  • 1. Data: 2007-08-31 10:34:21
    Temat: Korekta zeznania, wspólne opodatkowanie
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Czy jeśli złożę PIT-36 w ustawowym terminie do 30. kwietnia,
    wybiorę w tym zeznaniu wspólne opodatkowanie z żoną,
    a za rok czy dwa skoryguję to zeznanie(czy to z własnej inicjatywy,
    z powodu nieuwzglednienia czegoś, albo z powodu otrzymania protokołu
    pokontrolnego
    z którego wynika potrzeba korekty), to czy wpólne opodatkowanie
    dalej obowiązuje?

    Tak sobie poczytałem to: http://www.pit.pl/pages/i/1356.php ,
    zerknąłem też do updof, art. 6, i nie widzę tam zastrzeżenia
    że korekta anuluje wspólne rozliczenie.

    Czyli prawidłowo złożony PIT-36, na którym rozliczam się wspólnie z żoną
    powoduje, że za dany rok wszelkie korekty, decyzje US itd muszą uwzględniać
    to wspólne opodatkowanie?

    Pytam, gdyż nie wybrałem liniowca - żeby skorzystać z podwójnej kwoty
    zmiejszającej podatek,
    a "bez żony" wypadam z pierwszego progu..
    I teraz naszły mnie wątpliwości czy dobrze zrobiłem :)

  • 2. Data: 2007-08-31 14:15:10
    Temat: Re: Korekta zeznania, wspólne opodatkowanie
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    t...@o...pl wrote:
> [...]
    > pokontrolnego
    > z którego wynika potrzeba korekty), to czy wpólne opodatkowanie

    Ja twierdzę, że tak.
    Część USów twierdzi, że nie.
    Ewentualnie będziesz się kopał z koniem.

  • 3. Data: 2007-08-31 14:24:45
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 31-08-2007 o 16:15:10 witek <w...@g...pl.invalid>
    napisał(a):

    > Ja twierdzę, że tak.
    > Część USów twierdzi, że nie.
    > Ewentualnie będziesz się kopał z koniem.

    Dzięx.
    Za 2007 najwyżej się pokopię, bo jest o co.
    A na 2008 - liniowiec, jak mogą być jaja to wolę stracić tysiaka
    i mieć pewne 19%.

  • 4. Data: 2007-09-01 14:30:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 31 Aug 2007, t...@o...pl wrote:

> [...]
    >
    > Tak sobie poczytałem to: http://www.pit.pl/pages/i/1356.php ,
    > zerknąłem też do updof, art. 6, i nie widzę tam zastrzeżenia

    Moim zdaniem sprawa jest prosta - liczy się *złożenie deklaracji
    wyboru*. A to że owa deklaracja jest na druku deklaracji
    podatkowej, to już IMO sprawa drugorzędna.
    To mniej więcej tak, jak ktoś dostaje gwarancję zapisaną na fakturze:
    jest zakaz? - nie ma. Ma "dwa w jednym".
    Czy korekta faktury może uchylić gwarancję (czyli prawnie *inny*
    dokument, który był zapisany na tej samej kartce)?
    Byłby to absurd, prawda? :)

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2007-09-01 15:20:22
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > Czy korekta faktury może uchylić gwarancję (czyli prawnie *inny*
    > dokument, który był zapisany na tej samej kartce)?
    > Byłby to absurd, prawda? :)

    Niestety US wzywają ludzi, którzy złożyli korekte deklaracji po 30
    kwietnia, zmuszając ich do składania korekty oddzielnie.
    Dla mnie jakaś totalna bzdura, ale niestety tak jest.

  • 6. Data: 2007-09-01 15:51:24
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 01-09-2007 o 17:20:22 witek <w...@g...pl.invalid>
    napisał(a):

    > Niestety US wzywają ludzi, którzy złożyli korekte deklaracji po 30
    > kwietnia, zmuszając ich do składania korekty oddzielnie.
    > Dla mnie jakaś totalna bzdura, ale niestety tak jest.

    http://www.podatki.egospodarka.pl/20898,Korekta-zezn
    ania-PIT-do-konca-kwietnia,1,65,1.html

    Tutaj też tak napisali:

    "Pamiętać również należy, iż z preferencyjnego opodatkowania mogą
    skorzystać jedynie małżonkowie, którzy złożą stosowny wniosek oraz
    zeznanie podatkowe w terminie czyli do końca kwietnia następnego roku
    podatkowego. Po tym terminie bowiem rozliczyć się oni mogą jedynie
    oddzielnie. Zasada ta ma zastosowanie także przy korekcie zeznania."

    Ustawa mówi tyle:

    "Małżonkowie podlegający obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w
    art. 3 ust. 1, między którymi istnieje przez cały rok podatkowy wspólność
    majątkowa, pozostający w związku małżeńskim przez cały rok podatkowy,
    mogą być jednak, z zastrzeżeniem ust. 8, na wniosek wyrażony we wspólnym
    zeznaniu rocznym, z zastrzeżeniem art. 6a, opodatkowani łącznie od
    sumy swoich dochodów"

    "Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4, nie ma zastosowania do
    podatników, którzy wniosek, wyrażony w zeznaniu podatkowym, określony w
    ust. 2 i 4, złożą po terminie, o którym mowa w art. 45 ust. 1."

    Czy więc korekta zeznania to zeznanie?

  • 7. Data: 2007-09-01 16:38:36
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    t...@o...pl wrote:

> [...]
    > podatników, którzy wniosek, wyrażony w zeznaniu podatkowym, określony w
    > ust. 2 i 4, złożą po terminie, o którym mowa w art. 45 ust. 1."

    Właśnie absolutnie nie potrafię wywnioskować skąd US wytrzasnęły
    uzasadnienie, że zasada ma także zostosowanie przy korekcie zeznania.
    Dla mnie to totalna bzudra, nie mająca uzasadnienia w przepisach.
    Korekta zeznania to korekata zeznania, a samo zeznanie zostało żlożone w
    terminie.

    Zresztą cała sprawa nadaje się do rzecznika praw obywatelskim bo przy
    takiej interpretacji osobom rozliczającym się wspólnie odbiera się prawo
    do koretky zeznania po terminie.

  • 8. Data: 2007-09-01 16:41:41
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Dnia Sat, 01 Sep 2007 17:51:24 +0200, t...@o...pl napisał(a):

> [...]
    > do podatników, którzy wniosek, wyrażony w zeznaniu podatkowym, określony
    > w ust. 2 i 4, złożą po terminie, o którym mowa w art. 45 ust. 1."

    Może US wychodzi z założenia, że na korekcie *także* jest w/w wniosek, a
    więc składając zeznanie - składasz wniosek po terminie, a więc bach - nie
    ma zastosowania. Durne i naciągane, ale ....

    p. m.

  • 9. Data: 2007-09-01 16:50:39
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 01-09-2007 o 18:38:36 witek <w...@g...pl.invalid>
    napisał(a):

    > Zresztą cała sprawa nadaje się do rzecznika praw obywatelskim bo przy
    > takiej interpretacji osobom rozliczającym się wspólnie odbiera się prawo
    > do koretky zeznania po terminie.

    No właśnie - zakładając że znalazłbym jakiś zagubiony rachunek do umowy
    dzieło
    i chciałbym postąpić praworządnie - to by się bardziej opłacało
    nie ujawniać tego, i przy ew. kontroli zapłacić podatek + karę - w końcu
    alternatywą
    byłoby płacenie wyrównania do 30/40%..
    Dziwny to kraj..

  • 10. Data: 2007-09-01 16:52:08

    Dnia 01-09-2007 o 18:41:41 mvoicem <m...@g...com> napisał(a):

    > Może US wychodzi z założenia, że na korekcie *także* jest w/w wniosek, a
    > więc składając zeznanie - składasz wniosek po terminie, a więc bach - nie
    > ma zastosowania. Durne i naciągane, ale ....

    Pewnie właśnie tak jest... Dziwny to kraj..