  • 1. Data: 2005-07-01 14:10:29
    Temat: Kupno samochodu a nieujawniony dochód
    Od: "Paweł" <a...@a...pl>

    Chciałbym nabyć wspólnie z mamą (udział po 50%) samochód o wartości ok. 10
    000 zł. Mam obecnie 17 lat i nie miałem jeszcze nigdy własnych dochodów.
    Co zrobić, żeby Urząd Skarbowy nie mógł przyczepić się do nieujawnionego
    dochodu?
    Rozumiem, że w przypadku sporządzenia umowy kupna-sprzedaży z dwoma
    kupującymi (w 2 równych częściach - mama i ja) Urząd Skarbowy mógłby uznać,
    że posiadałem nieujawniony dochód w wysokości połowy wartości samochodu.
    Rozważałem dwie możliwości:
    - sporządzamy z mamą umowę darowizny na kwotę 5000 zł przed kupnem samochodu
    i umowa kupna-sprzedaży samochodu z poprzednim właścicielem jest na 2
    kupujących (mamę i mnie)
    - mama zawiera umowę kupna-sprzedaży samochodu, a później daruje mi 50%
    udziału w samochodzie
    Jak to najwygodniej rozwiązać?

  • 2. Data: 2005-07-01 14:43:59
    Temat: Re: Kupno samochodu a nieujawniony dochód
    Od: "Slayer" <b...@b...ble>

    Użytkownik "Paweł" <a...@a...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > na 2 kupujących (mamę i mnie)
    > - mama zawiera umowę kupna-sprzedaży samochodu, a później daruje mi 50%

    obojętne, oba pomysły dobre

  • 3. Data: 2005-07-01 15:04:05
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    <a...@a...pl> napisal(a):
> [...]
    > kupujących (mamę i mnie)
    > - mama zawiera umowę kupna-sprzedaży samochodu, a później daruje mi 50%

    Wszystko jedno. Ale chyba lepiej pierwsze rozwiązanie, bo nie trzeba
    będzie przerejestrowywać.
    --
    Samotnik

  • 4. Data: 2005-07-01 15:09:48
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Paweł wrote:
> [...]
    > kupujących (mamę i mnie)
    > - mama zawiera umowę kupna-sprzedaży samochodu, a później daruje mi 50%

    do kwoty 9637 zł darowizny są zwolnione z podatku (darowizny się sumuje
    z ostatnich 5 lat).
    Czyli nic was to nie kosztuje.
    Po prostu kupcie samochód pół na pół, a jakby się US spytał skąd miałes
    pieniądze, to powiedz, że mama ci dała.
    Dartowizny tej nie trzeba zgłaszać w US.
    Możecie spisać na kartce, z datą, że w dniu xxxxx X darował Y kwotę
    5000 zł i że Y oświadcza, że jest to pierwsza darowizny od X. i Podpisy.
    Schowaj kartkę do dokumwntów i tyle.

  • 5. Data: 2005-07-01 17:02:52
    Od: "Paweł" <a...@a...pl>

> [...]
    > Możecie spisać na kartce, z datą, że w dniu xxxxx X darował Y kwotę 5000
    > zł i że Y oświadcza, że jest to pierwsza darowizny od X. i Podpisy.

    To, że do kwoty 9637 zł darowizny są zwolnione z podatku to wiem,
    ale cały czas byłem pewien, że pomimo tego darowiznę trzeba zgłosić w US.
    Jesteś pewien, że takiej darowizny nie muszę zgłaszać?

  • 6. Data: 2005-07-01 17:30:01
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Paweł wrote:

    > To, że do kwoty 9637 zł darowizny są zwolnione z podatku to wiem,
    > ale cały czas byłem pewien, że pomimo tego darowiznę trzeba zgłosić w US.
    > Jesteś pewien, że takiej darowizny nie muszę zgłaszać?

    jestem pewien, że nie trzeba zgłaszać.
    nawet byś jej na papierze nie musiał mieć, ale zaproponowałem to dla
    świętego spokoju, jakby np za 5 lat US się zapytał skąd miałes pieniądze
    na samochód.
    Łatwiej wówczas pokazać kartkę niż ściągać np. mamę, która by
    potwierdzała, że ci taką darowiznę dała.
    Ja zwykle takie darowizny to przepuszczam przez konto, z tytułem "darowizna"
    wówczas nikt się już nie przyczepi, czy darowizna była czy nie i ile.
    Ale to jest dmuchanie na zimne.
    Tak naprawdę to nie potrzebujesz nic.

  • 7. Data: 2005-07-01 17:33:12
    Od: "Slayer" <b...@b...ble>

    Użytkownik "Paweł" <a...@a...pl> napisał w wiadomości

    > Jesteś pewien, że takiej darowizny nie muszę zgłaszać?

    http://sip.mf.gov.pl/sip/
    Rodzaj dokumentu informacja o zakresie stosowania przepisów prawa
    podatkowego
    Sygnatura US38/43/DM/D/art.14/1/2004
    Data 2004.01.29

  • 8. Data: 2005-07-01 17:38:56
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Slayer wrote:

    > http://sip.mf.gov.pl/sip/
    > Rodzaj dokumentu informacja o zakresie stosowania przepisów prawa
    > podatkowego
    > Sygnatura US38/43/DM/D/art.14/1/2004
    > Data 2004.01.29

    bardzo fajne.
    takimi pytaniami to ja bym ich zalał na cały rok roboty.

  • 9. Data: 2005-07-01 18:20:33
    Od: "Slayer" <b...@b...ble>

    > bardzo fajne.
    > takimi pytaniami to ja bym ich zalał na cały rok roboty.

    heh, a czegóż to takiego nie wiesz?? z PCC odpowiem na każde pytanie oprócz
    sprzedaży praw majątkowych przez VATovca..;-P

  • 10. Data: 2005-07-01 18:47:22
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Slayer wrote:

    > heh, a czegóż to takiego nie wiesz?? z PCC odpowiem na każde pytanie
    > oprócz sprzedaży praw majątkowych przez VATovca..;-P

    nie z PCC, tylko z US i dużej ulgi budowlanej.