  • 1. Data: 2005-10-24 07:22:01
    Temat: Moja pierwsza firma
    Od: "jB" <b...@m...pl>

    Witam.

    Z początkiem najbliższego roku kalendarzowego (najdalej luty/2006)
    przymierzam się do rozpoczęcia własnej (jednoosobowej) działalności
    gospodarczej (rozliczanie na zasadach ogólnych) z zakresu szeroko pojętej
    informatyki. Początkowo będzie to tylko dodatek do moich aktualnych zarobków
    (praca na pełen etat). Siedzibą firmy będzie wydzielony fragment mojego
    pokoju. O ile przemyślany mam już biznes plan to niektóre zagadnienia prawa
    oraz podatków stanowią dla mnie nadal czarną magię. Prowadząc działalność
    mam zamiar korzystać z biura rachunkowego jednakże na dzień dzisiejszy
    potrzebuję paru odpowiedzi a ponieważ Google nie sprostał moim potrzebom to
    prosiłbym pomocne duszyczki o udzielenie mi wskazówek na parę pytań lub
    nakierowanie na właściwą literaturę.

    1) W prowadzonej działalności niezbędny będzie mi notebook. Posiadam taki od
    ponad roku (nie ma już gwarancji Producenta). Do niego faktura (wystawiona
    na mojego brata) oraz oryginalne oprogramowanie (Windows XP HE PL). Cena
    zakupu >3500,00 pln netto. Rozumiem, ze powinienem go umieścić w tzw.
    "Spisie z natury"? Czy to to samo co środki trwałe? - Zakładam, że będzie
    używany co najmniej rok. Ponieważ jest to produkt, który nie posiada już
    gwarancji Producenta czy konieczna będzie amortyzacja ze względu na cenę? -
    Tutaj chyba nie.

    2) Środki na prowadzenie działalności gospodarczej. Na początku na pewno
    będą same wydatki. Czy do dokonywania zakupów konieczne będzie posiadanie
    środków na koncie firmowym? Chciałbym uniknąć sytuacji w której Urząd
    Skarbowy zacznie mnie pytać skąd mam pieniądze na wyposażenie "biura" skoro
    kasa świeci pustką. Czy mogę sam sobie z prywatnych zasobów bezkarnie
    zasilać konto firmowe na zasadzie . hm . darowizny??? Mam trochę gotówki,
    którą chciałbym przelać na firmę. Tylko jak to zrobić oficjalnie zgodnie z
    literą prawa?

    3) Pensja. Może dla większości jest to temat błahy ale mnie zastanawia.
    Zgodnie z "Dz.U. 1998 nr 21 poz. 94" (Kodeks Pracy) Art. 84 "Pracownik nie
    może zrzec się prawa do wynagrodzenia ani przenieść tego prawa na inną
    osobę". A jak to jest w pracodawcą? Czy muszę ustanawiać dla siebie jakąś
    pensję skoro na początku będę pewnie ledwo wiązać koniec z końcem?

    --
    jB

  • 2. Data: 2005-10-24 07:59:07
    Temat: Re: Moja pierwsza firma
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    jB wrote:

> [...]
    > będzie używany co najmniej rok. Ponieważ jest to produkt, który nie
    > posiada już gwarancji Producenta czy konieczna będzie amortyzacja ze

    Spis z natury na otwarcie DG dotyczy tylko towarów handlowych. Środek
    trwały wpisujesz do Ewidencji Środków Trwałych. Rozumiem, że brat ci
    ten notebook podarował lub sprzedał. Zapłaciliście od tego podatek?
    Masz jakąś umowę na piśmie?. Bez odpowiedzi na te pytania trudno coś
    skomentować. Teoretycznie masz 2 możliwości wyceny.
    1. wg ceny z dokumentu nabycia (ale nabycia przez ciebie a nie brata)
    bez uwzględniania zużycia. Ja tych przepisów nie pisałem, ale
    teoretycznie 10-letni komputer nadal możesz wycenić wg ceny nabycia.
    2. jeśli metody 1 nie można zastosować to wg własnej wyceny wg cen z
    grudnia roku przed przeznazceniem do DG z uwzględnieniem zużycia.
    Wartość w obu wypadkach bierzesz brutto. Jeśli >= 3500 to amortyzujesz
    przez odpowiedni czas (zazwyczaj wychodzi 20 miesięcy). Jeśli < 3500
    to amortyzujesz jednorazowo

> [...]
    > darowizny??? Mam trochę gotówki, którą chciałbym przelać na firmę.
    > Tylko jak to zrobić oficjalnie zgodnie z literą prawa?

    To nie jest "darowizna" tylko "inwestycja". Zasadniczo masz pełne prawo
    przeznaczyć swoje prywatne pieniądze na uruchomienie firmy. Nie musisz
    tego robić w żaden specjalny sposób. (To działa także w drugą stronę -
    w jażdej chwili możesz wypłacić pieniądze z rachunku firmowego i zużyć
    na cele prywatne bez tłumaczenia się). Jeśli zechcesz kupić na firmę
    np. samochód albo nieruchomość to US może zapytać skąd miałeś piniądze
    - dokładnie tak samo jak w wypadku zakupu "prywatnego". Samym typowym
    wyposażeniem biura nikt się nie będzie interesował.

> [...]
    > jakąś
    > pensję skoro na początku będę pewnie ledwo wiązać koniec z końcem?

    Nawet nie możesz sobie wyznaczyć pensji bo pensję to otrzymuje
    pracownik zatrudniony na umowę o pracę. Ciebie kodeks pracy nie dotyczy
    (dopóki nie zatrudniasz pracowników). Masz pełną dowolność przenoszenia
    pieniędzy między kasą "prywatną" i "firmową". Nikt się tym nie będzie
    interesował.

  • 3. Data: 2005-10-24 08:18:37
    Od: "jB" <b...@m...pl>

    In news:dji488$d4h$1@opal.futuro.pl,
    jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl> typed:

    | Spis z natury na otwarcie DG dotyczy tylko towarów handlowych. Środek

    Ok. Rozumiem.

> [...]
    | Masz jakąś umowę na piśmie?. Bez odpowiedzi na te pytania trudno coś
    | skomentować. Teoretycznie masz 2 możliwości wyceny.

    Na razie nie bylo zadnych krokow w te strone. Do domu byl po prostu
    potrzebny kolejny komputer i zdecydowalismy sie na notebooka. Wyszlo akurat
    tak, ze jest on na brata. Poniewaz faktycznie 99% czasu jest w moich rekach
    wiec najlepiej bedzie spisac umowe darownizny albo nawet sprzedazy? Poniewaz
    brat nie prowadzi dzialalnosci wiec chyba nie moze mi go sprzedac tylko
    "przekazac" na pismie. Tak?

> [...]

    | Wartość w obu wypadkach bierzesz brutto. Jeśli >= 3500 to amortyzujesz
    | przez odpowiedni czas (zazwyczaj wychodzi 20 miesięcy). Jeśli < 3500

    Na dzien dzisiejszy jego wartosc rynkowa jest duzo ponizej 3500 wiec
    teoretycznie wg tego co napisales moglbym go amortyzowac jednorazowo.

    --
    jB

  • 4. Data: 2005-10-24 09:02:28
    Od: "pisarz" <q...@q...co>

    > Z początkiem najbliższego roku kalendarzowego (najdalej luty/2006)
    > przymierzam się do rozpoczęcia własnej (jednoosobowej) działalności
    > gospodarczej
    Po niedzieli to bym ponownie dobrze sobie to przemyślał.
    Pozdrawiam
    Darek

  • 5. Data: 2005-10-24 09:24:34
    Od: "jB" <b...@m...pl>

    | Po niedzieli to bym ponownie dobrze sobie to przemyślał.
    | Pozdrawiam
    | Darek

    Tak wiem. Rozwazam przesuniecie tego wszystkiego jednakze nie zmienia to
    faktu, ze na dzien dzisiejszy mam pewne braki w wiedzy na temat prowadzenia
    dzialalnosci... ;)

    --
    jB

  • 6. Data: 2005-10-24 10:28:51
    Od: "pisarz" <q...@q...co>

    > Tak wiem. Rozwazam przesuniecie tego wszystkiego jednakze nie zmienia to
    > faktu, ze na dzien dzisiejszy mam pewne braki w wiedzy na temat
    prowadzenia
    > dzialalnosci... ;)
    prowadzenie DG to w Polsce rodzaj sportu ekstremalnego,
    urzędnicy mogę bez konsekwencji zrobić z Tobą co im siępodoba, skrajnym
    przykładem jest p. Kluska
    Pozdrawiam
    Darek

  • 7. Data: 2005-10-25 07:21:41
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 24 Oct 2005, jB wrote:

> [...]
    > wiec najlepiej bedzie spisac umowe darownizny albo nawet sprzedazy? Poniewaz
    > brat nie prowadzi dzialalnosci wiec chyba nie moze mi go sprzedac

    Czekaj waść.
    A jak ktoś idzie nabyć samochód na giełdzie, to co: kupuje
    od giełdy czy od osoby ? Czy powiadasz że to się "kupno" nie
    nazywa ?
    :)
    Oczywiście że możesz kupić od brata.
    Jedyne co powoduje komplikacje to "powiązania rodzinne" (zapis
    z ustawy) skutkujące prawem US do orzekania czy zastosowana cena
    była "rynkowa".
    Fakt że f-ra jest na brata IMO z powyższego powodu komplikuje sprawę
    - istnieje teoretyczna możliwość przyczepienia się do ceny kupna
    "od brata" (czy ta cena była właściwa).

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 8. Data: 2005-10-25 08:13:28
    Od: "jB" <b...@m...pl>

    | Czekaj waść.
    | A jak ktoś idzie nabyć samochód na giełdzie, to co: kupuje
    | od giełdy czy od osoby ? Czy powiadasz że to się "kupno" nie
    | nazywa ?

    Waćmości rację przyznać muszę. Musiałem mieć chwilowe zaćmienie ... słońca?
    ;)

> [...]
    | Fakt że f-ra jest na brata IMO z powyższego powodu komplikuje sprawę
    | - istnieje teoretyczna możliwość przyczepienia się do ceny kupna

    Ok. Tego juz sie sproboje sam dowiedziec.

    --
    jB