  • 1. Data: 2004-06-04 07:42:54
    Temat: fv za transport
    Od: "Kurka" <n...@n...pl>

    Witam,
    z jaka stawka powinnam wystawic fakture vat za transport w przypadku gdy:
    -jestem polskim przewoznikiem
    -swiadcze usluge transportowa na rzecz polskiej spedycji
    -ladunek byl przewieziony przeze mnie na odcinku niemcy-polska
    -pozniej ladunek zostal przeladowany na granicy z ukraina i pojechal dalej,
    ale ja juz tej uslugi nie swiadczylam.
    Na FV bede miala wyszczegolniony transport niemcy-polska, na CMR miejsce
    przeznaczenia: Ukraina. Wg mnie ja powinnam wystawic fv ze stawka 22% dla
    spedycji, jednakze ksiegowy firmy spedycyjnej upiera sie, ze ze stawka 0%,
    poniewaz dla nich jest to tzw tranzyt. Kto ma racje, bo ja jestem coraz
    bardziej zielona i zamotana jezeli chodzi o nowa ustawe o VAT....
    Dziekuje za pomoc
    Pozdrawiam
    Kurka

  • 2. Data: 2004-06-04 08:50:30
    Temat: Odp: fv za transport
    Od: "Andrzej" <s...@p...onet.pl>

    Użytkownik Kurka <n...@n...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:c9p90v$m7v$...@a...news.tpi.pl...
> [...]
    > poniewaz dla nich jest to tzw tranzyt. Kto ma racje, bo ja jestem coraz
    > bardziej zielona i zamotana jezeli chodzi o nowa ustawe o VAT....

    Witam
    A jak wystawiasz jak jest transport na zlecenie polskiej firmy np. z polski
    do niemiec lub odwrotnie. Cały czas nie mam 100 procentowej pewności. Ja
    wystawiam w kraju 22% natomiast za granicą bez VAT- oczywiście nipy oba
    Unijne. Poza tym w całosci odliczam VAT od paliwa i innych kosztów. Czy ty
    postępujesz tak samo?

  • 3. Data: 2004-06-04 09:03:26
    Temat: Re: fv za transport
    Od: "Kurka" <n...@n...pl>

    Użytkownik "Andrzej" <s...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Unijne. Poza tym w całosci odliczam VAT od paliwa i innych kosztów. Czy ty

    Jak bylam na szkoleniu, poinformowano nas, ze jezeli transport odbywa sie na
    zlecenie firmy spedycyjnej polskiej, to fv zawsze ze stawka 22% na calosc

    Kurka

  • 4. Data: 2004-06-04 10:58:45
    Od: "Andrzej" <s...@p...onet.pl>

    Użytkownik Kurka <n...@n...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:c9pdsg$19j$...@n...news.tpi.pl...

> [...]
    na
    > zlecenie firmy spedycyjnej polskiej, to fv zawsze ze stawka 22% na calosc

    A jak ja byłem na szkoleniu to mnie powiedziano że do granicy polską stawkę
    a potem bez VAT- ale to dotyczyło usług przewozu osób autokarem -a to trochę
    różnica.
    Andrzej

  • 5. Data: 2004-06-04 11:47:27
    Temat: Re: Odp: fv za transport
    Od: k...@t...pl (Lipas)

    Witaj Andrzej,
    W Twoim liście datowanym 4 czerwca 2004 (12:58:45) można przeczytać:
    A> A jak ja byłem na szkoleniu to mnie powiedziano że do granicy polską stawkę
    A> a potem bez VAT- ale to dotyczyło usług przewozu osób autokarem -a to trochę
    A> różnica.

    pisałem we wcześniejszym wątku, ale nie było odzewu to
    powtórzę:

    Opracowałem poniższą tabelkę dla
    polskiej firmy transportowej, która ma wystawiać faktury,
    przy założeniu że firmy z UE posiadają NIP UE.
    Jeśli ktoś dojrzy jakies błędy to proszę o uwagi:

    Nabywca - firma polska:
    Miejsce startu Miejsce wyładunku Stawka
    Niemcy Polska 22%
    Polska Niemcy 22%
    Niemcy Francja 22%
    Niemcy Rosja * - wyjaśnienie poniżej
    Rosja Niemcy * - wyjaśnienie poniżej
    Polska Rosja 0% (transp. międzynar.)
    Rosja Polska 0% (transp. międzynar.)

    Nabywca - firma z UE z nipem UE:
    Miejsce startu Miejsce wyładunku Stawka
    Niemcy Polska nie podlega
    Polska Niemcy nie podlega
    Niemcy Francja nie podlega
    Niemcy Rosja * - wyjaśnienie poniżej
    Rosja Niemcy * - wyjaśnienie poniżej
    Polska Rosja 0% (transp. międzynar.)
    Rosja Polska 0% (transp. międzynar.)

    Nabywca - firma spoza UE:
[...]

    *
    Podstawowy zapis w ustawie dotyczący opodatkowania usługi transportu
    określony jest w art. 27 ust. 2 pkt 2:

    2. W przypadku świadczenia:
    2) usług transportowych - miejscem świadczenia usług jest miejsce,
    gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości,
    z zastrzeżeniem art. 28;

    Wyjątki od tej reguły opisane są w art. 28 oraz art. 83 ust.1 pkt 23
    w powiązaniu z art. 83 ust.3. Są to wszystkie odstępstwa zapisane w
    ustawie od generalnej zasady opisanej w art.27. Nie kwalifikują się
    do tych wyjątków usługi zaznaczone w tabeli gwiazdką. W związku z
    powyższym dla tych usług winno się stosować zapis art. 27 ust. 2 pkt 2
    w powiązaniu z art. 5 ust. 1 pkt 1:

    Art. 5. 1. Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej
    "podatkiem", podlegają:
    1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

    Z powyższego wynika, że takie usługi należy podzielić na część wykonaną
    w kraju i za granicą na podstawie pokonanych odległości. Część krajowa będzie
    podlegała stawce 22%, a część zagraniczna - nie podlega opodatkowaniu.

    --
    Pozdrowienia,
    Lipas

  • 6. Data: 2004-06-04 12:46:39
    Od: "Kurka" <n...@n...pl>

    Użytkownik "Lipas" <k...@t...pl> napisał w wiadomości

> [...]

    będzie
    > podlegała stawce 22%, a część zagraniczna - nie podlega opodatkowaniu.

    Czyli mam rozumiec, ze jezeli towar jechal z Niemiec do np Rosji, a polski
    przewoznik przewozil towar tylko na odcinku Niemcy-Polska, to przewoznik
    wystawia fakture vat ze stawka 22%?

    Kurka

  • 7. Data: 2004-06-09 08:38:54
    Od: k...@t...pl (Lipas)

    Witaj Kurka,

    W Twoim liście datowanym 4 czerwca 2004 (14:46:39) można przeczytać:

    IHMO tak.

    --
    Pozdrowienia,
    Lipas