    Date: Tue, 05 Dec 2006 19:20:20 +0100
    From: Lejak <j...@k...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Najem, ryczałt - podstawa obliczenia

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > IMO podpada toto pod normalną korektę deklaracji - do 5 lat wstecz,
    > trzeba dołączyć objaśnienie dlaczego korekta, IMO najlepiej dołączyć
    > na objaśnieniu proste wyliczenie obejmujące kwotę "odliczonych" faktur,
    > bo jak znam życie US wezwie na "czynności wyjaśniające" :)

    :-) Nie ma tak łatwo, żeby po jednej odpowiedzi wszystko było jasne:
    interpretacja obowiązująca obecnie powstała w marcu 2005 r. Czy wobec
    tego okres przed interpretacją też jej podlega, skoro poprzednia była
    niesłuszna (bo w końcu podstawa prawna interpretacji chyba się nie
    zmieniła, a tylko sama interpretacja)? I jeszcze jedno, bo w Ordynacji
    podatkowej wpadł mi w oko art 73
    "§ 1. Nadpłata powstaje, z zastrzeżeniem § 2, z dniem:
    (...)
    § 2. Nadpłata powstaje z dniem złożenia:
    1) zeznania rocznego - dla podatników podatku dochodowego,"

    Czyli za rok 2006 składam w styczniu 2007 r. PIT-28, a dopiero później
    (w tym samym dniu?) korektę PIT-28 za cały 2006 rok?

    > http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ordynacja-podatkow
    a-1_2_129.html
    > Gdzieś tam jest zapisane że "ma być wyjaśnienie" (razem z korektą).
    > Nie pamiętam czy tam, ale równie "gdzieś" :) wyjaśniono że korektę
    > składa sie w ten sposób, że na deklaracji pisze się wyraźnie wielkimi
    > literami KOREKTA.

    W przywołanej Ordynacji na ten temat nic nie ma, chyba to powinno
    wynikać z samego faktu złożenia wyjaśnienia, ale jeśli ma mnie to
    ustrzec przed ewentualną złością podczas interpretowania mojej
    sytuacji... :-)

    > http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-d
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html

    > Art.11a

    Domyślam się, że chodzi raczej o art. 11 ust. 2a (p. 3): " jeżeli
    przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według
    równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu
    tego lokalu lub budynku,", bo art. 11 a nie widzę.

    > Zwróć uwagę, że nieodpłatne udostępnienie lokalu *nie* podlega pod
    > ryczałt, IMO przyjęcie że lokator korzysta "za darmo" (znaczy nie płaci
    > wcale, bo to co robi *i tak* z mocy przepisów należy do jego obowiazków)
    > spowodowałoby konieczność zapłacenia za ten miesiąc oddzielnie podatku
    > dochodowego z najmu nieryczałtowo.
    > Chyba prościej nie przyznać się że nie zapłacił ;) albo twierdzić że
    > remont był "niedrobną naprawą" :|

    Dzięki, tak byłoby najprościej.

    > Tragikomiczne? - ale takie mamy przepisy, proszę MNIE nie bić :)

    Nie zamierzam - nie po raz pierwszy Ty jeden w miarę swej wiedzy
    wyczerpująco odpowiadasz na moje pytania (na forum podatki.pl nie ma na
    razie mocnego na moje pytania :-( ). Wielkie dzięki za to.

    --
    Lejak
    j...@k...pl