  • 1. Data: 2005-05-21 10:25:43
    Temat: L4, Dzialalnosc gospodarcza i ZUS
    Od: "todler" <_todler_@_interia.pl_>

    Wysylano na pl.soc.prawo i pl.soc.prawo.podatki - w sumie nie wiem gdzie
    jest odpowiedniejsze miejsce :-)

    Sprawa ma sie tak ze bylam w ciazy (cala ciaze na L4), urodzilam dziecko
    Po porodzie (w zasadzie to juz w trakcie ciazy) okazalo sie ze mam problemy
    z kregoslupem wiec
    po skonczeniu urlopu macierzynskiego nadal jestem na L4
    Jak minal miesiac mojej bytnosci na L4 dostalam wezwanie do ZUS na kontrole
    w sprawie ostatniego L4

    I zeby bylo ciekawiej to jakis czas temu zlozylam papiery rejestrujace
    dzialanosc gospodarcza -
    przy czym nie ozstala ona jeszcze faktycznie podjeta ale juz jest
    zarejestrowana - zarejestrowana w UM, US, GUS
    - do ZUS jeszcze nic nie wysylalam bo faktycznie nic nie zostalo w ramach
    dzialanosci wytworzone i sprzedane.

    Teraz pytania:
    1. Jakie moge miec problemy na kontroli w ZUS? Czegfo saie wystrzegac a
    czego nie?
    2. Czy moge zlozyc rejestracje dzialanosci w ZUS - w sumie wolalabym to miec
    juz za soba (a formalnosci moze nawet maz za mnie zalatwic).
    Nawet zdrowotne moge im oplacac mimo iz dzialanosc faktycznie jeszcze sie
    nie kreci.
    3. Dzialalnosc zarejestrowana jest na mnie ale maz jest w stanie wykonac
    calosc
    zleconego zadania przez klienta i co wtedy jesli bedzie zlecenie, maz to
    wykona,
    ja zglosze dzialanosc do ZUS ...a faktycznie jestem na L4?
    Maz nie jest osoba wspolpracujaca w dzialanosci bo nie bylo takiej
    mozliwosci
    zeby nie placic za nego pelnych stawek ZUS - jest zatrudniony w swojej pracy
    na niepelny etat
    (nie osiaga zarobkow zwalniajacych z pelnych skladek ZUS).

    Refleksja: jak to dziwnie jest w tym naszuym kraju - czlowiek wplywa na
    przyrost natyralny, zaklada dzialanosci i coz
    zdarzylo mu sie niedomagac na zdrowiu i od razu mam problemy.
    Czasem wydaje mi sie ze racje maja ci co im sie pracowac nie chce i maja
    wszystko w nosie.

  • 2. Data: 2005-05-21 14:46:48
    Temat: Re: L4, Dzialalnosc gospodarcza i ZUS
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 21 May 2005, todler wrote:
    [...]
> [...]
    >+ przy czym nie ozstala ona jeszcze faktycznie podjeta ale juz jest
    >+ zarejestrowana - zarejestrowana w UM, US, GUS
    ^^

    Co to znaczy "zarejestrowana w US" ?
    DG się w US zgłasza - "do 7 dni od rozpoczęcia"...
    Wniosek: *jest* rozpoczęta...

    >+ - do ZUS jeszcze nic nie wysylalam bo faktycznie nic nie zostalo w ramach
    >+ dzialanosci wytworzone i sprzedane.

    Hm.... zastrzegam iż nie jestem prawnikiem ani doradcą podatkowym.
    Ale spytam: to co i po co "zarejestrowałaś w US" ?
    Bo jeśli VAT to to nie jest "zarejestrowanie DG"...
    http://groups.google.pl/groups?as_q=zg%C5%82oszenie%
    20ZUS%20US&as_ugroup=*.podatki&lr=&num=100&hl=pl
    (chodzi o "tą samą datą" i podobnie brzmiące !)
    IM*H*O zgłoszenie w US i ZUS z różną datą to proszenie się o kłopoty,
    przecież zgłasza się zajście *tego samego faktu* - rozpoczęcia DG :(

    [...]
> [...]
    >+ wykona,
    >+ ja zglosze dzialanosc do ZUS ...a faktycznie jestem na L4?

    ...ostatnio w prasie był wyrok NSA - że ZUS miał rację podważając
    "chorobowe" (chory leżał w szpitalu !) z tego powodu iż podpisywał
    faktury; znaczy "prowadził działalność"... :]

> [...]
    >+ na niepelny etat
    >+ (nie osiaga zarobkow zwalniajacych z pelnych skladek ZUS).

    Może inaczej: jeśli mąż wykona to co jest w umowie to *będzie*
    osobą współpracującą w rozumieniu przepisów. Tyle, że nie zgłoszoną
    zgodnie z przepisami... IMHO oczywiście !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)