  • 1. Data: 2008-03-29 09:41:38
    Temat: [OT] chorobowe
    Od: "magda" <y...@b...pl>

    Witam,
    trochę nie na temat bo dotyczy zwolnienia chorobowego.
    Oto sytuacja:
    pracownik zatrudniony na etat od 1 lutego tego roku, 25 lutego poszedł na
    zwolnienie lekarskie z powodu choroby i zwolnienie to przedłuża się do dziś.
    Rozumiem że za pierwsze 33 dni zwolnienia płaci zakład pracy, a po 33 dniach
    wypłaca zus. Ale czy ma to miejsce rownież w przypadku kiedy pracownik nie
    przepracował w firmie nawet miesiąca? Czy w tej sytuacji przysługuje
    pracownikowi wypłata za okres zwolnienia z zakładu pracy a potem z zus?
    Czy pracodawca ma obowiązek przesłać do zusu informacje o wcześniejszych
    okresach zatrudnienia pracownika? Jeśli tak to co w przypadku gdy takich
    informacji nie posiada bo pracownik mu ich nie dostarczył?
    Pzdr
    Magda

  • 2. Data: 2008-03-29 10:06:12
    Temat: Re: [OT] chorobowe
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik "magda" <y...@b...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > dniach wypłaca zus. Ale czy ma to miejsce rownież w przypadku kiedy
    > pracownik nie przepracował w firmie nawet miesiąca?

    Zawsze.

    >Czy w tej sytuacji przysługuje pracownikowi wypłata za okres zwolnienia z
    >zakładu pracy a potem z zus?

    Tak.

  • 3. Data: 2008-03-29 10:18:45
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    magda pisze:
> [...]
    > przepracował w firmie nawet miesiąca?
    > Czy w tej sytuacji przysługuje
    > pracownikowi wypłata za okres zwolnienia z zakładu pracy a potem z zus?

    Musi mieć albo poprzedni okres ubezpieczenia, który skończył sie nie
    dalej niż 30 dni przed rozpoczęciem nowej pracy albo przepracowane 10
    lat (na umowę o pracę!).
    Inaczej obowiązuje 30 dniowy okres karencji w którym pracownik nie ma
    prawa do wynagrodzenia chorobowego ani zasiłku.

    > Czy pracodawca ma obowiązek przesłać do zusu informacje o wcześniejszych
    > okresach zatrudnienia pracownika?

    Owszem. Taka rubryczka jest na druku Z-3 nawet.

    > Jeśli tak to co w przypadku gdy takich
    > informacji nie posiada bo pracownik mu ich nie dostarczył?

    Pracownik ma obowiązek udowodnić, że poprzednie ubezpieczenie chorobowe
    ustało nie dalej niż 30 dni przed rozpoczęciem obecnej pracy lub
    udowodnić łączny staż pracy (to ostatnie jest zresztą niezbędne także do
    określenia wymiaru urlopu).
    Jeżeli odmówił dostarczenia takich dowodów to konsekwencje ponosi sam -
    nie dostanie wynagrodzenia za okres choroby do 30 dnia trwania umowy.
    Obowiązek udowodnienie prawa do świadczenia spoczywa zawsze na
    korzystającym.

    Ale pamiętaj, że świadectwo pracy z poprzedniego zakładu pracy to już
    jest wystarczająco udokumentowany poprzedni okres ubezpieczenia.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 4. Data: 2008-03-29 10:29:07
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Cavallino pisze:

    > Użytkownik "magda" <y...@b...pl> napisał w wiadomości
    >
    > Zawsze.

    > Tak.

    Hmm. a czytałeś te przepisy:

    Kodeks pracy:

    Art. 92. § 1. Za czas niezdolności pracownika do pracy wskutek:

    1) choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną - trwającej
    łącznie do 33 dni w ciągu roku kalendarzowego - pracownik zachowuje
    prawo do 80% wynagrodzenia, chyba że obowiązujące u danego pracodawcy
    przepisy prawa pracy przewidują wyższe wynagrodzenie z tego tytułu,

    I dalej

    § 3. Wynagrodzenie, o którym mowa w § 1:
    [...]
    2)nie przysługuje w przypadkach, w których pracownik nie ma prawa do
    zasiłku chorobowego.

    I uzupełniająco:

    Ustawa o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie
    choroby i macierzyństwa

    Art. 4. 1. Ubezpieczony nabywa prawo do zasiłku chorobowego:
    1) po upływie 30 dni nieprzerwanego ubezpieczenia chorobowego - jeżeli
    podlega obowiązkowo temu ubezpieczeniu;
    2) po upływie 180 dni nieprzerwanego ubezpieczenia chorobowego - jeżeli
    jest ubezpieczony dobrowolnie.

    QED

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl

  • 5. Data: 2008-03-29 10:42:11
    Od: "magda" <y...@b...pl>

    Użytkownik "Maddy" napisał w wiadomości

> [...]
    > Inaczej obowiązuje 30 dniowy okres karencji w którym pracownik nie ma
    > prawa do wynagrodzenia chorobowego ani zasiłku.

    Aha, dziękuję za odpowiedź. W takim razie nieźle mi się namieszało, bo
    pracownik nie spełnia wymagań które by go uprawniały do wypłaty, nie ma aż
    tyle przepracowane a przerwa w pracy była dłuższa.
    Co zrobić w przypadku gdy wypłaciłam mu wynagrodzenie chorobowe za te 5 dni
    lutego (bo za marzec jeszcze nie) i zgłosiłam to na RSA do ZUS z kodem 331?
    Czy mam prawo żądać zwrotu pieniędzy od pracownika (przy następnej wypłacie
    na przykład) a do ZUSu wysłać korektę że pieniądze nie zostały wypłacone? Co
    wtedy z zapłaconymi składkami? Czy się one jakoś zmienią? Jeśli tak to co
    zrobić z tą różnicą?
    Co najlepiej zrobić teraz z marcem? Czy muszę nadal wypłacać wynagrodzenie
    chorobowe pracownikowi skoro już zaczęłam czy mogę nie wypłacać? Z jakim
    kodem na RSA zgłaszać to do ZUS?
    Pzdr
    Magda

  • 6. Data: 2008-03-29 11:02:35
    Od: "Nikiel ;)" <n...@O...poczta.fm>

    magda pisze:
    > Co najlepiej zrobić teraz z marcem? Czy muszę nadal wypłacać wynagrodzenie
    > chorobowe pracownikowi skoro już zaczęłam czy mogę nie wypłacać? Z jakim
    > kodem na RSA zgłaszać to do ZUS?

    No to nieźle ci się namieszało.
    1. aby potracić pracownikowi, to wynagrodzenie chorobowe, ktore
    niesłusznie wypłaciłaś musisz mieć jego pisemną zgodę na to.
    2. jeżeli zostawisz tak jak jest, bo pracodawca może wypłacić lepiej niż
    nakazują przepisy, to na pewno tych 5 dni nie liczysz do tych 33 dni, za
    które płaci pracodawca.
    3. za 1 marca też nie będzie przysługiwało wynagrodzenie, bo 1. marca to
    30 dzień (który powinien być okresem wyczekiwania), za dalsze dni marca
    już należy się wynagrodzenie chorobowe (aż do 3 kwietnia - jak dobrze
    sobie policzyłam)
    4. nie wiem co ze zus rsa. Bo jeżeli wykażesz luty te 5 dni z kodem 331,
    to potem jak przejdzie to na wypłacanie zus (jeżeli zus to będzie
    robił), to może być problem potem jak zus będzie liczył, czy mu się
    należy już zasiłek czy nie - ilość dni z kodem 331>33. Dlatego
    najlepiej jakbyś zadzwoniła do zusu i się dopytała o to.

    btw. współczuje, nie ma to jak korygowanie...

    --
    Pzdr.
    Nikiel ;)