  • 1. Data: 2006-06-18 10:01:40
    Temat: Mialem tylko wynajem, teraz doszla DG jak sie z tego rozliczac ????
    Od: rafal <r...@n...com.pl>

    Witam

    Mam nastepujaca sytuacje:
    - od poczatku roku prowadzilem wynajem, na ksiazce przychodow,VAT7, PIT5
    co miesiac

    - od 1 maja mama DG, zdeklarowalem sie rowniez na ksiazke i PIT5 L ( pani
    w okienku poiwedziala ze moge miec jako DG liniowy )

    i teraz jak to wszystko ksiegowac ??
    czy :
    1)
    - wszystko do jednej KPiR
    - jeden VAT/ dwie deklaracje czy jak ?
    - i co z pitem ? PIT5 i PIT5 L ?

    2)- dwie ksiazki
    - dwa waty/ jeden ?
    - pit5 za wynajem jak do tej pory
    - osobno pi5l za DG ??

    mam jeden nip..please o helpa :)

    r...@n...com.pl

  • 2. Data: 2006-06-19 13:20:07
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 18 Jun 2006, rafal wrote:

    > 2)- dwie ksiazki

    IMHO - oczywiście.
    To są osobne źródła przychodów. A nawet jest są takie same a prowadzone
    w odrębnej formie to dla każdej prowadzi się osobne dokumenty - np.
    jak ktoś ma DG jako on i w S.C.

    > - dwa waty/ jeden ?

    Zastanówmy się... a ile ewidencji VAT potrzebujesz żeby prawidłowo
    sporządzić deklarację? ;)
    Jednok *IMHO* nie ma przeciwwskazań żeby prowadzić dwie hm...
    "podewidencje". Jak ktoś widzi (przeciwwskazanie) to proszę
    głośno krzyczeć :) - ale IMO skoro (całkiem rozsądnie) zaden
    przepis nie narzuca formy - to podatnik moze sobie zrobić np.
    kilka ewidencji przychodu: całkiem sensowne jak ktoś ma np.
    kilka p. sprzedaży, chce prowadzić jedną księgę i tym samym
    może być zmuszony do prowadzania kilku ewidencji sprzedaży:
    żeby MÓGŁ w takim układzie ewidencją VAT zastąpić "zwykłą" ES
    musi mieć tyle ewidencji co p. sprzedaży i moim zdaniem żaden
    przepis nie stoi temu na przeszkodzie.
    Ba, mam ten argument w zapasie jako ostatnią linię obrony
    jakby ktoś się przyczepił dlaczego VAT z wydatków na wyjazdy
    służbowe sumuję na DW pt. "delegacja" (zamiast wpisywać
    do EW VAT 4 pozycje w tym 2 miejscówki po ~1 zł VAT :>)
    :)

    Moim zdaniem - można sobie wybrać czy jeden zestaw ewidencji
    VAT czy dwa. Jakby na mnie trafiło to "dla rozdzielenia"
    machnąłbym dwa.

    Tak BTW: poproszę o dyskusję nad przypadkiem kiedy podatnik
    jak w przykładzie, jest podatnikiem VAT z 2 tytułów (różnych
    źródeł przychodu) i jedno z jego źródeł zasycha na czas
    pewien (a wydatki z nim związane ponosi): czy ma wtedy
    prawo do odliczenia VATu związanego z źrodłem zaschłym
    ze źródła dochodowego :), a stawiąc pytanie inacze: czy zasada
    że prawo do odliczenia VAT przysługuje z tytułu uzyskiwania
    przychodów opodatkowanych VAT (BEZ względu na ich klasyfikację)
    jest podrzędna czy nadrzędna wobez zasady że VAT od wydatków
    nie stanowiących KUP (które jednak MOGŁYBY być KUP, na podobnej
    zasadzie jak przy ST) nie podlega odliczeniu?

    Tak mnie naszło... i pytam :)
    IMO oczywiście fakt prowadzenia 1. czy 2. (odrębnych) ewidencji
    jest bez znaczenia - może to być jedynie sprawa wygody w ujmowaniu
    lub nie VATu naliczonego; chodzi o zasadę :)

    > - pit5 za wynajem jak do tej pory
    > - osobno pi5l za DG ??

    IMO oczywiście!

    > mam jeden nip..

    No żesz... byłoby dziwne jakbyś miał dwa :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2006-06-20 06:20:47
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

> [...]
    > nie stanowiących KUP (które jednak MOGŁYBY być KUP, na podobnej
    > zasadzie jak przy ST) nie podlega odliczeniu?

    myslę , że odpowiedź będziesz miał tu :
    Dlatego też aktualny pozostaje wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego
    z dnia 29 czerwca 1998 r. (I SA/Wr 1235/97, niepubl.), w którym Sąd
    wskazał, iż ,,ustawodawca w żadnym z przepisów nie nakazuje jednak
    podatnikowi analizowania, czy poczynione przez niego zakupy służą do
    sprzedaży opodatkowanej (...) w terminie, w którym może dokonać
    obniżenia podatku naliczonego o należny, czy też posłużą czynnościom
    opodatkowanym w przyszłości".

    pełnej treści w leksie nie znalazłam, za to mam ją w jakimś odwołaniu
    sprzed wielu lat, ale nie chce mi się klepać tak bezproduktywnie;>
    sens jest właśnie taki, że może odliczyć teraz, bo termin oidliczenia
    jest już bądź w okresie następnym, w innej sytuacji podatnik straciłby
    prawo do odliczenia tych wydatków

    g.

  • 4. Data: 2006-06-20 14:14:55
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 20 Jun 2006, gonia wrote:

> [...]
    > opodatkowanej (...) w terminie, w którym może dokonać obniżenia podatku
    > naliczonego o należny, czy też posłużą czynnościom opodatkowanym w

    Thx!

    Czyli posiadanie niewielkiego dochodu z dowolnego oVATowanego
    źródła przy okazji zabezpiecza przed "wypadnięciem z VAT" z powodu
    przekroczenia 10-miesięcznego okresu braku przychodu.
    Można nie ruszając DG (bo ktoś ma we wpisie tylko wąską dziedzinę
    i nie opłaca mu się zmieniać) wynając sąsiadowi własną pralkę
    za 20 zł na kilka dni i już :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)