  • 1. Data: 2006-12-12 10:59:59
    Temat: Nie odliczone 60% VAT od samochodu a likwidacja środka po roku
    Od: "Blumidoo" <d...@a...NOSPAM.o2.pl>

    Witam,

    Mam problem związany ze szkodą całkowitą z OC sprawcy, która spowodowała
    konieczność likwidacji samochodu będącego wciągniętego do ewidencji środków
    trwałych. Oto podłoże problemu:

    1) Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą
    2) Samochód był kupiony na firmę, FVAT, w grudniu 2005.
    3) NIE ODLICZYŁEM 60% VAT (nie wiedziałem o takiej możliwości)
    4) Samochód został wpisany do ewidencji i jest amortyzowany 20% rocznie od
    pełnej wartości brutto z FVAT
    5) Wypadek miał miejsce 26 listopada 2006
    6) W grudniu PZU orzekło szkodę całkowitą, 11 grudnia sprzedałem samochód

    Pytanie brzmi: jaką mam wystawić FVAT za tę transakcję? Samochód miał 11
    miesięcy, nie odliczyłem VAT przy zakupie, jeśli naliczę go przy sprzedaży,
    będę stratny o wysokość VAT.

    Bardzo proszę o pomoc.

    pozdrawiam,
    S.

  • 2. Data: 2006-12-12 12:36:34
    Od: "Blumidoo" <d...@a...NOSPAM.o2.pl>

    Już wiem ;)

    - sprzedaję likwidowane auto z 22% VAT
    - robię korektę VAT za kwartał 04/05, wprowadzając VAT naliczony przy jego
    zakupie w 12/2005 (6000PLN)
    - robię korektę odpisów amortyzacyjnych (amortyzowałem od kwoty zawyżonej o
    to 6000PLN)

    Może się to komuś przyda.

    pozdrawiam,
    S.

  • 3. Data: 2006-12-12 22:36:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 12 Dec 2006, Blumidoo wrote:

    > Już wiem ;)

    A ja powiem że "wiem inaczej" - i co teraz? ;)
    Wiem - będziemy głosować kto uzyska większe poparcie :)

    > - sprzedaję likwidowane auto z 22% VAT

    Jeśli to był "samochód osobowy w rozumieniu VAT", a wszystko na
    to wskazuje (wzmianka o 60% odliczenia) to ośmielę się postawić
    tezę przeciwną: sprzedaż zwolniona!

    > - robię korektę VAT

    Tak, ale nie tylko w tym miejcu IMO które masz na myśli!

    > za kwartał 04/05, wprowadzając VAT naliczony przy jego
    > zakupie w 12/2005 (6000PLN)

    Mhm.
    Załóżmy że moja 1. teza jest prawidłowa. Jak nie, to poproszę
    do tablicy tego co mówi lub pisze że nie, niech sobie paragrafy
    przygotuje :O
    A jak tak, to co z *korektą tego odliczenia* w wysokości 1/5 wartości
    rocznej za każdy rok używania (a raczej tu - nieużywania dla celów
    opodatkowanych)?

    > - robię korektę odpisów amortyzacyjnych

    Nie sposób się nie zgodzić :)

    > Może się to komuś przyda.

    Ale ja Cię zaczepię, kto powiedział o tej sprzedaży z 22% VAT?

    Przecież samochód był używany PONAD pół roku, prawda?
    To niby z jakiej paki wolno doliczyć 22% VAT? :O
    Przepis poproszę! (hint: mowa o *samochodzie*, przepis szczegółowy
    uchyla przepis ogólny)

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2006-12-12 22:44:20
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Blumidoo <d...@a...NOSPAM.o2.pl> w

    > Już wiem ;)

    > - sprzedaję likwidowane auto z 22% VAT

    Ja bym sprzedał ze stawka vat zw.

    > - robię korektę VAT za kwartał 04/05, wprowadzając VAT naliczony przy jego
    > zakupie w 12/2005 (6000PLN)

    I szykuję się do kontroli...

    > - robię korektę odpisów amortyzacyjnych (amortyzowałem od kwoty zawyżonej o
    > to 6000PLN)

    A co z korektę kosztów i pitów?

    > Może się to komuś przyda.

    Napisz jeszcze co zrobiłeś księgowo z kasą od TU

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 5. Data: 2006-12-12 23:27:17
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> w

    > Przecież samochód był używany PONAD pół roku, prawda?
    > To niby z jakiej paki wolno doliczyć 22% VAT? :O

    Wolno zawsze doliczyć i odprowadzić, gorzej u nabywcy z odliczeniem takiego
    Vatu

    > Przepis poproszę! (hint: mowa o *samochodzie*, przepis szczegółowy
    > uchyla przepis ogólny)

    To ja poproszę przepis o obowiązku stosowania stawki zw. w takim przypadku
    ;P

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 6. Data: 2006-12-13 06:16:40
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Użytkownik 'Tom N' napisał:

    > Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> w

    > Wolno zawsze doliczyć i odprowadzić, gorzej u nabywcy z odliczeniem takiego
    > Vatu

    dlaczego?

  • 7. Data: 2006-12-13 08:09:43
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    gonia <g...@w...pl> w

    > dlaczego?

    Rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od
    towarów i usług

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 8. Data: 2006-12-13 08:17:40
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 13 Dec 2006, 'Tom N' wrote:

    > Wolno zawsze doliczyć i odprowadzić,

    :)
    Prawda, "zaokrągliłem".
    Niemniej stawka będzie nieprawidłowa.

    > gorzej u nabywcy z odliczeniem takiego Vatu

    A tu stanę w kolejce za Gonią: "dlaczego"?
    Formalizm działa czasami w obie strony, w tym przypadku do odliczenia
    VAT potrzebne jest spełnienie pewnych warunków formalnych, który warunek
    nie jest spełniony?

    > To ja poproszę przepis o obowiązku stosowania stawki zw. w takim przypadku
    > ;P

    Formalnie przepis brzmi: "zwalnia się" :O

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2006-12-13 10:17:46
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

> [...]
    > Formalizm działa czasami w obie strony, w tym przypadku do odliczenia
    > VAT potrzebne jest spełnienie pewnych warunków formalnych, który warunek

    [...]

    > Formalnie przepis brzmi: "zwalnia się" :O

    No właśnie, a w rozporządzeniu mamy kwiatek:

    § 14.
    2. W przypadku gdy:
    [...]
    2) transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu, _jest_
    _zwolniona od podatku_ lub faktura nie dokumentuje żadnej faktycznej
    transakcji,
    - faktury te i dokumenty celne nie stanowią podstawy do obniżenia podatku
    należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego.

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 10. Data: 2006-12-13 12:39:51
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Użytkownik 'Tom N' napisał:

> [...]
    > - faktury te i dokumenty celne nie stanowią podstawy do obniżenia podatku
    > należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego.

    ja bym zajrzała do ustawy

    art.88

    3a. Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu
    różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne
    w przypadku gdy:

    2) transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu, jest
    zwolniona od podatku - a kwota wykazana w fakturze nie została uregulowana