  • 1. Data: 2006-12-12 10:01:34
    Temat: Budowa warsztatu a koszty
    Od: "Annacor" <a...@i...pl>

    Witam
    Prowadzi mąz DG. Jest to warsztat mechaniczny ale na obiekcie wynajmowanym.
    Rozpocząć więc chce budowe warsztatu, który bedzie własnością firmy. Moje
    pytanie brzmi: czy może wrzucać od razu w koszty faktury za materiały
    budowlane?I czy może obniżać podatek należny o naliczony od tych faktur?
    Annacor

  • 2. Data: 2006-12-12 22:05:14
    Temat: Re: Budowa warsztatu a koszty
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 12 Dec 2006, Annacor wrote:

    > Witam
    > Prowadzi mąz DG. Jest to warsztat mechaniczny ale na obiekcie wynajmowanym.
    > Rozpocząć więc chce budowe warsztatu, który bedzie własnością firmy.

    Miało być: "CZYJEJŚ firmy", a ściślej "czyjąś własnością, nie męża", tak?

    > Moje
    > pytanie brzmi: czy może wrzucać od razu w koszty faktury za materiały
    > budowlane?

    A co powiesz na tekst "obce środki trwałe", a ścislej "w obcych
    środkach trwałych" w art.22.2 np. tu:
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    ...że tak spytam?

    > I czy może obniżać podatek należny o naliczony od tych faktur?

    Hm... dziwne by było pewnie jakby nie :)
    Ciekawe co po zakończeniu używania - załóżmy dla przykładu taki układ,
    że obcy ST jest własnością podatnika zwolnionego z VAT.
    Dobrze kombinuję, że korekta wg zasad dotyczących ST "z okazji
    przeznaczenia na cele zwolnione z opodatkowania"? Czy może istnieje
    podstawa (nie widzę) do tezy "cały VAT do zwrotu"?

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2006-12-13 21:49:26
    Od: "Annacor" <a...@i...pl>

    :> Miało być: "CZYJEJŚ firmy", a ściślej "czyjąś własnością, nie męża",
    tak?

    Hmmm.Teraz to ja się już pogubiłam.Mąż ma od 3 lat firmę- warsztat
    mechaniczny.Jest to jego własnośc ale wynajmuje pomieszczenia w których
    naprawia te auta.Nie ma żadnej spółki.Rozpoczać chce budowę swojego włąsnego
    warsztatu na swojej własnej działce, którą już zakupił.Chcę się dowiedzieć
    czy faktury za nabywane materiały budowlane są od razu kosztem uzyskania,
    czy księgować je muszę jako wartość inwestycji i może po zakończeniu budowy
    będę musiała ten budynek amortyzować? Nie znam aż tak dobrze tej dziedziny
    stąd moje zapytanie.Co do VAT-u, to nie wiem czy mogę cale 22 % odliczyć czy
    tylko 7%?
    Pozdr
    Annacor

  • 4. Data: 2006-12-13 23:37:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 13 Dec 2006, Annacor wrote:

    > Hmmm.Teraz to ja się już pogubiłam.

    :)
    Po prostu określenie "firmy" bylo niejednoznaczne, bo mogło
    dotyczyć zarówno mężą jak i tego od kogo najmuje (teraz)
    warsztat.

    > Mąż ma od 3 lat firmę- warsztat
    > mechaniczny.Jest to jego własnośc

    :)
    Stąd wynika czasem nieporozumienie: literalnie "firma" to
    nazwa osoby (prawnej lub fizycznej), w tym przypadku Twojego
    męża, posługującego się zarejestrowaną nazwą.
    Warsztat to "przedsiębiorstwo".
    Proszę nie bić za nadmierny formalizm, to od czytania ustaw
    człowiekowi tak się robi :)

> [...]
    > czy księgować je muszę jako wartość inwestycji i może po zakończeniu budowy

    Zdecydowanie to drugie.
    Zajrzyj tu (ustawa obecna):
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    ...i tu (przyszłorocczna):
    http://gofin.pl/p_a.php?id_punkt=36&id_temat_html=28
    354&i=4

    ...w okolice:
    - art.22a (teraz i potem)
    - art.22k.7 (w przyszłym roku), bo pewnie warsztat się łapie pod
    "małego podatnika", tak?

    > Co do VAT-u, to nie wiem czy mogę cale 22 % odliczyć czy tylko 7%?

    Tu znowu ja nie rozumiem: a te kwoty skąd?
    Odlicza sie tyle co na f-rze z korektą na proporcję sprzedaży
    opodatkowanej (pewnie ma 100%?)!

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2006-12-16 15:55:59
    Od: "Annacor" <a...@i...pl>

    > Tu znowu ja nie rozumiem: a te kwoty skąd?
    > Odlicza sie tyle co na f-rze z korektą na proporcję sprzedaży
    > opodatkowanej (pewnie ma 100%?)!

    Chodzi mi o te zwroty VAT-u z materiałów budolwanych.Czy zatem mogę całość
    wrzucić w koszty?Co oznacza ta proporcja na sprzedazy?Tak naprawde to bedzie
    miała ta "budowa" wpływ na sprzedaż w warsztacie dopiero jak sie wybuduje.I
    dodatkowe pytanie: czy musze stworzyc konto inwestycji ?I co tam ksiegowac,
    jakie wartość?
    pozdr
    Annacor