    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Najem, ryczałt - podstawa obliczenia
    Date: Tue, 5 Dec 2006 11:22:28 +0100

    On Mon, 4 Dec 2006, Lejak wrote:

    > 1. Czy to, co już zapłaciłem fiskusowi, to już przepadło, bo sam nie
    > wyczaiłem, że w marcu ubiegłego roku zmieniła się interpretacja MF? Czy może
    > mam prawo upomnieć się o niepotrzebnie nadpłaconą część podatku, przynajmniej
    > od początku tego roku? Jeśli mogę się upominać - jak się do tego zabrać?

    IMO podpada toto pod normalną korektę deklaracji - do 5 lat wstecz,
    trzeba dołączyć objaśnienie dlaczego korekta, IMO najlepiej dołączyć
    na objaśnieniu proste wyliczenie obejmujące kwotę "odliczonych" faktur,
    bo jak znam życie US wezwie na "czynności wyjaśniające" :)

    > Wystarczy w PIT-28 w wyszczególnieniu miesięcznym wpisać inne kwoty, niż te,
    > wg których wyliczałem i wykazać sporą nadpłatę? To będzie podejrzane...

    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ordynacja-podatkow
    a-1_2_129.html
    Gdzieś tam jest zapisane że "ma być wyjaśnienie" (razem z korektą).
    Nie pamiętam czy tam, ale równie "gdzieś" :) wyjaśniono że korektę
    składa sie w ten sposób, że na deklaracji pisze się wyraźnie wielkimi
    literami KOREKTA.

    > 3. Za grudzień darowałem lokatorce całkowicie opłaty (odstępne włącznie z
    > opłatami eksploatacyjnymi, które biorę na siebie), w zamian za samodzielne
    > malowanie przez nią mieszkania i kilka drobnych napraw, co dokładnie
    > udokumentowałem w umowie. Mam płacić podatek ryczałtowy za grudzień?

    IMHO tak.

    Powody:
    - albo przyjmujemy, że są to "drobne naprawy" które zgodnie z przepisami
    obciążają najemcę, a tym samym obie strony mają przychód :>, wynajmujący
    dlatego że... ma (w ustawie jest zapis, że mimo nieodpłatności
    świadczenia podatek się należy, i obawiam się że podatek z art. 16
    PDoOF *nie* jest wykluczony przez ryczałt) zaś najemca za to, że
    mieszka za darmo (nieodpłatne świadczenie), bo skoro przyjmujemy
    iż mowa o jego obowiązkach to miał zrobić mimo że zapłaciłby
    - albo przyjmujemy że chodzi o naprawy przekraczające zakres obowiązków
    najemcy (ustalony przepisami), a tym samym mamy przychód z art.6.1a
    ustawy o ryczałcie wprost wskazujący na "zasady art.11a UoPDoOF",
    z tym że opodatkowanie pozostaje ryczałtowe.

    Nie wypowiadam się w sprawie odstępnego.

    > Jeśli nie - gdzie dokładnie szukać podstawy prawnej?

    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    Art.11a
    Art.16.1
    http://gofin.pl/5,36,28341,0.html

    Zwróć uwagę, że nieodpłatne udostępnienie lokalu *nie* podlega pod
    ryczałt, IMO przyjęcie że lokator korzysta "za darmo" (znaczy nie płaci
    wcale, bo to co robi *i tak* z mocy przepisów należy do jego obowiazków)
    spowodowałoby konieczność zapłacenia za ten miesiąc oddzielnie podatku
    dochodowego z najmu nieryczałtowo.
    Chyba prościej nie przyznać się że nie zapłacił ;) albo twierdzić że
    remont był "niedrobną naprawą" :|

    Tragikomiczne? - ale takie mamy przepisy, proszę MNIE nie bić :)

    pzdr, Gotfryd