  • 1. Data: 2006-12-04 17:18:17
    Temat: Najem, ryczałt - podstawa obliczenia
    Od: Lejak <j...@k...pl>

    Nie wygooglowałem, więc ośmielam się zapytać :-)

    Okazjonalnie od kilku lat wynajmuję mieszkanie (osoba fizyczna, cele
    mieszkaniowe). Jak zaczynałem rozliczanie ryczałtowe, komentatorzy
    ostrzegali, że nawet wpisanie w umowę najmu, że lokator opłaca koszty
    eksploatacyjne, ale ja biorę pieniądze od niego i pośredniczę w
    dokonywaniu opłat, to urzędnicy zwykle interpretują przepisy w taki
    sposób, że te opłaty są wliczane do podstawy obliczenia podatku
    zryczałtowanego. Obecnie przy zmianie lokatora z początkiem grudnia
    (umowa z poprzednim uległa rozwiązaniu z końcem listopada) zacząłem
    grzebać i znalazłem info oraz samo źródło - interpretację MF:
    PB2/MK/RB-033-050-132/04, w myśl której jeśli jest odpowiedni zapis w
    umowie najmu, "ponoszone przez najemcę wydatki (opłaty) związane z
    przedmiotem najmu" nie stanowią przysporzenia majątkowego i nie mogą być
    wliczane do podstawy obliczenia ryczałtu "jeżeli z umowy wynika, że
    najemca jest zobowiązany do ich ponoszenia". W umowie mam co trzeba.
    Dawniej na wszelki wypadek i dla świętego spokoju obliczałem ryczałt od
    całej kwoty (odstępne + przekazywane przez lokatora mnie i przeze mnie
    dalej opłaty, wyszczególnione w aneksie do umowy), obecnie będę liczył
    tylko od odstępnego. O to jestem w miarę spokojny, mam natomiast inne
    problemy:
    1. Czy to, co już zapłaciłem fiskusowi, to już przepadło, bo sam nie
    wyczaiłem, że w marcu ubiegłego roku zmieniła się interpretacja MF? Czy
    może mam prawo upomnieć się o niepotrzebnie nadpłaconą część podatku,
    przynajmniej od początku tego roku? Jeśli mogę się upominać - jak się do
    tego zabrać? Wystarczy w PIT-28 w wyszczególnieniu miesięcznym wpisać
    inne kwoty, niż te, wg których wyliczałem i wykazać sporą nadpłatę? To
    będzie podejrzane...
    2. Melduję w US o zmianie lokatora, załączam kserokopię wypowiedzenia
    poprzedniej i kserokopię obecnej umowy. Do listopada br. płaciłem
    miesięcznie 46 zł ryczałtu. Teraz zmienia się sposób naliczenia
    ryczałtu, tym samym maleje jego kwota. Czy w tej sytuacji powinienem
    spodziewać się ruchów lub pomruków urzędniczych?
    3. Za grudzień darowałem lokatorce całkowicie opłaty (odstępne włącznie
    z opłatami eksploatacyjnymi, które biorę na siebie), w zamian za
    samodzielne malowanie przez nią mieszkania i kilka drobnych napraw, co
    dokładnie udokumentowałem w umowie. Mam płacić podatek ryczałtowy za
    grudzień? Jeśli nie - gdzie dokładnie szukać podstawy prawnej?

    --
    Lejak
    j...@k...pl

  • 2. Data: 2006-12-05 10:22:28
    Temat: Re: Najem, ryczałt - podstawa obliczenia
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 4 Dec 2006, Lejak wrote:

> [...]
    > od początku tego roku? Jeśli mogę się upominać - jak się do tego zabrać?

    IMO podpada toto pod normalną korektę deklaracji - do 5 lat wstecz,
    trzeba dołączyć objaśnienie dlaczego korekta, IMO najlepiej dołączyć
    na objaśnieniu proste wyliczenie obejmujące kwotę "odliczonych" faktur,
    bo jak znam życie US wezwie na "czynności wyjaśniające" :)

    > Wystarczy w PIT-28 w wyszczególnieniu miesięcznym wpisać inne kwoty, niż te,
    > wg których wyliczałem i wykazać sporą nadpłatę? To będzie podejrzane...

    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ordynacja-podatkow
    a-1_2_129.html
    Gdzieś tam jest zapisane że "ma być wyjaśnienie" (razem z korektą).
    Nie pamiętam czy tam, ale równie "gdzieś" :) wyjaśniono że korektę
    składa sie w ten sposób, że na deklaracji pisze się wyraźnie wielkimi
    literami KOREKTA.

> [...]
    > malowanie przez nią mieszkania i kilka drobnych napraw, co dokładnie
    > udokumentowałem w umowie. Mam płacić podatek ryczałtowy za grudzień?

    IMHO tak.

    Powody:
    - albo przyjmujemy, że są to "drobne naprawy" które zgodnie z przepisami
    obciążają najemcę, a tym samym obie strony mają przychód :>, wynajmujący
    dlatego że... ma (w ustawie jest zapis, że mimo nieodpłatności
    świadczenia podatek się należy, i obawiam się że podatek z art. 16
    PDoOF *nie* jest wykluczony przez ryczałt) zaś najemca za to, że
    mieszka za darmo (nieodpłatne świadczenie), bo skoro przyjmujemy
    iż mowa o jego obowiązkach to miał zrobić mimo że zapłaciłby
    - albo przyjmujemy że chodzi o naprawy przekraczające zakres obowiązków
    najemcy (ustalony przepisami), a tym samym mamy przychód z art.6.1a
    ustawy o ryczałcie wprost wskazujący na "zasady art.11a UoPDoOF",
    z tym że opodatkowanie pozostaje ryczałtowe.

    Nie wypowiadam się w sprawie odstępnego.

    > Jeśli nie - gdzie dokładnie szukać podstawy prawnej?

    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    Art.11a
    Art.16.1
    http://gofin.pl/5,36,28341,0.html

    Zwróć uwagę, że nieodpłatne udostępnienie lokalu *nie* podlega pod
    ryczałt, IMO przyjęcie że lokator korzysta "za darmo" (znaczy nie płaci
    wcale, bo to co robi *i tak* z mocy przepisów należy do jego obowiazków)
    spowodowałoby konieczność zapłacenia za ten miesiąc oddzielnie podatku
    dochodowego z najmu nieryczałtowo.
    Chyba prościej nie przyznać się że nie zapłacił ;) albo twierdzić że
    remont był "niedrobną naprawą" :|

    Tragikomiczne? - ale takie mamy przepisy, proszę MNIE nie bić :)

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2006-12-05 18:20:20
    Od: Lejak <j...@k...pl>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

> [...]
    > na objaśnieniu proste wyliczenie obejmujące kwotę "odliczonych" faktur,
    > bo jak znam życie US wezwie na "czynności wyjaśniające" :)

    :-) Nie ma tak łatwo, żeby po jednej odpowiedzi wszystko było jasne:
    interpretacja obowiązująca obecnie powstała w marcu 2005 r. Czy wobec
    tego okres przed interpretacją też jej podlega, skoro poprzednia była
    niesłuszna (bo w końcu podstawa prawna interpretacji chyba się nie
    zmieniła, a tylko sama interpretacja)? I jeszcze jedno, bo w Ordynacji
    podatkowej wpadł mi w oko art 73
    "§ 1. Nadpłata powstaje, z zastrzeżeniem § 2, z dniem:
    (...)
    § 2. Nadpłata powstaje z dniem złożenia:
    1) zeznania rocznego - dla podatników podatku dochodowego,"

    Czyli za rok 2006 składam w styczniu 2007 r. PIT-28, a dopiero później
    (w tym samym dniu?) korektę PIT-28 za cały 2006 rok?

> [...]
    > Nie pamiętam czy tam, ale równie "gdzieś" :) wyjaśniono że korektę
    > składa sie w ten sposób, że na deklaracji pisze się wyraźnie wielkimi

    W przywołanej Ordynacji na ten temat nic nie ma, chyba to powinno
    wynikać z samego faktu złożenia wyjaśnienia, ale jeśli ma mnie to
    ustrzec przed ewentualną złością podczas interpretowania mojej
    sytuacji... :-)

    > http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-d
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html

    > Art.11a

    Domyślam się, że chodzi raczej o art. 11 ust. 2a (p. 3): " jeżeli
    przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według
    równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu
    tego lokalu lub budynku,", bo art. 11 a nie widzę.

> [...]
    > dochodowego z najmu nieryczałtowo.
    > Chyba prościej nie przyznać się że nie zapłacił ;) albo twierdzić że

    Dzięki, tak byłoby najprościej.

    > Tragikomiczne? - ale takie mamy przepisy, proszę MNIE nie bić :)

    Nie zamierzam - nie po raz pierwszy Ty jeden w miarę swej wiedzy
    wyczerpująco odpowiadasz na moje pytania (na forum podatki.pl nie ma na
    razie mocnego na moje pytania :-( ). Wielkie dzięki za to.

    --
    Lejak
    j...@k...pl

  • 4. Data: 2006-12-05 23:01:23
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 5 Dec 2006, Lejak wrote:

> [...]
    > (bo w końcu podstawa prawna interpretacji chyba się nie zmieniła, a tylko

    Interpretacja nie jest prawem.
    Po prawdzie sam się burzyłem że to wbrew zasadom :) ale gdzieś widziałem
    wyrok NSA wskazujący na zapiski Kodeksu Cywilnego (i obowiązek ponoszenia
    przez najemcę pewnych kosztów) - AFAIK z tego wywiedziono interpretację.
    IMO prawo jest takie samo przed i po interpretacji!

    [...korekta...]
    > Czyli za rok 2006 składam w styczniu 2007 r. PIT-28, a dopiero
    > później (w tym samym dniu?) korektę PIT-28 za cały 2006 rok?

    Zlituj się waść!
    Po co Ci korekta do deklaracji ktorej jeszcze nie złożyłeś???
    Pytanie było przecież o "przeszłe" deklaracje, prawda?
    Jeśli chodziło tylko o ew. zawyżone zaliczki, to IMO nie wymagają
    wyjaśniania - chyba że jest "sumaryczna nadpłata" i trzeba wystąpić
    o zwrot (ale to deklaracji nie dotyczy!).

    a-1_2_129.html

    > W przywołanej Ordynacji na ten temat nic nie ma, chyba to powinno

    Znaczy o tym napisie? No sam nie widzę :[

    A, racja.

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2006-12-06 09:07:34
    Temat: Re: Najem, ryczłt - podstawa obliczenia
    Od: "Lejak" <j...@o...pl>

> [...]
    > przez najemcę pewnych kosztów) - AFAIK z tego wywiedziono interpretację.
    >  IMO prawo jest takie samo przed i po interpretacji!

    U nas - tylko teoretycznie, tylko teoretycznie. Przykład: wrzucenie do
    jednego worka rzeczoznawców z biegłymi i interpretacyjny nakaz płacenia VAT
    biegłym, których praca (opinia) wykonana na podstawie powołania przez organ
    procesowy nie może być przedmiotem prawnie skutecznej umowy. Ale ministerstwo
    zinterpretowało po swojemu, US każe płacić, prezs sądu złości się, ale
    twierdzi, że nic nie poradzi, księgowa sądu rozlicza jakby biegły miał sobie
    sam odprowadzić VAT, biegły nie ma ochoty i powodu zakładać działanoći
    gospodarczej, więc nie ma jak zapłacić tego cholernego VAT-u, choćby chciał,
    Polskie Towarystwo Kryminalistyczne wydaje opinie, Rzecznik Praw Obywatela
    pisze skargę konstytucyjną, Trybunał Konstytucyjny się obija od już chyba roku,
    a biegły w kazdej chwili może się spodziwewać postępowania ze strony US. Chyba
    że coś się ostatnio zmieniło (np. jest już wyrok TK). Jak siedzisz w prawie, to
    pewnie słyszałeś...

> [...]
    > wyjaśniania - chyba że jest "sumaryczna nadpłata" i trzeba wystąpić
    > o zwrot (ale to deklaracji nie dotyczy!).

    Nie liczyłem jeszcze dokładnie. Za cały rok sumarycznie "po nowemu" należy
    się 462 zł. Do tej pory wpłaciłem 10*46=460 zł (wg "starych" zasad). Tylko że w
    PIT-28 musiałbym rozliczyć 11*38 zł+1*41 zł= 459 zł (w grudniu trochę wyższy
    czynsz). Wpłacałem po 46 zł, rozliczam po 38 - od razu jest się czego
    czepić... :-( Chyba złożę PIT-28 za cały rok, a potem się upomnę za 2006 roki
    (i od razu za wszystkie poprzednie od przejścia na ryczałt - jeśli Naczelnik US
    uzna, że mi się nie należy, to karać mnie za upomnienie się za daleko wstecz
    chyba nie ma powodu, będzie tylko mniejszy zwrot), żeby było jak wyjaśnić,
    dlaczego się upominam.

    >  Znaczy o tym napisie? No sam nie widzę :[

    Ale i tak dopiszę :-)

    Dzięki serdeczne.

  • 6. Data: 2006-12-06 18:07:08
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 6 Dec 2006, Lejak wrote:

> [...]
    > zinterpretowało po swojemu, US każe płacić, prezs sądu złości się, ale

    Ale miałem na myśli fakt, że jeśli MF domaga się TAKIEJ interpretacji,
    to musi uznawać ją w odniesieniu do CAŁEGO okresu kiedy przepis brzmiał
    tak samo.
    Znaczy interpretacja czy dobra czy nie, nie może uznawać że od
    12 marca jest inaczej - mimo że przepis obowiazuje już od roku.

    > księgowa sądu rozlicza jakby biegły miał sobie
    > sam odprowadzić VAT, biegły nie ma ochoty i powodu zakładać działanoći
    > gospodarczej, więc nie ma jak zapłacić tego cholernego VAT-u

    Moment, moment.
    Ustalmy że to akurat nie jest argument: VAT płacą "prowadzący DG
    w rozumieni VAT" i wcale nie muszą być to "prowadzący DG w rozumieniu
    przepisów o DG".
    Lista definicji DG (na pewno niekompletna :|) była niedawno :)

    > Polskie Towarystwo Kryminalistyczne wydaje opinie, Rzecznik Praw Obywatela
    > pisze skargę konstytucyjną, Trybunał Konstytucyjny się obija od już chyba roku,

    A to zgoda.
    Tyle że podatnik albo zgadza się z interpretacją, albo nie, odpowiednio
    albo wygra albo przegra.
    Jednak nie jest tak że wskutek interpretacji coś się zmienia z dniem
    wydania interpretacji! Jeśli US ma się (wskutek interpretacji) czepiać
    to będzie się czepiał czynności wykonanej rok wcześniej (byle podczas
    obowiązywania tego samego przepisu), a jak się nie ma czepiać (o czym
    mowa w temacie :)) to czynności dokonanych rok wcześniej również nie
    ma się czepiać!

> [...]
    > czepić... :-( Chyba złożę PIT-28 za cały rok, a potem się upomnę za 2006 rok

    Jakby to mnie dotyczyło, to zaraz złożyłbym prawidłowy PIT
    z wyjasnieniem. Różnicy nie widzę, a że wezwą tak czy siak to
    niemal pewne - jak będzie wyjaśnienie to może nawet się nie
    pofatygują tylko wepną w akta.

    > (i od razu za wszystkie poprzednie od przejścia na ryczałt

    Ale to że "od razu" jest bez znaczenia - przecież to bedą oddzielne
    deklaracje, być może nawet różne osoby będą je wprowadzać do
    systemu :)
    IMO - do każdej to samo wyjaśnienie :>

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2006-12-06 18:49:12
    Od: Lejak <j...@k...pl>

> [...]

    > przepisów o DG".
    > Lista definicji DG (na pewno niekompletna :|) była niedawno :)

    Nie będę się upierał, bo tu w ogóle się nie orientuję, ale kolega, gdy
    radził się znajomej pracującej w US, jak zapłacić tych kilkanaście zł
    VAT, żeby mieć święty spokój, dowiedział się, że... musiałby założyć DG,
    żeby mógł to zrobić, bo jak pieniądze wpłyną na określone konto bez
    zarejestrowanej DG, to dopiero zaczną się schody. Ale może zostawmy ten
    temat, bo to tylko przy okazji.

    > Jakby to mnie dotyczyło, to zaraz złożyłbym prawidłowy PIT
    > z wyjasnieniem. Różnicy nie widzę, a że wezwą tak czy siak to
    > niemal pewne - jak będzie wyjaśnienie to może nawet się nie
    > pofatygują tylko wepną w akta.

    Przemyślę to jeszcze, mam jeszcze "chwilę" czasu.

    > Ale to że "od razu" jest bez znaczenia - przecież to bedą oddzielne
    > deklaracje, być może nawet różne osoby będą je wprowadzać do
    > systemu :)

    Poczekam jeszcze do stycznia, może wygoogluję do tego czasu jakieś
    jeszcze podpowiedzi.

    > IMO - do każdej to samo wyjaśnienie :>

    Być może coś w nich pozmieniam - datę, jeśli nie będą składane razem :-)

    --
    Lejak
    j...@k...pl