  • 1. Data: 2009-10-21 14:16:40
    Temat: Nieoprocentowana pożyczka od pracodawcy
    Od: "Rem" <r...@v...pl>

    Witam.

    Takie zagadnienie.
    Jeśli pracodawca udziela pożyczki (8000zł bez odsetek) swojemu pracownikowi to
    czy trzeba coś za to zapłacić podatkowej hydrze wiecznie nienażartej?

    Bo chyba pracownik PCC, ale czy coś jeszcze?

    Dziękuję.

  • 2. Data: 2009-10-21 14:31:01
    Temat: Re: Nieoprocentowana pożyczka od pracodawcy
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 21-10-2009 o 16:16:40 Rem <r...@v...pl> napisał(a):

> [...]
    > czy trzeba coś za to zapłacić podatkowej hydrze wiecznie nienażartej?
    >
    > Bo chyba pracownik PCC, ale czy coś jeszcze?

    Podatek od przychodu z nieodpłatnego świadczenia - czyli tych
    niezapłaconych odsetek.

    --
    Tomek

  • 3. Data: 2009-10-21 14:47:08
    Od: Tomasz Chmielewski <m...@n...wpkg.org>

    Tomek wrote:

    > Podatek od przychodu z nieodpłatnego świadczenia - czyli tych
    > niezapłaconych odsetek.

    Przeciez odsetek od tej pozyczki nie ma, a podatek od niczego to
    zazwyczaj nic (choc roznie z tym bywa).

    "Niezaplaconych odsetek", czyli jakich? 20%? 10%? 0%? Sredniorynkowych?

    Aby bylo dobrze, pracodawca powinien udzielac pozyczki oprocentowanej na
    0,0001%?

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 4. Data: 2009-10-21 15:05:11
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2009-10-21, Tomasz Chmielewski <m...@n...wpkg.org> wrote:

    [...]

    > Aby bylo dobrze, pracodawca powinien udzielac pozyczki oprocentowanej na
    > 0,0001%?

    Jak US będzie się chciał przyczepić, to się przyczepi, że odsetki między
    podmiotami powiązanymi powinny być oprocentowane według stawek rynkowych.

    Natomiast *wydaje mi się*, że pożyczki udzielone w ramach ZFŚS już są
    nieopodatkowane. Z tym, że obowiązek tworzenia ZFŚS nie dotyczy
    wszystkich pracodawców, a i ustawa chyba tu osobna jest, więc
    trzeba by było sprawdzić w tych okolicach.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 5. Data: 2009-10-21 15:13:05
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 21-10-2009 o 16:47:08 Tomasz Chmielewski <m...@n...wpkg.org>
    napisał(a):

    > Przeciez odsetek od tej pozyczki nie ma, a podatek od niczego to
    > zazwyczaj nic (choc roznie z tym bywa).

    Ale tutaj nie ma "niczego" - tutaj jest pożyczka i występujący po stronie
    beneficjenta przychód z nieodpłatnych swiadczeń.

    > "Niezaplaconych odsetek", czyli jakich? 20%? 10%? 0%? Sredniorynkowych?
    >
    > Aby bylo dobrze, pracodawca powinien udzielac pozyczki oprocentowanej na
    > 0,0001%?

    Zobacz art. 11 ustawy od podatku dochodowym od OF.

    --
    Tomek

  • 6. Data: 2009-10-21 15:35:56
    Temat: Re: Re:Nieoprocentowana pożyczka od pracodawcy
    Od: r...@v...pl

    > Ale tutaj nie ma "niczego" - tutaj jest pożyczka i występujący po stronie
    > beneficjenta przychód z nieodpłatnych swiadczeń.

    Czy podążając tym tropem pracodawca może sobie sobie policzyć koszty z tytułu
    nieotrzymanych odsetek?
    Na logikę tak, bo gdyby pracodawca umieścił tą kwotę na lokacie to by miał, a
    nie ma.

  • 7. Data: 2009-10-21 18:15:13
    Od: "Krzysztof" <k...@i...pl>

    Użytkownik "Rem" <r...@v...pl> napisał

> [...]
    > czy trzeba coś za to zapłacić podatkowej hydrze wiecznie nienażartej?
    > Bo chyba pracownik PCC, ale czy coś jeszcze?

    Może tu coś ciekawego znajdziesz:
    http://www.twojakancelaria.com.pl/pdf/23.pdf

    Pozdr
    K.

  • 8. Data: 2009-10-21 18:36:33
    Od: r...@v...pl

    > Może tu coś ciekawego znajdziesz:
    > http://www.twojakancelaria.com.pl/pdf/23.pdf

    Dzięki, znalazłem to wcześniej ale tam nie ma wątku "nieodpłatnych świadczeń".
    Znalazłem interpelację posłanki Sobeckiej na ten temat choć tam sprawa dotyczyła
    pożyczki w rodzinie i Minister stwierdził że US w jakimś Pcimiu Dolnym popełnił
    błąd żądając podatku. Ale to była rodzina.

  • 9. Data: 2009-10-21 18:48:55
    Od: "Krzysztof" <k...@i...pl>

    "Wojciech Bancer" <p...@p...pl> napisał

    > Jak US będzie się chciał przyczepić, to się przyczepi, że odsetki między
    > podmiotami powiązanymi powinny być oprocentowane według stawek rynkowych.

    A jeśli nie, to różnice między oprocentowaniem rynkowym a preferenyjnym
    będzie stanowiło przychód pracownika.

    > Natomiast *wydaje mi się*, że pożyczki udzielone w ramach ZFŚS już są
    > nieopodatkowane.

    Na pewno są nieopodatkowane. I tu się US nie czepia.

    Pozdr
    K.

  • 10. Data: 2009-10-21 18:51:17
    Od: "Krzysztof" <k...@i...pl>

    Użytkownik <r...@v...pl> napisał

    > Dzięki, znalazłem to wcześniej ale tam nie ma wątku "nieodpłatnych
    > świadczeń".

    Jeszcze coś takiego znalazłem:

    W przypadku udzielenia pracownikowi pożyczki na preferencyjnych zasadach,
    czyli np. stosując znacznie niższe oprocentowanie niż banki***, po stronie
    pracownika powstanie przychód ze świadczeń częściowo odpłatnych
    odpowiadający różnicy pomiędzy wartością świadczeń ustaloną według zasad
    określonych w art. 11 ust. 2 lub 2a ustawy o PIT, a odpłatnością ponoszoną
    przez pracownika (art. 11 ust. 2b ustawy o PIT). Będzie to różnica pomiędzy
    ogólnie dostępnym oprocentowaniem pożyczek a zastosowaną przez pracodawcę
    stawką oprocentowania. Art. 11 ust. 2a i 2b ustawy stanowi, że wartość
    pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:
    - jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności
    gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych
    odbiorców,
    - jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu,
    - jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku -
    według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy
    najmu tego lokalu lub budynku,
    - w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy
    świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy albo praw tego samego rodzaju i
    gatunku, z uwzględnieniem przede wszystkim ich stanu i stopnia zużycia oraz
    czasu i miejsca udostępnienia.

    *** czyli np. 0%, czyli to może być Twój przypadek.

    Pozdr
    K.