  • 1. Data: 2004-10-29 10:49:04
    Temat: Leasing a gotówka
    Od: Macius <m...@p...onet.pl>

    Czesc,

    mam pare pytan.

    Zalozmy, ze kupuje samochod osobowy i amortyzuje w DG (KPiR, VAT).
    Odliczam 50% VATu, max 5000. Po roku chce go sprzedac, wiec sprzedaje.
    Kosztem staje sie niewykorzystana amortyzacja, a jaka jest stawka VATu?
    22%?

    Jednym slowem gdyby sprzedac samochod za cene zakupu (teoretycznie),
    to na gruncie PIT wychodzi na zero. Odliczylem, a potem musze oddac
    podatek.

    A teraz leasing. Leasinguje, VAT tak samo jak wyzej, w koszta wrzucam
    raty. No i czy ja samochod musze wykupic 'na firme' i sprzedac go z
    faktura? Nie moge wykupic 'prywatnie'? No bo wtedy, o ile dobrze mysle,
    to jestem do przodu o podatek odliczony od rat i o te 50% VATu. Bo
    przeciez samochodu nigdy nie kupilem na firme, to nie mam jak
    sprzedawac.

    Dobrze mysle? jesli tak, to leasing wychodzi niezwykle atrakcyjnie, bo
    dla leasingu o wartosci powiedzmy 60 tys. oszczedza sie 11,4 tys
    dochodowego przy stawce 19% i caly VAT. Przy kredycie z kolei tylko
    roznice podatkow miedzy cena sprzedazy i zakupu.

  • 2. Data: 2004-10-29 11:16:39
    Temat: Re: Leasing a gotówka
    Od: Macius <m...@p...onet.pl>

    <m...@p...onet.pl> napisal(a):
> [...]
    > to jestem do przodu o podatek odliczony od rat i o te 50% VATu. Bo
    > przeciez samochodu nigdy nie kupilem na firme, to nie mam jak

    Uscislam - chodzi mi o nie zaksiegowanie takiej faktury. Wkladam sobie
    do szuflady do celow archiwizacyjnych i tyle. Teoretycznie z kazda
    faktura w przypadku DG os. fiz. (Gotfryd zaraz powie, ze z materialami nie,
    ale nie odchodzmy od tematu :-) mozna tak zrobic, ale moze przy leasingu
    sa jakies specjalne obostrzenia?

  • 3. Data: 2004-10-29 22:34:16
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 29 Oct 2004, Macius wrote:

> [...]
    >+ Kosztem staje sie niewykorzystana amortyzacja, a jaka jest stawka VATu?

    Nie. "zw".
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    ...ale nie ciesz się :)
    Aktualnie VAT od ST podlega *korekcie*, prawda ?
    No i masz "kfiatek": skoro sprzedany będzie "zw" to rzeczony
    samochód w zakresie sprzedaży :] służy... ano właśnie. Zwolnionej.
    Czyli trzeba policzyć *proporcję* obejmujacą amrtyzację (być
    może 100% prawa do odliczenia) oraz sprzedaż - "zw".
    I... *skorygować odliczony VAT z zakupu* !

    >+ Jednym slowem gdyby sprzedac samochod za cene zakupu (teoretycznie),
    >+ to na gruncie PIT wychodzi na zero. Odliczylem, a potem musze oddac
    >+ podatek.

    Tak.

    >+ A teraz leasing. Leasinguje, VAT tak samo jak wyzej, w koszta wrzucam
    >+ raty. No i czy ja samochod musze wykupic 'na firme' i sprzedac go z
    >+ faktura? Nie moge wykupic 'prywatnie'?

    Zeznaję że długo i uparcie optowałem za staowiskiem iż "umowa
    leasingu jest jedna".
    Ale... ale widziałem (GP ?) wyrok NSA że "można".
    NIE WIEM czy były (są) jakieś "uboczne skutki podatkowe".

    Tak probując "na rozum" (tak, tak, niebezpieczne :]) to
    leasingobiorca nie musi sprzedać podmiotowi któremu leasingował,
    "typowa umowa" jedynie go zobowiązuje jeśli leasingobiorca
    *chce*.
    Traktując w ten sposób - pojawia się pytanie:
    - co z leasingodawcą który sprzedaje towar poniżej "ceny
    rynkowej" ? Pozostaje IMHO spytać czy operatorzy komórkowi
    mogą sprzedawać telefony "za 1 zł".
    - co z nabywcą ? Tu jest IMHO gorzej.
    Ustawa zawiera regulacje ZARÓWNO dla "świadczeń nieodpłatnych"
    oraz "częściowo odpłatnych".
    Nie, nie wiem jak to ugryźć żeby "było dobrze" ;)

    ALE...
    przy "wykupie osobistym" *cywilnie* wykupującym jest ten
    sam podmiot. Traktujac tak ze NIE ZMIENIA się nabywca,
    mamy taki stan że ZMIENIA się CEL nabycia: pierwotnie
    było "na cele DG" a teraz jest "na osobiste".
    Ale mamy "standardowy zgryz": czy leasing to JEDNA umowa.
    I czy MOŻE dopuszczać inne cele nabycia. I czy takie
    "różnocelowe nabycia" da się podatkowo "ugryźć".
    :(

    >+ Dobrze mysle? jesli tak, to leasing wychodzi niezwykle atrakcyjnie

    To zgoda.
    Pytaniem jest czy za 4 lata nie okaże się że jest "hak".
    I systematycznie kontrolujemy wszystkich leasingobiorców...
    zaczynając od kontroli krzyżowej f-r leasingu u leasingodawców...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)