  • 1. Data: 2007-08-31 11:22:02
    Temat: Ewidencja sprzedaży
    Od: cb <c...@N...onet.pl>

    Witam!

    KPiR + VAT.

    Do tej pory prowadziłem sprzedaż usług wyłącznie dla firm, więc
    wystawione przeze mnie faktury wrzucałem po prostu w dniu wystawienia do
    KPiR i tyle.

    Natomiast w tym miesiącu rozpocząłem handel "dla ludności". Ponieważ na
    razie miałem "sporadyczną" sprzedaż, to sumy sprzedaży danego dnia
    wpisywałem do KPiR na koniec dnia na podstawie wystawionego przeze mnie DW.

    Pytanie pierwsze :) - czy dobrze robiłem?

    Jednak rozkręca się i teraz musiałbym wystawiać codziennie taki DW, w
    związku z czym chcę założyć ewidencję sprzedaży, dopóki nie kupię kasy
    fiskalnej.

    I teraz pytania:
    Czy mogę założyć Ewidencję sprzedaży w ciągu roku?
    Czy kwoty do Ewidencji sprzedaży wpisuje się łącznie z VAT, czy bez?
    Czy kwoty do ES wpisuje się raz dziennie, czy mogę wpisywać każdą
    sprzedaż oddzielnie (z tą samą datą)?

    Pozdrawiam,
    cb

  • 2. Data: 2007-08-31 21:39:16
    Temat: Re: Ewidencja sprzedaży
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    Witaj :)

    Dnia Fri, 31 Aug 2007 13:22:02 +0200, cb napisał(a):

    > Natomiast w tym miesiącu rozpocząłem handel "dla ludności". Ponieważ na
    > razie miałem "sporadyczną" sprzedaż, to sumy sprzedaży danego dnia
    > wpisywałem do KPiR na koniec dnia na podstawie wystawionego przeze mnie DW.

    Jeśli przejrzałeś archiwum grupy, to powienieneś wiedzieć, że DW raczej nie
    dokumentuje sprzedaży, ale to, że zapisałeś na kartce, niechby i na DW, to
    częściowo dobrze.

    > Pytanie pierwsze :) - czy dobrze robiłem?

    Częściowo, bo zapis na tej kartce, który zrobiłeś żeby włożyć go do faktur
    i opatrzyć numerkiem, winien być sporządzony na podstawie czegoś.
    Takie "coś", to może być np. Ewidencja sprzedaży, albo zbroszurowany
    zeszyt. Najlepiej i jedno i drugie, bo...

    > Jednak rozkręca się i teraz musiałbym wystawiać codziennie taki DW, w
    > związku z czym chcę założyć ewidencję sprzedaży, dopóki nie kupię kasy
    > fiskalnej.

    ... do zeszytu w ciągu dnia wpisujesz sobie każdą transakcję, której nie
    zamierzasz ukryć przed fiskusem, na koniec dnia podsumowujesz w zeszyciku i
    skrzętnie notujesz we wspomnianej przez Ciebie ewidencji sprzedaży.
    Tam na koniec miesiąca podliczasz i wartość na koniec miesiąca, zbiorczo,
    oczywiście netto, wpisujesz do kpir.
    Równie dobrze możesz brutto, a w drugiej pozycji zapis korygujący z minusem
    "wyksięgowanie VAT-u".
    I tu sobie możesz jakiś papierek spisać, że np.: przychód na podstawie
    ewidencji sprzedaży...
    Niektórzy kserują sobie taką stronę, bo to przecież raptem góra 31 pozycji
    i wpinają do dokumentacji miesiecznej, całą ewidencję na koniec roku
    archiwizują razem z fakturami.

    A! i możesz założyć ją w ciągu roku :)
    Nawet możesz uzupełnić poprzednie wpisy, które miałeś "luzem" w poprzednich
    miesiącach.

    Jakoś tak się rozpisałam, że nie zachowałam chronologii Twoich pytań, ale
    co tam! ;)
    Wybaczysz, coo? ;>

    --
    Pozdrawiam,
    Jagna

  • 3. Data: 2007-09-01 10:00:41
    Od: cb <c...@N...onet.pl>

    Jagna pisze:
> [...]
    > Takie "coś", to może być np. Ewidencja sprzedaży, albo zbroszurowany
    > zeszyt. Najlepiej i jedno i drugie, bo...

    Hmm.. A jak się ma par. 19 ust. 1 Rozporządzenia:

    "... a w przypadku sprzedaży nieudokumentowanej fakturami - na podstawie
    wystawionego na koniec dnia dowodu wewnętrznego, w którym w jednej
    kwocie wykazana jest wartość tych przychodów za dany dzień, o ile nie
    jest prowadzona ewidencja sprzedaży lub ewidencja przy zastosowaniu kas
    rejestrujących"

    do tego co napisałaś?

    Skąd wynika, że dowód w tym przypadku musi być na podstwie "czegoś" ?

    Pozdrawiam,
    cb

  • 4. Data: 2007-09-01 14:41:13
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 31 Aug 2007, Jagna wrote:

    > Witaj :)

    > Jeśli przejrzałeś archiwum grupy, to powienieneś wiedzieć, że DW raczej nie
    > dokumentuje sprzedaży,

    U... to ja się sprzeciwię!
    Wielokroć pojawiała się sprawa ograniczenia (przez ministra) zakresu
    DW *kosztowych*, i często akcentowałem że owo ograniczenie dotyczy
    właśnie tylko DW na wydatki - DW na przychody nie są "limitowane"!

    Co najwyżej ograniczenie jest w drugą stronę - mogą istnieć przepisy
    nakazujące wydanie dokumentu który nie jest DW, ale w odróżnieniu
    od kosztów, gdzie z zasady należy mieć obcy dokument księgowy
    i DW jest wyjątkowe, przy przychodach jest na odwrót: DW jest
    "prawidłowy", a są wyjątkowe przypadki kiedy powinien być wystawiony
    dokument przeznaczony dla kogoś; nic to, że przy konkretnych
    sprzedażach owe "wyjątki" obejmują 99 do 100% przypadków :)
    To że ktoś używa druczków z napisem "DW" które są tylko na koszty, nie
    świadczy że np. faktura wewnętrzna przestaje być DW!
    No i nie widzę przeszkód, żeby DW "sprzedażowy" (inny, niż nazwane
    w przepisach, jak wspomniana FW) nazwać również po prostu "DW".

    > Częściowo, bo zapis na tej kartce, który zrobiłeś żeby włożyć go do faktur
    > i opatrzyć numerkiem, winien być sporządzony na podstawie czegoś.

    Wyrażam sprzeciw :]
    Przy sprzedaży *bezrachunkowej* i nie ujętej na paragonach właśnie DW jest
    samoistnym dowodem wykonania transakcji!

    > Takie "coś", to może być np. Ewidencja sprzedaży, albo zbroszurowany
    > zeszyt. Najlepiej i jedno i drugie, bo...

    Akurat dużo to możliwości :) i jest problem ze wskazaniem, co kto
    uzna za najlepsze.
    Oczywiście ES nie jest zła.
    Pytanie, czy pytający prowadzi ES VAT!

> [...]
    > skrzętnie notujesz we wspomnianej przez Ciebie ewidencji sprzedaży.
    > Tam na koniec miesiąca podliczasz i wartość na koniec miesiąca

    Ale to jest inna pozycja w rozporządzeniu o KPiR, fakt że równie dobra :)

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2007-09-01 14:43:58
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    Hej :)

    Dnia Sat, 01 Sep 2007 12:00:41 +0200, cb napisał(a):

> [...]

    > kwocie wykazana jest wartość tych przychodów za dany dzień, o ile nie
    > jest prowadzona ewidencja sprzedaży lub ewidencja przy zastosowaniu kas

    Tak to jest, jak pisze się z głowy, cyzli "z niczego", jako poparcie mając
    własne przekonanie ...
    Przepraszam,
    masz rację, to też nazywa się "dowód wewnętrzny" <zawstydzona>, co na
    szczęście nie zmienia reszty mojego "przekonania" :)

    > Skąd wynika, że dowód w tym przypadku musi być na podstwie "czegoś" ?

    Z praktyki jedynie, bo w rozporządzeniu i owszem mowa o zestawieniu
    sprzedaży, co sugerowałoby potrzebę zapisywania każdej transakcji, ale
    dotyczy tylko faktur, więc w sumie patrząc na przepis, jasno wychodzi, że
    raz dziennie, w jednej kwocie na podstawie dowodu wewnętrznego, a w
    przypadku prowadzenia ewidencji, raz w miesiącu.

    Ta ewidencja "zeszytowa" pomaga w ustaleniu stawek VAT podatku należnego w
    przypadku sprzedaży bezrachunkowej w różnych stawkach. Prowadzący takie
    rozliczenie unikali rozliczania sprzedaży na podstawie struktury zakupu.
    Ale to już inna para kaloszy.

    Dzięki za przywrócenie do pionu :)
    Postaram się "przekonanie" zamieniać na pewność po przeczytaniu przepisów,
    o to przecież nie grupa "dyskusje o podatkach".

    serdecznie pozdrawiam,
    Jagna :)

  • 6. Data: 2007-09-01 15:14:01
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    :))

    Zdążyłam się pokajać, zanim mi przyłożyłeś, Gotfrydzie ;P

    Choć może, mimo to, zerknij w moją odpowiedź, może moje pzekonania nadal
    wymagają korekty...?
    ;>
    --
    Pozdrawiam,
    Jagna

  • 7. Data: 2007-09-01 19:00:12
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 1 Sep 2007, Jagna wrote:

    > :))
    >
    > Zdążyłam się pokajać, zanim mi przyłożyłeś, Gotfrydzie ;P

    Ale mój Chomik jeszcze o tym nie wiedział :)

    > Choć może, mimo to, zerknij w moją odpowiedź

    Myślisz że bym przepuścił okazję? ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2007-09-01 19:45:32
    Od: cb <c...@N...onet.pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:

    > Pytanie, czy pytający prowadzi ES VAT!

    A mógłbyś coś więcej?
    Jako, że jestem VATowcem prowadzę "Ewidencję VAT" - łącznie sprzedaż i
    zakupy.

    Zanim zostałem VATowcem prowadziłem coś co można nazwać ES VAT - służącą
    do określenia momentu przekroczenia limitu. Czy o to Ci chodzi?

    Pozdrawiam,
    cb

  • 9. Data: 2007-09-01 20:52:36
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 1 Sep 2007, cb wrote:

    > A mógłbyś coś więcej?

    Rozp. o KPiR:
    http://podatki.pl/akty/260803.htm?strona=2
    +++
    § 19.
    [...]
    6. Podatnicy prowadzšcy ewidencję, o której mowa w § 8 ust. 1 pkt 2,
    mogš dokonywać zapisów dotyczšcych przychodu, wykazanych w tej
    ewidencji, w jednej pozycji na koniec każdego miesišca.
    [...goto § 8...]
    4. Podatnicy, korzystajšcy ze zwolnienia od podatku od towarów i usług,
    jeżeli nie prowadzš odrębnej ewidencji sprzedaży, o której mowa
    w art. 109 ust. 1 ustawy o VAT, mogš w ewidencji sprzedaży w odrębnej
    kolumnie wykazywać przychody podlegajšce opodatkowaniu podatkiem od
    towarów i usług od czynnoœci okreœlonych w art. 5 ustawy o VAT oraz
    łšcznš kwotę dziennej sprzedaży wynikajšcš z faktur, nie póŸniej
    jednak niż przed dokonaniem sprzedaży w dniu następnym.
    [...]
    § 21. 1. Jeżeli podatnik prowadzi odrębnš ewidencję, o której mowa
    w art. 109 ust. 1 lub 3 ustawy o VAT, zapisy w księdze dotyczšce
    przychodów ze sprzedaży towarów i usług mogš być dokonywane na
    koniec miesišca łšcznš kwotš wynikajšcš z miesięcznego zestawienia
    sporzšdzonego na podstawie danych wynikajšcych z tej ewidencji.
    2. Zestawienie, o którym mowa w ust. 1, powinno zawierać co najmniej
    następujšce dane: datę i kolejny numer zestawienia, sumę przychodów
    ze sprzedaży pomniejszonš o należny podatek od towarów i usług
    oraz o wartoœć towarów i usług nie stanowišcš przychodów w rozumieniu
    ustawy o podatku dochodowym i powiększonš o przychody nie objęte
    obowišzkiem ewidencjonowania dla celów podatku od towarów i usług.
    ---

    > Jako, że jestem VATowcem prowadzę "Ewidencję VAT" - łącznie sprzedaż
    > i zakupy.

    Ewidencję VAT podatnik sobie prowadzi jak chce, byleby z niej wynikały
    wszystkie dane potrzebne do sporządzenia deklaracji (wyjątkowo
    rozsądny przepis).
    IM*H*O jak się chce korzystać z ewidencji sprzedaży VAT dla celów KPiR,
    to lepiej mieć odrębne ewidencje sprzedaży oraz zakupów - żeby
    nie zginąć w ilości rubryk które się pomija ;)

    > Zanim zostałem VATowcem prowadziłem coś co można nazwać ES VAT - służącą
    > do określenia momentu przekroczenia limitu. Czy o to Ci chodzi?

    Jedną i drugą (tj i przy zwolnieniu, i u czynnego podatnika), jak
    w zacytowanych przepisach.

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2007-09-02 03:35:22
    Od: Agryppa <b...@m...tam.pl>

    Jagna wrote:
    [...]
    > Częściowo, bo zapis na tej kartce, który zrobiłeś żeby włożyć go do
    > faktur i opatrzyć numerkiem, winien być sporządzony na podstawie
    > czegoś. [...]

    Przepraszam za intruzję. Na podstawie czego to wszystko wiesz? Gdzie
    tego szukać, gdzie są autorytatywne odpowiedzi. Twój wywód jest mądry
    ale nie kompletny dlatego pytam.

    Agryppa