  • 1. Data: 2003-01-28 14:57:05
    Temat: Re: Kwoty przelewane do ZUS za styczen (1-os DG, bez pracowników)
    Od: "Sark" <w...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Latet" <n...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:b1b5ui$cmn$1@news.tpi.pl...
    > Witam,
    >
    > (Mój post dotyczy 1-os DG, nie zatrudniam nikogo).
    >
    > Zabierając się ochoczo za wypelnainie DRA za styczen, pelny optymizmu
    > wszedlem na:
    > http://www.zus.pl/niusy/inf008.htm
    >
    > i dowiedzialem sie tam, że aktualnie podstawa wymiaru wynosi:
    > 1257,49 zł.

    Tak i to wpisujesz w DRA w punkt XI ppkt. 02, 03, 04

    > Tak więc minimalnie muszę zapłacić:
    >
    > 245,46 zł (tj. 19,52%) na ubezpieczenie emerytalne
    > +
    > 163,47 zł (tj. 13%) na ubezpieczenia rentowe
    > +
    > 30,81 zł (tj. 2,45%) na ubezpieczenie chorobowe
    > +
    > składkę na ubezpieczenie wypdkowe (i tu się zaczynają schody :-(
    > +
    > 100,60 zł (tj. 8%) na zdrowotne
    > +
    > 30,81 zł (tj. 2,45%) na fundusz pracy
    >
    > Czy wszystko co napisałem do tej pory jest OK?

    Tak, zgadza się, zresztą ZUS wiele tych wyliczeń sam podaje na swojej stronie tylko
    pod innym linkiem
    http://www.zus.pl/niusy/inf008.htm

    > Na rozgrzewkę obliczyłem, że część składki zdrowotnej, którą można odpisać
    > od podatku wynosi: 97,46 zł (tj. 7,75%).
    >
    > Czy to się zgadza?

    IMO, jak najbardziej

> [...]
    > stawek % dla okreslonych grup PKD.
    >
    > Ale w koncu trafiłem na zdanie:
    > -----------------------
    > Dla płatnika składek zgłaszającego do ubezpieczenia wypadkowego nie więcej
    > niż 9 ubezpieczonych (obliczonych według przedstawionych wyżej zasad
    > wyliczania) stopa procentowa składki na ubezpieczenie wypadkowe wynosi 50%
    > najwyższej stopy procentowej składek ustalonej na dany rok składkowy dla
    > grup działalności*, co oznacza, że na okres od 1 stycznia 2003 r. do 31
    > marca 2004 r. wynosi ona 1,93% podstawy jej wymiaru.

    To i tak dobrze trafiłeś bo ja jak znalazlem skorygowane pismo MF o stawkac
    procentowych to od razu sobie wyliczyłem ze będe miał
    1,2%
    ale niestety, nie zmniejszono ale zwiekszono do 1,93%

    > I pomyślałem sobie, że w takim razie nie dotyczy mnie ani tabela stawek dla
    > PKD,
    > ani skomplikowane wyliczenia liczby ubezpieczonych, bo zawsze bylem tylko
    > sam,
    > wiec na pewno zgłaszam do ubezpiecznienia mniej niż 9 osób.

    Na pewno nie, z tego co pamiętam zacząłeś w listpadzie 2002 i nikogo nie zatrudniałeś
    a tą składke ustala sie do 31 marca 2004 r.
    (potem podadza nowe stawki i jak będziesz kogos zatrudniał to sobie policzysz ale na
    pewno nie dotyczy to innych firm takie jak
    twoja, oni sami to musza zrobić w ramach swej DG)

    > Mam więc zapłacic 1,93% = 24,27 zł.
    > Zgadza się?

    Tez mi tak wyszło, a dokładnie tak mi wyliczył PROKOMowski Płatnik gdy wprowadziłem
    mu owe 1,93% w III pkt. 04 DRA.

    > Chyba, że kruczek polega np. na tym, że to "mniej niż 9 ubezpieczonych"
    > odnosci się
    > do zatrudnionych pracowników, ale dla właściciela 1-os DG ma byc jakoś
    > inaczej,
    > np. wprost z tabeli PKD, ale niczego takiego się nie doczytałem.

    No nie, ja to odczytałem właśnie dokładnie tak, zresztą na tej stronde ZUSu jest
    "Ustalenie stopy procentowej składki na
    ubezpieczenie wypadkowe dla płatnika zgłaszającego do ubezpieczenia wypadkowego nie
    więcej niż 9 ubezpieczonych"
    a więc dla mnie także samego płatnika inaczej mówiąc 9=płatnik+zatrudnieni

    > Proszę o potwierdzenie czy dobrze rozumowałem :-)

    IMO, jak najbardziej OK

    Sark

  • 2. Data: 2003-01-28 22:15:42
    Od: "Sark" <w...@p...onet.pl>

    > Przechodząc do sedna:
    > Jak ustalić wysokość stopy procentowej dla ubezpieczenia wypadkowego?

    W Rzepie jest artykuł na ten temat:
    "Jak się rozliczać z ZUS

    Jaką składkę na własne ubezpieczenie wypadkowe mam płacić w tym roku, jeżeli prowadzę
    jednoosobowo działalność gospodarczą, nikogo
    nie zatrudniam i rozliczam składki do ZUS tylko za siebie?"

    http://www.rp.pl/dodatki/firma_c_030128/firma_c_a_4.
    html#1

    Sark

  • 4. Data: 2003-01-30 12:56:12
    Od: "cef" <c...@i...pl>

> [...]

    tylko
    > sam,
    > wiec na pewno zgłaszam do ubezpiecznienia mniej niż 9 osób.

    Prawie wszystko OK, ale ilość osób ustalasz właśnie wg tego
    skomplikowanego wzoru :-).

    > Mam więc zapłacic 1,93% = 24,27 zł.
    > Zgadza się?

    1,93% się zgadza, a czy jest to akurat
    24,27 to nie wiem. Zachęcam za to do poczytania
    przepisów szczególnych dotyczących zasad zaokrąglania
    składek z różnych tytułów. (Strasznie śmieszne)

> [...]
    ubezpieczonych"
    > odnosci się
    > do zatrudnionych pracowników, ale dla właściciela 1-os DG ma byc

    Odnosi się do ilości zgłaszanych osób do ubezpieczenia.
    To trochę co innego niż pracownik.

  • 5. Data: 2003-01-30 13:05:48
    Od: "Latet" <n...@p...onet.pl>

    > Prawie wszystko OK, ale ilość osób ustalasz właśnie wg tego
    > skomplikowanego wzoru :-).

    No tak, ale skoro nigdy nikogo w żaded sposób nie zatrudniałem,
    ani nie zgłaszałem do ubezpieczenia, to chyba mogę to sobie darować,
    bo prawdopodobieństwo, że wyjdzie mi >9 osób jest dość znikome :-)

    > 1,93% się zgadza, a czy jest to akurat
    > 24,27 to nie wiem. Zachęcam za to do poczytania
    > przepisów szczególnych dotyczących zasad zaokrąglania
    > składek z różnych tytułów. (Strasznie śmieszne)

    Eh, zawsze jakiś kruczek się znajdzie :-/
    Na razie tylko sprawdziłem jak to było w poprzednich miesiącach
    (wg kwot na stronie zus) i wychodzi mi, że było to całkiem
    zwyczajne zaokrąglanie matematyczne.

    Pozdrawiam,

    Latet

  • 6. Data: 2003-01-30 13:13:56
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    > No tak, ale skoro nigdy nikogo w żaded sposób nie zatrudniałem,
    > ani nie zgłaszałem do ubezpieczenia, to chyba mogę to sobie darować,
    > bo prawdopodobieństwo, że wyjdzie mi >9 osób jest dość znikome :-)

    Tak. Ale trzeba sprawdzić wg wzoru :-))

    > Na razie tylko sprawdziłem jak to było w poprzednich miesiącach
    > (wg kwot na stronie zus) i wychodzi mi, że było to całkiem
    > zwyczajne zaokrąglanie matematyczne.

    Tu może jest zwyczajne, ale nie zawsze tak jest.
    Np znalałem takie coś na stronach ZUS kiedyś:
    (dotyczy składek za niepełne miesiące)

    "...kwotę najniższej podstawy wymiaru składek
    zmniejsza się proporcjonalnie, dzieląc ją przez
    liczbę dni kalendarzowych tego miesiąca i mnożąc
    przez liczbę dni podlegania ubezpieczeniu.

    Uzyskanej w wyniku podzielenia liczby nie zaokrągla się
    (bez względu na liczbę miejsc po przecinku, jaką wskazuje
    użyta przez płatnika składek maszyna licząca);
    powinna zostać pomnożona w takiej postaci, w jakiej
    została wyliczona. Dopiero po pomnożeniu należy
    dokonać zaokrąglenia ustalonej podstawy wymiaru
    składek do pełnych groszy, z przyjęciem, iż dokonuje
    się zaokrąglenia z uwzględnieniem trzeciego miejsca
    po przecinku. Przy czym obliczoną podstawę wymiaru
    składek należy zaokrąglić do pełnych groszy w górę
    - jeżeli uwzględniana końcówka jest równa lub wyższa
    od 0,5 gr, albo w dół - jeżeli uwzględniana końcówka
    jest niższa od 0,5 gr. "

  • 7. Data: 2003-01-30 14:46:15
    Od: "Latet" <n...@p...onet.pl>

> [...]
    > - jeżeli uwzględniana końcówka jest równa lub wyższa
    > od 0,5 gr, albo w dół - jeżeli uwzględniana końcówka

    Jak dla mnie to jest całkiem normalne matemtyczne zaokrąglanie,
    bez zaokrąglania wyników pośrednich.

    Latet

  • 8. Data: 2003-01-30 16:06:24
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    > Jak dla mnie to jest całkiem normalne matemtyczne zaokrąglanie,
    > bez zaokrąglania wyników pośrednich.
    >
    > Latet

    A to i owszem prawda jest.