  • 1. Data: 2006-04-01 00:31:52
    Temat: interpretacja Art.21 ust.32 (podatki od osób fizycznych)
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Ave!

    Konkretnie chodzi mi o sytuację, w której przekształcicłem lokatorskie
    na własnościowe, sprzedałem przed upływem 5 lat i teraz oczywiście chcę
    jak najmniej tego złodziejskiego podatku 10% zapłacić.

    Art. 21 ust. 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pozwala
    mi odliczyć od podstawy opodatkowania grunty przeznaczonych pod budowę
    budynku mieszkalnego (czyli jak rozumiem nabycie dowolnego gruntu
    budowlanego) oraz to, co wydam na budowę budynku mieszkalnego,

    Teraz: jaka jest oficjalna interpretacja budynku mieszkalnego? Bo
    patrząc np. na prawo budowlane jest to po prostu każdy budynek, w którym
    można mieszkać - czyli np. "główny" budynek jak i np. wybudowany bez
    zezwolenia (poniżej 25m2 powierzchni zabudowy zezwolenie nie jest
    potrzebne) domek "gościnny". Dobrze kombinuję?

    Idźmy dalej - co np. z kosztami ogrodzenia, podciągnięcia instalacji (w
    końcu bez tego nie ma budynku mieszkalnego) czy np, postawienia małej
    osobnej kotłowni?

    Poza tym czy nie ma jakiejś furtki, żeby np. policzyć podatek nie od
    ceny sprzedaży tylko od ceny sprzedaży minus istniejący wcześniej wkłąd
    lokatorski?

    I co tak na prawdę oznacza punkt (b) - zwolnienie w całości, jeśli
    sprzedaż nastąpiła w celu spółdzielczego prawa do lokalu... Jeśli bym
    np. wziął teraz te pieniądze i nabył spółdzielcze lokatorskie prawo do
    jakiegoś malutkiego lokalu na jakimś zadupiu za ułamek ceny sprzedaży
    poprzedniego mieszkania - w ogole tego podatku bym nie płacił?