  • 1. Data: 2003-07-22 16:13:06
    Temat: Odsetek od kredytu mieszkaniowego. Odliczenie.
    Od: j...@u...wp.pl (Jacek Grotnik)

    Witam.

    Jesli pozwolicie mialbym kilka pytan dot. odliczenia od podatku
    odsetek od kredytu mieszkaniowego przeznaczonego na kupno nowego
    mieszkania.

    1. Czy to prawda, ze ulga dot. w/w ma byc zniesiona w przyszlym roku?

    2. Czy odsetki odliczam na biezaco w kazdym kolejnym roku?

    3. Jesli ulga bedzie w przyszlosci zniesiona to czy tym samym nie bede
    mogl juz odliczac odsetek? Nie bedzie mial znaczenia fakt, ze juz
    zaczalem je odliczac (w tym roku)?

    4. Czy do ich odliczenia nalezy posluzyc sie PIT-2K (Oswiadczenie o
    wysokosci wydatkow zwiazanych z inwestycja sluzaca zaspokojeniu
    potrzeb mieszkaniowych)?

    Jego tresc:

    PIT-2K

    W zwiazku z dokonywaniem odliczen z tytulu splaty odsetek od
    uzyskanego w roku [27. Rok] kredytu (pozyczki) w wysokosci [28.
    Kwota w zl], udzielonego na sfinansowanie jednej z nizej wymienionych
    inwestycji majacej na celu zaspokojenie wlasnych potrzeb
    mieszkaniowych, ktorej budowa zostala rozpoczeta w roku [29. Rok], a
    zakonczona w roku [30. Rok], oswiadczam, ze na dana inwestycje [...]
    ponioslem lacznie wydatki w wysokosci [32. Kwota w zl], w tym
    udokumentowane fakturami wystawianymi przez podatnikow podatku od
    towarow i uslug, niekorzystajacych ze zwolnienia od tego podatku w
    kwocie [33. Kwota z zl].

    Jak rozumiem pola 29. i 30. wypelniam, mimo, ze nie ja podjalem sie
    budowy mieszkania.

    Co wpisac w polu 32. jako wydatki (sume odsetek za dany rok?) oraz w
    polu 33.?

    Dziekuje za wszelki odzew.

    Pozdrawiam.

    PS. Pisane na pdst. Dz.U.02.4.40

    ---
    Jacek Grotnik
    jgrotnik@usun_to.wp.pl

  • 2. Data: 2003-07-22 16:36:20
    Od: "Karol" <a...@b...poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Jacek Grotnik" <j...@u...wp.pl> napisał w wiadomości

    > 1. Czy to prawda, ze ulga dot. w/w ma byc zniesiona w przyszlym roku?

    Na tak postawione pytanie AFAIK teraz nie da sie opowiedziec

    Karol

  • 3. Data: 2003-07-23 07:45:29
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 22 Jul 2003, Jacek Grotnik wrote:
    [...]
    >+ odliczenia od podatku odsetek od kredytu
    [...]
    >+ 1. Czy to prawda, ze ulga dot. w/w ma byc zniesiona w przyszlym roku?

    Myślę że środek i końcówka tego posta będzie na miejscu:
    http://groups.google.com/groups?hl=pl&lr=&ie=UTF-8&i
    nlang=pl&selm=Pine.WNT.4.56.0307091515520.-1075913%4
    0k6-2.portezjan.zabrze.pl

    Chcesz wrózenia z fusów ?? ;) - to nie ta grupa !
    Będzie zatwierdzony budżet i "ustawy około" to będzie coś wiadomo :(

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 4. Data: 2003-07-23 08:01:09
    Od: s...@b...pl

    Witam.

    1. Czy to prawda, ze ulga dot. w/w ma byc zniesiona w przyszlym roku?

    Prawdopodobnie tak.
    Ustawa na przyszły rok musi być uchwalona do końca listopada tego roku,
    w tej chwili to są tylko propozycje.

    2. Czy odsetki odliczam na biezaco w kazdym kolejnym roku?

    Powiedziałbym że to bank oblicza odsetki a ty wyciągasz od banku odpowiednie
    zaświadczenie.
    Odliczasz odsetki ZAPŁACONE w poprzednim roku, wyjątkiem jest pierwszy
    rok odliczania kiedy możesz uwzględnić odsetki z wcześniejszych lat.
    Zapłacone oznacza że odsetki za grudzień a rata zapłacona drugiego stycznia
    podlega
    odliczeniu w roku zapłaty a nie w roku którego odsetki dotyczyły.
    Z tego co napisałem powyżej wynika że jeśli ratę za grudzień zapłacisz
    dwa dni wcześniej (31 grudnia) to zwrot podatku związany z tą ratą
    otrzymasz o jeden rok wcześniej.

    3. Jesli ulga bedzie w przyszlosci zniesiona to czy tym samym nie bede
    mogl juz odliczac odsetek? Nie bedzie mial znaczenia fakt, ze juz
    zaczalem je odliczac (w tym roku)?

    Jeśli zaczniesz odliczać odsetki to będziesz mógł to robić do końca spłaty
    kredytu niezależnie od zapisów w ustawie &#8211; korzystasz wtedy z praw nabytych.
    Pamiętaj jednak że zmiana kredytu (zmiana banku) powoduje utratę ulgi.
    Niektóre banki (ale nie wszystkie) realizują przewalutowanie poprzez spłatę
    starego kredytu i zaciągnięcie nowego &#8211; to również powoduje utratę ulgi.

    4. Czy do ich odliczenia nalezy posluzyc sie PIT-2K (Oswiadczenie o
    wysokosci wydatkow zwiazanych z inwestycja sluzaca zaspokojeniu
    potrzeb mieszkaniowych)?

    To oświadczenie składasz kiedy po raz pierwszy odliczasz odsetki od kredytu
    Zawarte są tam następujące dane :

    - rok uzyskania pozwolenia na budowę &#8211; od tego roku do chwili kupna mieszkania
    nie może upłynąć więcej niż trzy lata, proponuję również zaopatrzyć się w ksero
    pozwolenia na budowę

    - kwoty poniesionych wydatków (suma rat za mieszkanie),
    US chce skontrolować czy budując dom nie kupowałeś materiałów na czarno,
    przy zakupie mieszkania jest to bardziej formalność

    5. Jak rozumiem pola 29. i 30. wypelniam, mimo, ze nie ja podjalem sie
    budowy mieszkania.

    Tak, pisałem o tym wcześniej

    6. Co wpisac w polu 32. jako wydatki (sume odsetek za dany rok?) oraz w
    polu 33.?

    Nie odsetki a kwotę którą zapłaciłeś za mieszkanie w zależności od tego czy
    faktury które dostałeś są vatowskie czy nie
    (czy kupujesz od developera czy od spółdzielni).

    Pozdrawiam.
    SJ

  • 5. Data: 2003-07-23 08:56:39
    Od: "Grazka" <g...@p...onet.pl>

    Użytkownik <s...@b...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    czy
    > faktury które dostałeś są vatowskie czy nie
    > (czy kupujesz od developera czy od spółdzielni).

    Tego to nie rozumiem - w US powiedzieli mi, że odsetki od kredytu mogę
    odliczać od dochodu. Nie całą kwotę za mieszkanie. To co jest moim wkładem
    np. tego odliczyć nie mogę.
    W poprzedniej "dużej uldze" można było wszystko - teraz tylko odsetki.
    W przyszłym roku ta ulga odsetkowa ma być zachowana.

    I jeszcze mam pytanko:
    przez ile lat mogę te odsetki odliczać?

    Pozdrawiam Grazka

  • 6. Data: 2003-07-23 10:15:52
    Od: s...@b...pl

    Witam

> [...]
    > np. tego odliczyć nie mogę.
    > W poprzedniej "dużej uldze" można było wszystko - teraz tylko odsetki.

    Tak, teraz odliczasz tylko odsetki od kredytu.
    Przykład:
    Mieszkanie 130000 w tym jest udział w gruncie w kwocie 10000
    kredyt 100 000 na 7%, w pierwszym roku odsetki wyniosą około
    7000zł odliczasz to od dochodu czyli ulga wynosi
    7000 * 12/13 * 19% = 1228 (jeśli jesteś w pierwszej skali podatkowej)

    te 12/13 to w przybliżeniu proporcjonalne pomniejszenie odsetek związane
    z tym że w cenie mieszkania jest udział w gruncie &#8211; zakupu działek budowlanych
    i udziałów w gruncie nowa ulga nie dotyczy.
    To jest do obejścia ale musisz uważać za które faktury płacisz kredytem a za
    które
    z własnych środków.

    Jest tego dużo mniej niż w starej uldze ale za to możesz odliczać tak długo jak
    spłacasz kredyt
    Oczywiście jak spłacasz kredyt to płacisz coraz mniejsze odsetki i odliczenia
    są mniejsze.
    Nie pomyl odsetek z ratą płaconą do banku.

    > W przyszłym roku ta ulga odsetkowa ma być zachowana.

    No tak, co nowy minister to zmiana

    > I jeszcze mam pytanko:
    > przez ile lat mogę te odsetki odliczać?

    Do końca spłaty kredytu