  • 1. Data: 2004-09-13 07:06:05
    Temat: Odliczenie VAT przy zakupie monitora (komputera)
    Od: "satos" <n...@i...pl>

    Proszę o pomoc w jaki sposób i kiedy mogę sobie odliczyć podatek vat.

    Jestem osobą fiz. prow. działalnośc gosp. chciałbym sobie kupic monitor i
    odliczyc vat tylko, że aby to zrobić muszę mieć chyba cały sprzęt
    komputerowy 'działający' (monitor sam nie przyda się w mojej działalności).
    Resztę komputera mam w tej chwili jako osoba fizyczna - ale zamierzam sobie
    zmodernizować komputer za 1-1.5 roku (to co dokupie plus monitor będzie
    mogło działać już samodzielnie).
    Pytanie jest: Co należy zrobić, żeby móc sobie odliczyć VAT z tego
    wszystkiego (monitor + reszta) i kiedy mogę sobie to odliczyć i w jaki
    sposób zaksięgować, wpisać do ewidencji środków (?).

    Z góry dzięki za wszystkie odpowiedzi.

    Pozdrawiam,
    satos

  • 2. Data: 2004-09-13 20:44:49
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 13 Sep 2004, satos wrote:
    [...]
> [...]
    >+ zmodernizować komputer za 1-1.5 roku (to co dokupie plus monitor będzie

    Acha. Czyli *raczej* problemem będzie... wykorzystywanie owego
    monitora "razem z komputerem z powodu podejrzenia że do celów
    osobistych", tak ? :)

    >+ Pytanie jest: Co należy zrobić, żeby móc sobie odliczyć VAT z tego
    >+ wszystkiego (monitor + reszta) i kiedy mogę sobie to odliczyć i w jaki
    >+ sposób zaksięgować, wpisać do ewidencji środków (?).

    Uwaga: prezentuję stanowisko szarego podatnika, wg. jego najlepszej
    wiedzy.
    VAT: ponieważ przepisy NIE przewidują innego momentu odliczenia
    VAT niż "nabycie z zamiarem przeznaczenia do DG" - to sprzęt
    przeznaczony jako "inwestycja w ST" (a raczej VAT od tego
    sprzętu :)) należy IMO odliczyć w momencie zakupu.
    SĄDZĘ (proszę o komentarze) iż jeśli jest to zakup "inwestycyjny"
    to ów VAT należy wykazać "we właściwym miejscu" deklaracji (chodzi
    o inny sposób rozliczania "proporcji" !), tam gdzie jest "zakupy ST".
    IMO - tyle.
    Kupujemy i odliczamy, tak "po prostu".
    Natomiast co do zaksięgowania, to:
    - IMO na f-rze zakupu nalezy opisać "przeznaczony do wytworzenia ST",
    aby nikt się nie czepiał o ów VAT; JEŚLI zmienimy przeznaczenie
    i NIE BĘDZIE to sprzedaż to trzeba pilnować żeby JEDNAK odprowadzić
    ów VAT... na przykład "biorąc do użytku osobistego" należy wtedy
    wystawić fakturę wewnętrzną.
    - nabyte sprzęty sobie leżą i nabierają mocy urzędowej :] aż
    *skompletujemy* cały ST. Dopiero wtedy trzeba go wpisać do EST:
    IMHO najlepiej sporządzić "protokół wytworzenia" z listą
    pozycji zakupowych (numerami faktur) celem wyznaczenia wartości
    początkowej owego ST.

    No a dalej to już "normalnie amortzacja" (być może jednorazowa :)).

    Oczywiście pojawia się pytanie, co się dzieje jeśli ów monitor
    jest *wcześniej* podpięty do ST który *nie jest* "na stanie": zeznaję
    że sam ciekaw jestem czy są jakieś haczyki "przeciw" (a *aktualnym*
    stanie prawnym: jeszcze kilka lat temu był to powód do uznania za
    "ST używane w DG" reszty komputera co skutkowało koniecznością zaliczenia
    ew. sprzedazy do dochodu z DG - był taki wyrok, no ale przepisy się już
    MOCNO zmieniły...)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 3. Data: 2004-09-14 05:52:25
    Od: janusz <b...@n...pl>

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

    > On Mon, 13 Sep 2004, satos wrote:
    > [...]
    Wprowadz na stan srodków trawłych ten swój kompóter domowy ,wpisz go do
    ewidencji srodków trwałych i masz juz w firmie. Kupujesz monitor na
    wymiane starego ,czyli monitor w koszty a Wat do odliczenia. Nie jest to
    modernizacja tylko tylko zwykła wymiana . Proste i logiczne i bez
    problemów tylko nakpierw musisz miec co wymienic czyli ten swój komp. na
    stanie . Wyceń go w/g ceny rynkowej ,krótki opis na dowodzie wenetrzym .
    Pozdrawiam J

  • 4. Data: 2004-09-14 08:27:32
    Od: "satos" <n...@i...pl>

    Zapomnialem dodac, ze jestem ryczaltowcem (co, chyba moze miec wplyw na
    aktualnosc ww. odpowiedzi).
    Wiec chodzi mi tylko o odliczenie VAT'u, bez odliczania kosztow.

    Jezeli moglbym swoj osobisty komputer wprowadzic do firmy to byloby bardzo
    fajnie, bo potem moglbym wymienic monitor (odliczyc vat od nowego monitora w
    momencie zakupu) a potem wymienic kazda inna czesc (znowu odliczyc vat- w
    momencie zakupu).

    Moja watpliwosc bierze sie stad ze nie jestem pewien czyu jako ryczaltowiec
    tak mowe (ryczalt od przychodow ewidencjonowanych).

    Pytanie dodatkowe (co i kiedy wprowadzic do EST).

    Pozdrawiam,
    satos

    PS
    Dzieki za wszystkie odpowiedzi (powyzsze i kolejne)

  • 5. Data: 2004-09-14 08:56:49
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 14 Sep 2004, janusz wrote:

> [...]
    > + Wprowadz na stan srodków trawłych ten swój kompóter domowy ,wpisz go do
    > + ewidencji srodków trwałych i masz juz w firmie.

    Przeciwskazaniem jest "problem VAT": jak sobie kupi "nowy lepszy
    komputer bez monitora" to co zrobi ze starym ?
    Owszem, może "przekazać na cele osobiste" i z tego powodu nie zapłaci
    podatku dochodowego. Ale ponieważ "nakłady poniedione od których
    odliczył VAT" pewnie 30% przekroczą to może powstać pytanie czy
    czasem nie trzeba VAT odprowadzić... od CAŁEGO komputera...
    No chyba że "zostawi go sobie" (fizycznie !) w firmie... :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 6. Data: 2004-09-14 09:12:29
    Od: janusz <b...@n...pl>

  • 7. Data: 2004-09-14 09:26:14
    Od: "satos" <n...@i...pl>

    A co jesli "nowy lepszy" uzyje do wymiany starego?
    Stary natomiast jako przeniesiony z celow prywatnych moge je wrocic do celow
    prywatnych (poniewaz wczesniej "starego, osobistego sprzetu" od niczego nie
    odliczalem wiec i chyba nadal nie musze niczego odliczac/doliczac) (jezeli
    bym wczesniej odliczyl cos ze starego to raczej nalezaloby do 'zlikwidowac'
    mysle).

    Ale chyba najlepszym rozwiazaniem jest zostawic w firmie "niech lezy", a po
    jakims czasie zlikwidowac jako zepsuty, spalony, zniszczony...

    satos

  • 8. Data: 2004-09-14 09:28:16
    Od: "satos" <n...@i...pl>

    Co to jest

    "nakłady poniedione od których
    odliczył VAT" pewnie 30% przekroczą to może powstać pytanie czy
    czasem nie trzeba VAT odprowadzić... "

    30 % co i czego ? i jaka jest tutaj podstawa prawna ?

    satos

  • 9. Data: 2004-09-14 15:23:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 14 Sep 2004, satos wrote:
    [...]
    >+ 30 % co i czego ? i jaka jest tutaj podstawa prawna ?

    Trochę się zapędziłem, jest "w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym"
    czyli monitor musiałby kosztować ponad 3500 zł :)
    Miałem na myśli to:
    +++++
    6. Zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nie stosuje się do dostawy
    towarów wymienionych w ust. 2 pkt 1, jeżeli przed wprowadzeniem ich do
    ewidencji środków trwałych lub w trakcie użytkowania wydatki poniesione
    przez podatnika na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku
    dochodowym, stanowiły co najmniej 30 % wartości początkowej, a podatnik:
    1) miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku
    naliczonego od tych wydatków;
    2) użytkował te towary w okresie krótszym niż 5 lat w celu wykonywania
    czynności opodatkowanych.
    -----

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 10. Data: 2004-09-14 15:34:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 14 Sep 2004, satos wrote:

    >+ Zapomnialem dodac, ze jestem ryczaltowcem (co, chyba moze miec wplyw na
    >+ aktualnosc ww. odpowiedzi).

    Wrrr.... !

> [...]
    >+ Moja watpliwosc bierze sie stad ze nie jestem pewien czyu jako ryczaltowiec
    >+ tak mowe (ryczalt od przychodow ewidencjonowanych).

    Ja tam ryczałtowcem nie jestem ale przeciwwskazań nie widzę.
    Inaczej: są *takie same* jak dla KPiR :) (jak spróbujesz sprzedać
    coś co jest w EŚT - to jest to "przychód z działalności" i podatek
    się należy).

    >+ Pytanie dodatkowe (co i kiedy wprowadzic do EST).

    IMHO tak jak pisano: jeśli nie widzisz przeciwwskazań do "swojego"
    komputera - to go wpisujesz i już.
    Kupujesz monitor - VAT odliczasz.
    Kupujesz "nową skrzynkę" - VAT odliczasz. Musisz tylko zdecydować
    się co ze "starą skrzynką".... :) żeby na tym nie wtopić :]

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)