  • 1. Data: 2006-02-22 13:24:02
    Temat: Odliczenie dojazdów i US, czesne
    Od: diana <d...@g...pl>

    Dzień dobry,
    wiem, że to , o co pytam było już poruszane tutaj wiele razy, chciałabym
    poprosić szanownych grupowiczów o zweryfikowanie wiadomości jakie
    uzyskałam przejrzawszy archiwum.

    Studiuję zaocznie, dostałam propozycję pracy na umowę-zlecenie,
    dotychczas miałam odliczane składki na ubezpieczenie społeczne, a będzie
    to pierwsze zlecenie po moich 25 urodzinach, czy dobrze myślę, że w tym
    roku jeszcze to odliczenie mogę uzyskać? (dla zupełnej jasności jestem z
    rocznika 81, czyli 26. urodziny w 2007r.).

    i druga rzecz: czy mogę w tym wypadku odliczyć koszty przejazdu do/z
    pracy - będę dojeżdżać do innej miejscowości (ok 50km, bilety PKS
    miesięczne imienne) i do jakiej kwoty.

    i trzecia: rozpoczęłam studia zaoczne we wrześniu 2005, nie miałam
    żadnych dochodów w roku 2005. Czy rodzice mogą odliczyć wydatki na
    czesne za okres IX-XII 2005 (19% poniesionych kosztów??)a jeśli... czy
    dowodem mogą być przelewy z mojego konta?

    pozdrawiam serdecznie i z góry dziękuję za wyjaśnienia
    diana

  • 2. Data: 2006-02-22 14:43:43
    Temat: Re: Odliczenie dojazdów i US, czesne
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    diana wrote:

> [...]
    > roku jeszcze to odliczenie mogę uzyskać? (dla zupełnej jasności jestem z
    > rocznika 81, czyli 26. urodziny w 2007r.).

    Nie pracy, tylko wykonania zlecenia.
    Nie wiem jak teraz, pewnie tak samo. Do 26 roku życia można było nie
    potrącać ZUS.

    > i druga rzecz: czy mogę w tym wypadku odliczyć koszty przejazdu do/z
    > pracy - będę dojeżdżać do innej miejscowości (ok 50km, bilety PKS
    > miesięczne imienne) i do jakiej kwoty.

    Nie możesz bo nie masz żadnej pracy.

> [...]
    > czesne za okres IX-XII 2005 (19% poniesionych kosztów??)a jeśli... czy
    > dowodem mogą być przelewy z mojego konta?
    Nie mogą. Bo nie ma czegoś takiego jak odliczanie czesnego przez rodziców

  • 3. Data: 2006-02-23 09:42:23
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 22 Feb 2006, diana wrote:

    > Studiuję zaocznie, dostałam propozycję pracy na umowę-zlecenie

    To nie jest "praca".
    Albo to jest praca tylko umowa źle nazwana, a to zapowiada możliwe
    kłopoty ze stosikiem urzędów.
    Sugeruję się zdecydować czy masz umowę o pracę czy zlecenia
    i NIE używać tych nazw wymiennie.

    > i druga rzecz: czy mogę w tym wypadku odliczyć koszty przejazdu do/z pracy -

    "miejsca wykonywania umowy zlecenia" ;>

    > będę dojeżdżać do innej miejscowości (ok 50km, bilety PKS miesięczne imienne)
    > i do jakiej kwoty.

    Sprawa wygląda tak: podatnik uzyskujący przychody z umów osobistych,
    w szczególności o dzieło i zlecenia, ma możliwość zaliczenia w koszty:
    - ryczałtu w wysokości 20% przychodu
    To oznacza że po prostu na rachunku z dochodu brutto po odliczeniach
    (JEŚLI ktoś np płaci ZUS to najpierw go odliczy) liczy 20% i o tę
    kwotę obniża podstawę opodatkowaia.

    ALBO

    - wykazuje koszty na podstawie dokumentów ich poniesienia.

    Mi się wydaje że konieczność dojazdu do miejsca wykonania jest oczywistym
    kosztem i *można* go odliczyć, tylko trzeba się zastanowić czy to się
    opłaca...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)