    From: Macius <m...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Leasing a gotówka
    Date: Fri, 29 Oct 2004 10:49:04 +0000 (UTC)

    Czesc,

    mam pare pytan.

    Zalozmy, ze kupuje samochod osobowy i amortyzuje w DG (KPiR, VAT).
    Odliczam 50% VATu, max 5000. Po roku chce go sprzedac, wiec sprzedaje.
    Kosztem staje sie niewykorzystana amortyzacja, a jaka jest stawka VATu?
    22%?

    Jednym slowem gdyby sprzedac samochod za cene zakupu (teoretycznie),
    to na gruncie PIT wychodzi na zero. Odliczylem, a potem musze oddac
    podatek.

    A teraz leasing. Leasinguje, VAT tak samo jak wyzej, w koszta wrzucam
    raty. No i czy ja samochod musze wykupic 'na firme' i sprzedac go z
    faktura? Nie moge wykupic 'prywatnie'? No bo wtedy, o ile dobrze mysle,
    to jestem do przodu o podatek odliczony od rat i o te 50% VATu. Bo
    przeciez samochodu nigdy nie kupilem na firme, to nie mam jak
    sprzedawac.

    Dobrze mysle? jesli tak, to leasing wychodzi niezwykle atrakcyjnie, bo
    dla leasingu o wartosci powiedzmy 60 tys. oszczedza sie 11,4 tys
    dochodowego przy stawce 19% i caly VAT. Przy kredycie z kolei tylko
    roznice podatkow miedzy cena sprzedazy i zakupu.