  • 1. Data: 2003-01-19 19:38:05
    Temat: Na moją niekorzyść?
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    Witajcie,

    wśród błędów w księgowaniu znalazłem również błąd na 1zł na moją
    niekorzyść. Na FV jest xx6zł, a ja zaksięgowałem xx5.Czy tak mogę to
    zostawić? Wpis nie jest zgodny z FV, ale na moją niekorzyść w zasadzie,
    więc chyba można olać, mylę się?

    --
    Jego Szara Eminencja Czcigodny mag. Tristan hrabia Alder
    (ZTJ: mag. Przemysław Adam Śmiejek)

    Zapraszam do *SLUGu*: http://silesia.linux.org.pl/

  • 2. Data: 2003-01-19 20:07:51
    Temat: Re: Na moją niekorzyść?
    Od: maup <k...@m...in.tarnow.pl>

    Tristan Alder wrote:
    > Wpis nie jest zgodny z FV, ale na moją niekorzyść w zasadzie,
    > więc chyba można olać, mylę się?
    Raczej tak.

    Przy okazji - czy ktoś z Was (raczej chyba starszych stażem) pamięta
    może, że kiedyś księgi były uznawane za prowadzone rzetelnie pomimo
    błędu, jeżeli ów błąd nie przekraczał 0.xxx % (nie wiem, ile konkretnie
    to xxx było ale jakieś drobne). Czy to są moje urojenia czy to wynikało
    (nadal wynika) z jakiegoś przepisu??

    --
    = Pozdrawiam ================================ MauP ==
    = Piotr M. Kumor === GG 1676929 === ph.+48602796599 =

  • 3. Data: 2003-01-19 20:20:51
    Od: "Piotr K." <p...@p...pl>

    Ordynacja Podatkowa
    Art. 193.
    § 1. Księgi podatkowe prowadzone rzetelnie i w sposób niewadliwy stanowią dowód tego,
    co wynika z
    zawartych w nich zapisów.
    § 2. Księgi podatkowe uważa się za rzetelne, jeżeli dokonywane w nich zapisy
    odzwierciedlają stan
    rzeczywisty.

    zatem lepiej zaksięgować rzetelnie

    Piotr
    freeware http://pk.inet.pl/brv.htm

  • 4. Data: 2003-01-19 20:52:18
    Od: bromden <b...@g...pl.no.spam>

    rozp o prowadzeniu pkpir
    § 11.
    4. Księgę uznaje się za rzetelną również, gdy:
    1) nie wpisane lub błędnie wpisane kwoty przychodu nie
    przekraczają łącznie 0,5 proc. przychodu wykazanego w
    księdze za dany rok podatkowy lub przychodu wykazanego
    w roku podatkowym do dnia, w którym urząd skarbowy lub
    organ kontroli skarbowej stwierdził te błędy,

  • 5. Data: 2003-01-19 21:22:40
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    Użytkownik bromden napisał:

> [...]
    > w roku podatkowym do dnia, w którym urząd skarbowy lub
    > organ kontroli skarbowej stwierdził te błędy,

    Czyli 1zł pomyłki przy obrotach ponad 200zł jest już do zaniedbania?

  • 6. Data: 2003-01-19 22:08:57
    Od: maup <k...@m...in.tarnow.pl>

    bromden wrote:
> [...]
    > w roku podatkowym do dnia, w którym urząd skarbowy lub
    > organ kontroli skarbowej stwierdził te błędy,

    A jednak. Ciekawe, bo np. limir reprezentacji jest mniejszy, niż możliwy
    błąd. Inna sprawa, że w rozporządzeniu o prowadznieu rejestó VAT pewnie
    nie ma już takiego cuda ;(((

  • 7. Data: 2003-01-19 22:17:29
    Od: maup <k...@m...in.tarnow.pl>

    bromden wrote:
> [...]
    > w roku podatkowym do dnia, w którym urząd skarbowy lub
    > organ kontroli skarbowej stwierdził te błędy,

    A jednak. Ciekawe, bo np. limit reprezentacji jest mniejszy, niż możliwy
    błąd. Inna sprawa, że w rozporządzeniu o prowadznieu rejestów VAT pewnie
    nie ma już takiego cuda ;(((

  • 8. Data: 2003-01-19 22:32:28
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik maup napisał:

    > A jednak. Ciekawe, bo np. limit reprezentacji jest mniejszy, niż możliwy
    > błąd. Inna sprawa, że w rozporządzeniu o prowadznieu rejestów VAT pewnie
    > nie ma już takiego cuda ;(((

    Chyba nie zrozumiałes - fakt że księgę uważa sie za rzetelna w przypadku
    błędu do 0,5% przychodu nie znaczy że nie ma zaległości podatkowej - to
    nie jest machnięcie reką na podatek od tych 0,5%.
    Ten przepis chroni jedynie podatnika przed konsekwencjami uznania księgi
    za nierzetelną - karą za nierzetelne porwadzenie ksiąg i samodzielnym
    oszacowaniem dochodu przez US (jak wiadomo, takie szacowanie miłe dla
    kieszeni nie jest...) oraz mnóstwem drobniejszych nieprzyjemności.

    A więc jeżeli pomylisz się w księdze o te maksymalnie 0,5% to masz jak
    najbardziej zaleglość podatkową co skutkuje koniecznościa splaty
    zaległości i odsetek... ale księge masz rzetelną (ok... troche to na
    zasadzie "umawiamy sie że Marynia jest ładna"... ale lepsze to niz nic
    ;-) ).

    Co by nie było przepis ten nie pozwala obniżyc tak sobie przychodu o
    0,5%. Niestety, sporo osób tak to traktuje.... i potem srogo sie zawodzą
    w trakcie kontroli.

    Wyobraźmy sobie firme która jeszcze łapie się na KPiR - ma np. 3
    miliony obrotu rocznie. Wychodzi że może sobie zapomnieć o 30tysiącach
    przychodu rocznie. To jest 12 tysięcy podatku jeżeli przedsiębiorca
    wpada w 40%próg.
    Zbyt piekne... nes pa?

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 9. Data: 2003-01-19 22:36:36
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Maddy napisał:

> [...]
    > miliony obrotu rocznie. Wychodzi że może sobie zapomnieć o 30tysiącach
    > przychodu rocznie. To jest 12 tysięcy podatku jeżeli przedsiębiorca

    Ok, nie 30tys tylko 15 tys i nie 12 tys podatku a 6 tysięcy... ale i tak
    kwota nie do pogardzenia :-))

    Późno juz... :-))

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 10. Data: 2003-01-19 22:53:39
    Od: maup <k...@m...in.tarnow.pl>

    Maddy wrote:

    > Chyba nie zrozumiałes - fakt że księgę uważa sie za rzetelna w przypadku
    > błędu do 0,5% przychodu nie znaczy że nie ma zaległości podatkowej - to
    > nie jest machnięcie reką na podatek od tych 0,5%.

    Dobrze to rozumiem. Zaległość zaległością i płacić trzeba ale z drugiej
    strony masz margines błędu na złotówkowe pomyłki (patrz drugi problem
    jego wysokości Tristana A.)
    Świetnie sobie zdaję sprawę, że to nie jest sposób na ucieczkę od
    podatku i współczuję bezmyślności tych, którzy tak myślą (i robią).
    Natomiast (jeszcze teraz, jak ONO się wzięło za czynny żal itp.
    instrumenty ochrony tyłka podatnika) dobrze wiedzieć, że COŚ jeszcze
    mnie chroni.
    Inna sprawa, że dalej nie wiem, jak z VAT (bo przepis mówi o kpir) - co
    z tego, że tu mam dupochron jak w ewidencji nie?