    From: "jB" <b...@m...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Moja pierwsza firma
    Date: Mon, 24 Oct 2005 09:22:01 +0200

    Witam.

    Z początkiem najbliższego roku kalendarzowego (najdalej luty/2006)
    przymierzam się do rozpoczęcia własnej (jednoosobowej) działalności
    gospodarczej (rozliczanie na zasadach ogólnych) z zakresu szeroko pojętej
    informatyki. Początkowo będzie to tylko dodatek do moich aktualnych zarobków
    (praca na pełen etat). Siedzibą firmy będzie wydzielony fragment mojego
    pokoju. O ile przemyślany mam już biznes plan to niektóre zagadnienia prawa
    oraz podatków stanowią dla mnie nadal czarną magię. Prowadząc działalność
    mam zamiar korzystać z biura rachunkowego jednakże na dzień dzisiejszy
    potrzebuję paru odpowiedzi a ponieważ Google nie sprostał moim potrzebom to
    prosiłbym pomocne duszyczki o udzielenie mi wskazówek na parę pytań lub
    nakierowanie na właściwą literaturę.

    1) W prowadzonej działalności niezbędny będzie mi notebook. Posiadam taki od
    ponad roku (nie ma już gwarancji Producenta). Do niego faktura (wystawiona
    na mojego brata) oraz oryginalne oprogramowanie (Windows XP HE PL). Cena
    zakupu >3500,00 pln netto. Rozumiem, ze powinienem go umieścić w tzw.
    "Spisie z natury"? Czy to to samo co środki trwałe? - Zakładam, że będzie
    używany co najmniej rok. Ponieważ jest to produkt, który nie posiada już
    gwarancji Producenta czy konieczna będzie amortyzacja ze względu na cenę? -
    Tutaj chyba nie.

    2) Środki na prowadzenie działalności gospodarczej. Na początku na pewno
    będą same wydatki. Czy do dokonywania zakupów konieczne będzie posiadanie
    środków na koncie firmowym? Chciałbym uniknąć sytuacji w której Urząd
    Skarbowy zacznie mnie pytać skąd mam pieniądze na wyposażenie "biura" skoro
    kasa świeci pustką. Czy mogę sam sobie z prywatnych zasobów bezkarnie
    zasilać konto firmowe na zasadzie . hm . darowizny??? Mam trochę gotówki,
    którą chciałbym przelać na firmę. Tylko jak to zrobić oficjalnie zgodnie z
    literą prawa?

    3) Pensja. Może dla większości jest to temat błahy ale mnie zastanawia.
    Zgodnie z "Dz.U. 1998 nr 21 poz. 94" (Kodeks Pracy) Art. 84 "Pracownik nie
    może zrzec się prawa do wynagrodzenia ani przenieść tego prawa na inną
    osobę". A jak to jest w pracodawcą? Czy muszę ustanawiać dla siebie jakąś
    pensję skoro na początku będę pewnie ledwo wiązać koniec z końcem?

    --
    jB