  • 1. Data: 2005-07-05 12:02:36
    Temat: Likwidacja stowarzyszenia
    Od: k...@t...pl (Lipas)

    Witam !

    to dla mnie całkiem nowy temat, w ustawie o
    stowarzyszeniach jest o tym bardzo oględnie.
    Czy mógłby mi ktoś pomóc i ogólnie napisać co i jak ?
    A może jakiś link ?
    Z góry bardzo dziękuję

    --
    Pozdrowienia,
    Lipas

  • 2. Data: 2005-07-05 14:48:55
    Temat: Re: Likwidacja stowarzyszenia
    Od: "Robert" <T...@i...pl>

    Lipas (news:486808797.20050705140208@tlen.pl)
    Napisał(a):
> [...]
    > to dla mnie całkiem nowy temat, w ustawie o
    > stowarzyszeniach jest o tym bardzo oględnie.
    > Czy mógłby mi ktoś pomóc i ogólnie napisać co i jak ?

    A co macie napisane w statucie???

    Przede wszystkim uchwała, wyznaczenie likwidatora majątku,
    wyrejestrowanie...

    R.

  • 3. Data: 2005-07-07 10:42:12
    Od: k...@t...pl (Lipas)

    Witaj Robert,

    R> A co macie napisane w statucie???

    R> Przede wszystkim uchwała, wyznaczenie likwidatora majštku,
    R> wyrejestrowanie...

    R> R.

    Dzięki za odzew i proszę jeszcze o podpowiedź.

    Walne podejmuje uchwałę o likwidacji wyznaczając likwidatora.

    Czy tu jest analogicznie do likwidacji spółki ?

    Uchwała wyznacza dzień rozpoczęcia likwidacji.
    Pozostaje jakiś majątek który ma być sprzedany a uzyskane
    kwoty przeznaczone na pokrycie pozostałych zobowiązań.
    Czy jest jakiś minimalny czas trwania likwidacji ?

    Szukałem w ustawie o stowarzyseniach ale tam nic
    szczegółowego na ten temat nie ma. W takiem razie gdzie tego
    szukać ?

    To małe stowarzyszenie które zajmowało się zapewnieniem
    dostępu do internetu swoim członkom.

    Będę wdzięczny za wszelkie podpowiedzi

    --
    Pozdrowienia,
    Lipas

  • 4. Data: 2005-07-11 21:32:26
    Od: "Pawel Niemczuk" <o...@o...pl>

    > Witam !
    >
    > to dla mnie całkiem nowy temat, w ustawie o
    > stowarzyszeniach jest o tym bardzo oględnie.
    > Czy mógłby mi kto&#65533; pomóc i ogólnie napisać co i jak ?
    > A może jaki&#65533; link ?
    > Z góry bardzo dziękuję

    1. Walne zebranie czlonkow (zebranie delegatow) podejmuje uchwale w sprawie
    likwidacji stowarzyszenia

    2. Jesli statut nie okresla, kto zostaje likwidatorem, to likwidatora wyznacza
    ostatnie walne zebranie w swojej uchwale. Jesli i ono tego nie zrobi, to
    likwidatorami zostaja z mocy prawa czlonkowie ostatniego zarzadu (art. 36 ust. 1
    prawa o stowarzyszeniach)

    3. Likwidator niezwlocznie zawiadamia wlasciwy sad rejestrowy o rozpoczeciu
    likwidacji i sklada wniosek o wpisanie do rejestru informacji o otwarciu likwicacji

    4. Likwidator podaje do publicznej wiadomosci fakt rozpoczcia likwidacji
    stowarzyszenia. Przepisy nie mowia jak konkretnie to robi.

    5. Potem zajmuje sie sprawami finansowymi - zgodnie z ustawa o rachunkowosci
    robi sprawozdanie finansowe, potem sporzadza liste wierzycieli i dluznikow.
    Windykuje wierzytelnosci, splaca dlugi, w razie potrzeby sprzedaje majatek
    stowarzyszenia, zeby miec pieniadze na splacenie dlugow

    6. Jesli po splaceniu wszystkich dlugow zostaje jeszcze cos z majatku
    stowarzysznia, to trzeba go rozcysponowac. Zwhkle o tym, co robi sie z majatkiem
    likwidowanego stowarzyszenia stanowi statut. Jesli statu milczy w tej sprawie,
    to okresla to uchwala ostatniego walnego zebrania. Jesli ani statut ani uchwala
    tego nie okreslaja, to decyzje podejmuje sad. Zasadniczo przekazuje majatek
    stowarzyszeniu prowadzacemu podobnego rodzaju dzialalnosc.

    7. Likwidator jest zobowiazany przeprowadzic likwidacje jak najszybciej,
    zasadniczo w terminie do roku od podjecia uchwaly o likwidacji stowarzyszenia.
    Jesli likwidator w ciagu roku nie zakonczy likwidacji, to sklada wyjasnienie co
    do przyczyn opoznienia sadowi. Sad, jesli uzna opoznienie za usprawiedliwione,
    to przedluza termin likwidacji. Jesli nie uzna, to moze zarzadzic zmiane
    likwidatorow. (art. 37 ust. 3 prawa o stowarzyszeniach).

    8. Na koniec - stowarzyszenie od momentu podjecia uchwaly o jego likwidacji
    traci mozliwosc prowadzenia swojej dzialalnosci statutowej.

    I juz calkiem na koniec - wszystkie te zagadnienia reguluje prawo o
    stowarzyszeniach. Trzeba je jedynie uwaznie przeczytac.
    Polecam tez napisana w sposob jasny i wyczerpujacy ksiazke Pawla Suskiego
    "Stowarzyszenia w prawie polskim", Wydawnictwa Prawnicze LexisNexis, Warszawa 2002.

    Pawel Niemczuk, Gliwice