  • 1. Data: 2007-08-31 05:12:14
    Temat: Darowizna firma-stowarzyszenie
    Od: "Jacek" <m...@w...pl>

    Sytuacja jest taka: jest stowarzyszenie przyzakładowe. Członkowie płacą
    składki, a raz na rok z tych składek jest jakieś dofinansowanie do festynu,
    czy do wycieczki plus "paluszki i mineralna" na zebraniach. Stowarzyszenie
    przyzakładowe nie jest zarejestrowane jako samodzielne, ale jest oddziałem
    stowarzyszenia wojewódzkiego (to już składa sprawozdania finansowe i jest
    zarejestrowane).
    Pewna firma chce dać dofinansowanie pieniężne (2500 zł) dla stowarzyszenia
    przyzakładowego i tu problem z podatkami. Jaki podatek ma zapłacić darczyńca
    a jaki obdarowany. Czy stowarzyszenie przyzakładowe może przyjąć tę
    darowiznę, czy trzeba to zrobić przez zarząd wojewódzki?
    Jacek

  • 2. Data: 2007-08-31 07:27:42
    Temat: Re: Darowizna firma-stowarzyszenie
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 31 Aug 2007, Jacek wrote:

    > Pewna firma chce dać dofinansowanie pieniężne (2500 zł) dla stowarzyszenia
    > przyzakładowego i tu problem z podatkami. Jaki podatek ma zapłacić darczyńca

    Darczyńca w .pl nie płaci podatku.
    Darowiznę należy rozumieć w tym co piszę ściśle - jako przekazanie
    własności rzeczy lub prawa majątkowego, bo już np. nieodpłatne
    danie w użytkowanie (np. nieruchomości) darowizną nie jest
    i może być opodatkowane.

    > a jaki obdarowany.

    To jest tak:
    - z p. widzenia czynności cywilnoprawnej mamy darowiznę
    - ale z p. widzenia prawa podatkowego, osoby prawne nie są jakoś odrębnie
    opodatkowane od darowizn. Darowizna to "zwykły przychód", jak każdy
    inny. Ewentualny podatek będzie IMHO zależał od tego, jak on zostanie
    zużyty - bo jak "cele statutowe" są zwolnione od opodatkowania
    (a prawdopodobnie są) to są zwolnione i tyle...

    > Czy stowarzyszenie przyzakładowe może przyjąć tę
    > darowiznę, czy trzeba to zrobić przez zarząd wojewódzki?

    Trudne pytania zadajesz.
    Też Ci zadam. Odpowiedź powinna być ta sama :)
    Czy pracownik może przyjmować pieniądze w imieniu firmy?
    Skąd *my* mamy wiedzieć, kto kogo do czego upoważnił?

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2007-08-31 16:23:20
    Od: "Jacek" <m...@w...pl>

    Dzięki bardzo !