  • 1. Data: 2004-06-03 20:17:40
    Temat: Wewnątrzwspólnotowa dostawa towaru VAT?
    Od: "Wojciech Kossel" <w...@g...pl>

    czy dobrze rozuiem
    wywóz z kraju(stary eksport) - nadal bez Vat-u
    przywóz (stary import) - Vat od całości faktury (a nie od odcinka
    krajowego jak to było przed majem)

  • 2. Data: 2004-06-04 07:39:10
    Temat: Re: Wewnątrzwspólnotowa dostawa towaru VAT?
    Od: k...@t...pl (Lipas)

    Witaj Wojciech,
    W Twoim liście datowanym 3 czerwca 2004 (22:17:40) można przeczytać:
    WK> czy dobrze rozuiem
    WK> wywóz z kraju(stary eksport) - nadal bez Vat-u
    WK> przywóz (stary import) - Vat od całości faktury (a nie od odcinka
    WK> krajowego jak to było przed majem)

    to nie takie proste, opracowałem poniższą tabelkę dla
    polskiej firmy transportowej, która ma wystawiać faktury,
    przy założeniu że firmy z UE posiadają NIP UE.
    Jeśli ktoś dojrzy jakies błędy to proszę o uwagi:

    Nabywca - firma polska:
    Miejsce startu Miejsce wyładunku Stawka
    Niemcy Polska 22%
    Polska Niemcy 22%
    Niemcy Francja 22%
    Niemcy Rosja * - wyjaśnienie poniżej
    Rosja Niemcy * - wyjaśnienie poniżej
    Polska Rosja 0% (transp. międzynar.)
    Rosja Polska 0% (transp. międzynar.)

    Nabywca - firma z UE z nipem UE:
    Miejsce startu Miejsce wyładunku Stawka
    Niemcy Polska nie podlega
    Polska Niemcy nie podlega
    Niemcy Francja nie podlega
    Niemcy Rosja * - wyjaśnienie poniżej
    Rosja Niemcy * - wyjaśnienie poniżej
    Polska Rosja 0% (transp. międzynar.)
    Rosja Polska 0% (transp. międzynar.)

    Nabywca - firma spoza UE:
[...]

    *
    Podstawowy zapis w ustawie dotyczący opodatkowania usługi transportu
    określony jest w art. 27 ust. 2 pkt 2:

    2. W przypadku świadczenia:
    2) usług transportowych - miejscem świadczenia usług jest miejsce,
    gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości,
    z zastrzeżeniem art. 28;

    Wyjątki od tej reguły opisane są w art. 28 oraz art. 83 ust.1 pkt 23
    w powiązaniu z art. 83 ust.3. Są to wszystkie odstępstwa zapisane w
    ustawie od generalnej zasady opisanej w art.27. Nie kwalifikują się
    do tych wyjątków usługi zaznaczone w tabeli gwiazdką. W związku z
    powyższym dla tych usług winno się stosować zapis art. 27 ust. 2 pkt 2
    w powiązaniu z art. 5 ust. 1 pkt 1:

    Art. 5. 1. Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej
    "podatkiem", podlegają:
    1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

    Z powyższego wynika, że takie usługi należy podzielić na część wykonaną
    w kraju i za granicą na podstawie pokonanych odległości. Część krajowa będzie
    podlegała stawce 22%, a część zagraniczna - nie podlega opodatkowaniu.

    --
    Pozdrowienia,
    Lipas