  • 1. Data: 2003-09-23 07:11:00
    Temat: Obliczenie DOCHODU z uzytkowania samochodu służbowego ???
    Od: "LeszekO" <c...@a...pl>

    Witam
    Przepis ponoć działa od 2-ch lat
    Chodzi o to, że kierowcy uzywający samochodu służbowego do celów
    służbowych musza - oprócz płacenia za paliwo w stosownej ilości, być
    obciążani podatkiem za DOCHOD z użytkowania samochodu.
    Min infrastruktury w ogóle nie zawarł zaposów o czymś takim. Oczywiście
    Min. Finansów musiało coś nowego wymyslić.
    Wg. Min. Finansów DOCHÓD to różnica między RZECZYWISTYMI KOSZTAMI
    UŻYTKOWANIA samochodu a poniesionymi opłatami za paliwo.
    Ktos w firmie wpadl na pomysl, że ma to byc róznica między
    zryczaltowanym kosztem km (np. 0,79). Byloby to niedorzeczne, ponieważ
    jest to z nazwy RYCZALT a nie koszt rzeczywisty, a ponadto obliczony w
    zupełnie innym celu, tj. gdy obywatel użycza prywatnego samochodu do
    celów służbowych. Nie można przecież stosowac tego w odwrotnym kierynku,
    poniewaz sytuacja obu stron jest diametralnie różna. Choćby fakt, że
    firma dokonuje amortyzacji auta i wpisuje to w koszty powoduje, że koszt
    uzytkowania samochodu jest dla nich niższy niz analogiczny dla obywatela

    I wreszcie pytanie
    Czy istnieje jakiaś wykladnia na temat policzenia kosztu RZECZYWISTEGO,
    który będzie podstawą do obliczenia dochodu?
    Rozliczać wszystkie koszty roku, odejmowac amortyzację i policzyć koszt
    na 1 km, a dochód włączyć do PIT-u rozliczającego cały rok?
    Co jeszcze mozna odjąć aby koszt był jak najmniejszy?

    BTW. To idiotyzm. Zawsze samochód służbowy był swoista gratyfikacją -
    niewymierną. Teraz trzeba wyliczyć jej wysokość.
    Teraz czekać jak naszym dochodem bedzie fakt użytkowania firmowego
    telefonu komórkowego. Naszym dochodem bedzie pewnie kwota, za ktorą
    rozmawiamy prywatnie, a za darmo ;)

    L...@a...pl
    Przesuń kropkę sprzed nazwiska przed net

  • 2. Data: 2003-09-23 17:22:09
    Od: Hrabia Mol <kumor@_wytnij_.tarman.pl>

    LeszekO wrote:

    > Przepis ponoć działa od 2-ch lat
    A masz jakieś źródło czy tylko czyjeś (bez urazy) majaki???

    > Chodzi o to, że kierowcy uzywający samochodu służbowego do celów
    > służbowych
    ??????????????????????????
    Może jednak prywatnego do słuzbowych czy służbowego do prywatnych?

    > musza - oprócz płacenia za paliwo w stosownej ilości, być
    > obciążani podatkiem za DOCHOD z użytkowania samochodu
    Jeżeli ci chodzi o nieodpłatne świadczenie to ten temat się nie raz
    pojawiał. Ja pamiętam chyba sprzed 7 lat grandę z Polkomtelem o
    gratisowe telefony i usługi dla VIPów

    > Min infrastruktury w ogóle nie zawarł zaposów o czymś takim.
    Bo on się tym IMHO nie będzie zajmował. Ogłasza natomiast wysokośc
    ryczałtu za kilometr.

    > Wg. Min. Finansów DOCHÓD to różnica między RZECZYWISTYMI KOSZTAMI
    > UŻYTKOWANIA samochodu a poniesionymi opłatami za paliwo
    Tiaaa.... Jeszcze się za chwilę okaże, że to będzie trzeba na listę płac
    wpisywać i naliczać ZUS

    --
    =================Hrabia Mol========================
    ==================Złe Jedi=========================

  • 3. Data: 2003-09-23 18:13:55
    Od: "Karol" <a...@b...poczta.onet.pl>

    Spotkalem sie z tym, ze sa pracodawcy obciazajacy pracownikow kosztami
    uzywania samochodow sluzbowych do celow prywatnych. Obawiam sie, ze u nich
    istnieje pelna dowolnosc w ustaleniu wysokosci oplat.
    Są tez takie, ktore na wszelki wypadek (coby fiskus sie nie czepial)
    zastrzegaja sobie w umowach o prace, ze samochod słuzbowy jest przeznaczony
    tylko do zadań słuzbowych i nie czepiaja sie gdzie i za ile sie jezdzi.

    Pozdrawiam,
    Karol

  • 4. Data: 2003-09-23 20:22:04
    Od: "LeszekO" <c...@a...pl>

    "Karol" <> wrote...

    > Spotkalem sie z tym, ze sa pracodawcy obciazajacy pracownikow kosztami
    > uzywania samochodow sluzbowych do celow prywatnych. Obawiam sie, ze u nich
    > istnieje pelna dowolnosc w ustaleniu wysokosci oplat.

    No i to jest słuszne. W tym przypadku kierowca płaci za paliwo - wg ilości
    przejechanych km.

    Chodzi o to, że koszt rzeczywisty rzeczywiście jest większy. Naprawy, oleje,
    inne części eksploatacyjne, etc. Pracodawca ma jakos ustlic ten koszt a
    różnica między tą wartością (wyliczoną proporcjonalnie do ilości
    przejechanych km w celach prywatnych), a opłata za paliwo, za które poniósł
    już kierowca to niby DOCHÓD kierującego, bo jezdzac własnym ponioslby
    większe koszty. Dochód ten należaloby opodatkować. Jesli ktoś płaci 40%
    podatku, to dodając go do kosztów benzyny zaczyna się to robic nieoplacalne.

    Kłopot w tym, że NIE WIADOMO jak wyliczyc rzeczywisty koszt użytkowania sam
    służbowego aby fiskus się nie doczepił, ze cos zaniżono i nie dal domiaru.
    Interesuje mnie np czy koszt użytkowania moge pomniejszyc o odpisy
    amortyzacyjne - przecież ulga pomniejsza koszt uzywania samochodu. Fiskus
    może jednak mieć inne zdanie. Gdyby istnial wzór do obliczenia wszystko
    byloby jasne.

    l...@a...pl
    przesun kropke po imieniu przed NET
    ---------------------

  • 5. Data: 2003-09-23 20:29:37
    Od: "LeszekO" <c...@a...pl>

    "Hrabia Mol" <> wrote...

    > A masz jakieś źródło czy tylko czyjeś (bez urazy) majaki???

    Jutro podam, ok? To u mojego ojca to wynaleźli (ich własna księgowa;). Muszę
    się zapytać.

    > ??????????????????????????
    > Może jednak prywatnego do słuzbowych czy służbowego do prywatnych?

    Oczywiście, że "słuzbowego do celów prywatnych". Ech... pośpiech.

    > Jeżeli ci chodzi o nieodpłatne świadczenie to ten temat się nie raz
    > pojawiał. Ja pamiętam chyba sprzed 7 lat grandę z Polkomtelem o
    > gratisowe telefony i usługi dla VIPów

    To coś nowszego. Przykład. Przyjmijmy, że jako koszt użytkowania samochodu
    JEDNAK przyjmiemy kwotę obliczoną na podstawie ryczałtu (0,7692). Za 1000 km
    kierowca zapłaci (przy normie 10 l/100km i cenie 3.5 zł/l benzyny) 350 zł.
    Licząc koszt wg ryczałtu powinien zapłacić 769,2 zł. 769,2-350=419,2 zł.
    419,2 x 40% (podatek doch)=167,68 zł. Koszt użytkowania wzrośnie dla tego
    kierowcy z 350 do 517 zł. Kiepsko, bo aż o 48%.

    > Bo on się tym IMHO nie będzie zajmował. Ogłasza natomiast wysokośc
    > ryczałtu za kilometr.

    A dlaczego miałby tego nie uregulować - o ile w ogóle uznałby to za
    stosowne.
    Nie zawarł, mimo, że ma inne dziwne pomysły i tez szuka forsy na budowę
    autostrad. To porównanie dodalem, żeby podkreślić, że Min. Fin. szuka
    pieniędzy gdzie może, a jednoczesnie nie precyzuje jak to zrobić, żeby było
    dobrze. W ten sposób rodzi się podejrzenie, że chodzi o to, żeby podatnik
    ŹLE wypełniał ten obowiązek i mógł byc ukarany :(

    > Tiaaa.... Jeszcze się za chwilę okaże, że to będzie trzeba na listę płac
    > wpisywać i naliczać ZUS

    No niektóre rzeczy rozumiem, np składki na indywidualne polisy
    ubezpieczeniowe, które sa własnością pracowników. Tu płacący pracodawca
    wyraźnie świadczy na rzecz pracowników i to jest ich dochód. Nie rozumiem
    jednak kombinowania jak z paliwem.

    Leszek

  • 6. Data: 2003-09-23 20:48:51
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 23 Sep 2003, LeszekO wrote:
    [...]
    >+ Teraz czekać jak naszym dochodem bedzie fakt użytkowania firmowego
    >+ telefonu komórkowego.

    Skoro w częsci firm za używanie stacjonarnego trzeba
    płacić z "własnych" pieniędzy...

    >+ Naszym dochodem bedzie pewnie kwota, za ktorą
    >+ rozmawiamy prywatnie, a za darmo ;)

    Formalnie tak jest:

    +++++++
    Art. 11. 1. Przychodami, z zastrzeżeniem art. [...] są otrzymane lub
    postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze
    i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze
    i innych nieodpłatnych świadczeń.
    -------

    Jeśli USy nie ciągają za takie "przewinienia", to IMHO
    dlatego że trudno je udowodnić i nie warta skórka wyprawki.
    Samo rozliczanie "rozmów prywatnych" w niektórych firmach
    IMHO kosztuje drożej ("osobna pani się tym zajmuje",
    wydruki, protokoły ['z pensji nie wolno potrącać nic
    na co pracownik nie wyraził zgody - z KP'] !) niż same
    rozmowy :|

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT)

  • 7. Data: 2003-09-23 21:26:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 23 Sep 2003, LeszekO wrote:
    [...]
    >+ Interesuje mnie np czy koszt użytkowania moge pomniejszyc o odpisy
    >+ amortyzacyjne - przecież ulga pomniejsza koszt uzywania samochodu.

    ...dla pracodawcy "na bieżąco". Ale ten koszt został poniesiony
    w momencie zakupu ŚT. Jak sprzedasz usługę wypożyczenia "osobie
    trzeciej" to jak najbardziej go (koszt) doliczysz :)

    >+ Fiskus może jednak mieć inne zdanie.

    Tu akurat koncepcja (że amortyzacja "od prywatnego używania"
    stanowi podstawę opodatkowania, *skoro* jest KUP w firmie)
    byłaby na miejscu.

    >+ Gdyby istnial wzór do obliczenia wszystko byloby jasne.

    Racja :)
    A jakby tak opodatkowanie było z czasów starożytnego
    "zdzierstwa i wyzysku", tak z 2,5% (tam jest przecinek
    w środku :>) to dopiero byłoby... (wartość cytowana
    z wypowiedzi archeologa w 1. PR, "ale oczywiście oni
    wtedy narzekali że dużo" :)).

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 8. Data: 2003-09-23 21:35:05
    Od: Hrabia Mol <kumor@_wytnij_.tarman.pl>

    LeszekO wrote:

    > Jutro podam, ok? To u mojego ojca to wynaleźli (ich własna księgowa;). Muszę
    > się zapytać.

    To spytaj i rzuć tu bo robi się ciekawe

> [...]

    > W ten sposób rodzi się podejrzenie, że chodzi o to, żeby podatnik
    > ŹLE wypełniał ten obowiązek i mógł byc ukarany :(

    Rodzi się podejrzenie?
    Ono już się dawno urodziło i żyje jak pieron!!

    Zaraz się okaże, że te [wstaw epitety wedle woli] wymyślą przeliczanie
    każdego samochodu indywidualnie w skali miesiąca ;)))

    --