  • 1. Data: 2006-06-26 12:12:03
    Temat: Liczenie proporcji przy sprzedazy niepodlegajacej VAT?
    Od: Muriel <m...@m...inv>

    Szanowni Grupowicze,

    o ile dobrze sie orientuje, osoba prowadzaca sprzedaz owatowana i sprzedaz
    zwolniona z vat musi zrobic "proporcje sprzedazy" i ew. skorygowac vat
    odliczony od zakupow zwiazanych ze sprzedaza owatowana i zwolniona. A co
    jest w przypadku sprzedazy nie podlegajacej VAT (np. eksport uslug)?
    Tez sie do wlicza do proporcji?

    Pozdrowienia,
    M.

  • 2. Data: 2006-06-26 12:59:02
    Od: ajt <a...@u...com.pl>

    Muriel napisał(a):
> [...]
    > odliczony od zakupow zwiazanych ze sprzedaza owatowana i zwolniona. A co
    > jest w przypadku sprzedazy nie podlegajacej VAT (np. eksport uslug)?

    Wtedy ma zastosowanie następujący fragment art. 86 ustawy:
    "8. Podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o
    kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane
    lub nabyte towary i usługi dotyczą:
    1) dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza
    terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności
    te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z
    których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami;"

    Ostatni fragment może jednak budzić pewien niepokój :)

    Andrzej

  • 3. Data: 2006-06-26 13:59:42
    Od: Muriel <m...@m...inv>

    ajt wrote:

> [...]
    > "8. Podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o
    > kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane

    Chodzi mi o cos innego - o eksport (to znaczy ja sprzedaje, a to co
    sprzedaje nie podlega VATowi) - czy wliczam do do proporcji SPRZEDAZY a
    celu korygowania vatu odlicoznego od ZAKUPOW.

  • 4. Data: 2006-06-26 14:06:12
    Od: ajt <a...@u...com.pl>

    Muriel napisał(a):

    > Chodzi mi o cos innego - o eksport (to znaczy ja sprzedaje, a to co
    > sprzedaje nie podlega VATowi) - czy wliczam do do proporcji SPRZEDAZY a
    > celu korygowania vatu odlicoznego od ZAKUPOW.

    Przeczytaj dalej mój cytat z ustawy, zamiast odcinać to co
    najistotniejsze :)
    Andrzej

  • 5. Data: 2006-06-26 14:16:44
    Od: "Bartek" <a...@t...pl>

    > Chodzi mi o cos innego - o eksport (to znaczy ja sprzedaje, a to co
    > sprzedaje nie podlega VATowi) - czy wliczam do do proporcji SPRZEDAZY a
    > celu korygowania vatu odlicoznego od ZAKUPOW.

    Export podlega vat. Tyle ze stosuje sie stawkę zero, ale podlega.

  • 6. Data: 2006-06-26 14:22:19
    Od: ajt <a...@u...com.pl>

    Bartek napisał(a):
    > Export podlega vat. Tyle ze stosuje sie stawkę zero, ale podlega.

    W pierwszym poście pytający podaje jako przykład usługi nie podlegające
    vat. Uznałem, że chodzi o usługi, dla których jako miejsce świadczenia
    uznaje się kraj nabywcy (np. elektroniczne, reklama), a u nas są une
    traktowane jako niepodlegające vat. W takim przypadku ma zastosowanie
    cytowany przeze mnie fragment ustawy.
    Inne usługi czy ekport to już inna historia...
    Andrzej

  • 7. Data: 2006-06-27 07:08:27
    Od: "my way" <y...@s...tlen.pl>

    Użytkownik "ajt" <a...@u...com.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z
    > których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami;"

    pozwolę sobie dokończyć :)
    zastosowanie ma także art.90 ust.3, zgodnie z którym proporcję oblicza się
    jako udzial rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi
    przysługuje prawo do obniżenia podatku naleznego w całkowitym obrocie
    uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje obniżenie
    podatku naleznego + z tytułu tych czynności, w związku z którymi to
    odliczenie nie przysługuje
    przekładając na polski:
    ponieważ masz prawo odliczyć vat od usług, które nie podlegaja opodatkowaniu
    w polsce, to obrót z tego tytułu uwzględniasz w proporcji (zarówno w
    liczniku jak i mianowniku)

    pozdrawiam

  • 8. Data: 2006-06-27 07:11:05
    Od: "my way" <y...@s...tlen.pl>

    Użytkownik "my way" <y...@s...tlen.pl> napisał w wiadomości

    korekta:
    > ponieważ masz prawo odliczyć vat od usług, które nie podlegaja
    opodatkowaniu
    > w polsce

    powinno być:
    masz prawo odliczyc vat od zakupu towarow i usług związanych ze sprzedażą
    która nie podlega opodatkowaniu w polsce

    pozdrawiam

  • 9. Data: 2006-06-27 07:48:03
    Od: "Razbora " <r...@g...pl>

> [...]
    > odliczony od zakupow zwiazanych ze sprzedaza owatowana i zwolniona. A co
    > jest w przypadku sprzedazy nie podlegajacej VAT (np. eksport uslug)?

    Zdaje sie mylisz pojęcia i troche sie tu bije pianę bez potrzeby ;-)
    Sprzedaz niepodlegajaca ustawie o vat po prostu jej nie podlega co oznacza
    ze do takiej sprzedazy nie maja zastosowania przepisy ustawy o vat - jest to
    sprzdaz opodatkowana poza terytorium RP. I nic sie tu nie liczy tylko
    wpisuje sie wielkosc tej sprzedazy w odpowiedną rubryke na deklaracji (i to
    tez od niedawna zeby biedaki wiedzieli ile to im niby pieniędzy umyka:-( I
    tak jak ktos to juz tutaj zauwazył (z odpowiednim cytatem) z tytułu takiej
    sprzedazy przysługuje prawo do odliczenia VAt naliczonego (ciekawe jednak
    jak długo...po cos wprowadzono tą rubryczke w deklaracji na sprzedaz np)

    Export to export - tez jest rubryka specjalna i on jest opodatkowany vat ale
    w stawce O% i jak najberdziej przysługuje prawo do obnizenia podatku
    naleznego o naliczony.

    Nie przysluguje natomiast przy sprzedazy ZWOLNIONEJ z vat (art 90) - i taką
    sprzedaz trzeba wyodrebnic z całosci zeby vat naliczony z nią związany nie
    został broń boze odliczony od vatu naleznego. Jezeli nie jestes w stanie
    wyodrenic zakupów słuzoących tej sprzedazy ( a czasami sie jednak opłaca
    pomeczyc!:-) wtedy własnie liczysz jaki procent sprzedazy ogólem stanowi ta
    sprzedaz zw i tak samo traktujesz vat naliczony. Oczywiscie ta proporcja
    liczona jest dla roku ubiegłego a potem korygowana.

    I sama sobie odpowiedziałam na własne pytanie - ze do tego obrotu nie wlicza
    sie sprzedazy srodków trwałych...a nie chciało mi sie samej dla siebie to
    odpowiedizałam tobie ;-)

    Pzdr Monika.