  • 1. Data: 2008-05-13 15:51:45
    Temat: Który urząd skarbowy będzie odpowiedni ?
    Od: Marcin Patoła <m...@g...com>

    Witam, dzisiaj cały dzień usiłuję wyciągnąć od urzędników US, do
    którego urzędu mam iść z jakimi dokumentami, niestety nic nie wiem,
    jestem w punkcie wyjścia, po 7 telefonach i kilkunastu przełączeniach
    jest lipa.

    Pomóżcie:

    Jestem na stałe zameldowany w MIASTO1, chcę prowadzić działalność
    gosp. w MIASTO2.
    DG to świadczenie usług w nieruchomości położonej w MIASTO2.
    Przedsiębiorca: osoba fizyczna prowadząca DG

    Rejestracja działalności w UM MIASTO1
    REGON w dowolnym Urzędzie Statystycznym, akurat mam taki w MIASTO1

    170 zł dla skarbówki w MIASTO1 czy MIASTO2 ?
    Oświadczenie o wyborze rodzaju opodatkowania: MIASTO1 czy MIASTO2 ?
    Zgłoszenie NIP-1: MIASTO1 czy MIASTO2 ?
    Zgłoszenie VAT-R: MIASTO1 czy MIASTO2 ?
    ZUS: MIASTO1 czy MIASTO2 ?

    --
    Marcin

  • 2. Data: 2008-05-13 16:11:51
    Temat: Re: Który urząd skarbowy będzie odpowiedni ?
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2008-05-13, Marcin Patoła <m...@g...com> wrote:

    [...]

> [...]
    > którego urzędu mam iść z jakimi dokumentami, niestety nic nie wiem,
    > jestem w punkcie wyjścia, po 7 telefonach i kilkunastu przełączeniach

    [...]

    > Zgłoszenie VAT-R: MIASTO1 czy MIASTO2 ?
    > ZUS: MIASTO1 czy MIASTO2 ?

    A mieszkasz w miejscu, gdzie jesteś zameldowany na stałe?

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 3. Data: 2008-05-13 19:52:53
    Od: Marcin Patoła <m...@g...com>

    > A mieszkasz w miejscu, gdzie jesteś zameldowany na stałe?

    Tak.

  • 4. Data: 2008-05-13 20:50:47
    Od: Ania <a...@g...pl>

    Marcin Patoła pisze:

    > 170 zł dla skarbówki w MIASTO1 czy MIASTO2 ?
    > Oświadczenie o wyborze rodzaju opodatkowania: MIASTO1 czy MIASTO2 ?
> [...]

    moze prosciej bedzie zadzwonic na infolinie skarbowki

    czasem trafi sie na sensowna osobke

  • 5. Data: 2008-05-13 21:20:05
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 13 May 2008, Marcin Patoła wrote:

> [...]
    > gosp. w MIASTO2.
    > DG to świadczenie usług w nieruchomości położonej w MIASTO2.
    > Przedsiębiorca: osoba fizyczna prowadząca DG

    VAT w miejscu prowadzenia DG, to chyba jedyny wyjątek - reszta
    w miejscu *zamieszkania* (co już Wojciech wyjaśnił).
    Ale jest taki myk:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-towarow-i-uslug-1_2_343.html
    +++
    Art. 3
    1. Właœciwym dla podatnika organem podatkowym jest naczelnik urzędu
    skarbowego właœciwy ze względu na miejsce wykonywania czynnoœci
    podlegajšcych opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, z zastrze-
    żeniem ust. 2-5.
    2. Jeżeli czynnoœci podlegajšce opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług
    sš wykonywane na terenie objętym zakresem działania dwóch lub więcej
    urzędów skarbowych, właœciwoœć miejscowš ustala się dla:
    [...]
    2) osób fizycznych - ze względu na miejsce zamieszkania.
    ---

    Czyli wystarczy zadeklarować, że działalność prowadzi się RÓWNIEŻ
    w miejscu zamieszkania i już mamy jeden US "od wszystkiego".
    A przeciwwskazań żeby od czasu do czasu załatwić coś np. w hurtowni
    dzwoniąc z domu to ja nie widzę ;)

    > 170 zł dla skarbówki w MIASTO1 czy MIASTO2 ?

    Jeśli chodzi o VAT, to jest śmiesznie: wpłaca się na konto UM a nie
    US :), do US trzeba tylko przynieść kwitek.
    Zakładam że nic nie zmienili (od dawna :))

    > Oświadczenie o wyborze rodzaju opodatkowania: MIASTO1 czy MIASTO2 ?

    Nie tak prosto. Co rozumiesz przez "rodzaj"? Wybór opodatkowania
    VAT? Bo jak chodzi o KPiR to jest "z urzędu", dla odmiany zgłosić
    trzeba założenie owej KPiR (ale nie wybór :))
    Oczywiście najlepiej pozgłaszać wszystkie wybory - i to (o ile
    się przewiduje) kwartalne :)

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2008-05-14 10:02:06
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    ZUS za siebie w miejscu zameldowania na pobyt stały.
    JaC

    -----

  • 7. Data: 2008-05-14 12:01:12
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2008-05-13, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:

    [...]

    > Czyli wystarczy zadeklarować, że działalność prowadzi się RÓWNIEŻ
    > w miejscu zamieszkania i już mamy jeden US "od wszystkiego".

    A prościej 'Cała Polska'. U mnie to w każdym razie przeszło. :)

    > Nie tak prosto. Co rozumiesz przez "rodzaj"?

    Chodzi pewnie o wybór formy (19% liniówka, zasady ogólne, czy tam inne
    jakie przysługują). No a skoro to dotyczy dochodówki, to zgłasza się
    w mieście gdzie się mieszka.

    > Wybór opodatkowania VAT? Bo jak chodzi o KPiR to jest "z urzędu",
    > dla odmiany zgłosić trzeba założenie owej KPiR (ale nie wybór :))

    Ale jak chcesz 19% liniowy, a startujesz w trakcie roku, to musisz urząd
    ładnie o tym poinformować.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 8. Data: 2008-05-14 15:57:11
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 14 May 2008, 666 wrote:

    > ZUS za siebie w miejscu zameldowania na pobyt stały.

    Tak z ciekawości (oczywiście zacząłem szukać skąd się miejsce
    zameldowania wzięło) - jaka jest podstawa prawna?
    Bo w ustawie jest BARDZO ciekawy zapis:
    http://www.gofin.pl/5,39,30881,0.html
    +++
    Art. 43.
    1. Płatnicy składek sš zobowišzani do złożenia druku - zgłoszenie
    płatnika składek w Zakładzie w terminie 7 dni od:
    [...]
    3. Płatnik składek jest obowišzany złożyć druk - zgłoszenie płatnika
    składek, o którym mowa w ust. 1, w formie dokumentu pisemnego według
    ustalonego wzoru albo w formie wydruku z oprogramowania, o którym mowa
    w art. 47a ust. 1, we wskazanej przez Zakład jednostce organizacyjnej
    Zakładu.
    ---

    Wychodzi, że teoretycznie ZUS może komuś z Bydgoszczy kazać składać
    dokumenty rejestracyjne w Krakowie :)
    Pewnie mają "wewnętrzne regulacje", ale one z kolei nie stanowią
    prawa (dla zobowiązanych).
    Tak z ciekawości więc pytam, czy dobrze rozumiem, że w ten sposób
    ustawodawca *formalnie* przyznał ZUSowi prawo do zobowiązywania płatników
    wg własnego widzimisię.

    pzdr, Gotfryd