  • 1. Data: 2003-09-26 03:30:45
    Temat: Olej odpadowy i akcyza
    Od: "Wojtek K" <w...@o...plll>

    W związku z faktem, iż w dniu 01 września 2003r. weszło w życie
    rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2003r. zmieniające
    rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002r. w sprawie podatku
    akcyzowego (Dz. U. Nr 137, poz. 1305) kilka niżej przedstawionych niżej
    wątpliwości.

    1. Czy odpady ropopochodne w Rzeczypospolitej Polskiej są obłożone podatkiem
    akcyzowym ?

    2.. Zgodnie z § 15 ust. 1 zmienionego rozporządzenia Ministra Finansów z
    dnia 22 marca 2002r. w sprawie podatku akcyzowego w przypadku sprzedaży
    paliw silnikowych, olejów opałowych i olejów silnikowych wytwarzanych z
    komponentów wymienionych w poz. 11 i 11a załącznika nr 1 oraz poz. 14 i 14a
    załącznika nr 3 do rozporządzenia obciążonych podatkiem akcyzowym, a także
    wytwarzanych w drodze mieszania, przeklasyfikowania produktów naftowych,
    etylizacji lub potasacji benzyn oraz depresacji olejów napędowych, należny
    podatek akcyzowy obniża się o podatek akcyzowy zapłacony przy nabyciu lub
    imporcie komponentów przeznaczonych do wytworzenia tych wyrobów lub o
    podatek zapłacony w wyniku ich przemieszczenia poza teren zakładu, w którym
    zostały wyprodukowane. Jaki dokument musi wystawić sprzedawca towaru
    akcyzowego, żeby nabywca mógł na tej podstawie skorzystać z obniżenia lub
    rozliczyć podatek ze Skarbem Państwa?

    3.. Czy nabywca towaru akcyzowego musi zapłacić podatek akcyzowy w
    sytuacji, gdy sprzedawca należnego podatku nie zapłacił?
    4.. Jaką przyjąć metodę przeliczania następujących miar olejów odpadowych:
    litrów, o jakich mowa w rozporządzeniu o podatku akcyzowym - na Megagramy,
    które są przyjęte w obrocie olejami na podstawie przepisów o odpadach?

    5.. Pracuję w firmie która przyjmuje szeroki asortyment odpadów
    zawierających odpady z produktów uzyskiwanych z ropy naftowej. Ich
    przydatność do procesów przetwórczych jest bardzo różna. Procentowo od 100 %
    do 0 %. Część olejów odpadowych ze względu na zanieczyszczenia np. PCB
    nadaje się wyłącznie do unieszkodliwienia w wysokospecjalistycznych
    instalacjach. Zgodnie z postanowieniami ustawy o podatku od towarów i usług
    oraz o podatku akcyzowym oleje odpadowe jako towar podlegający podatkowi
    akcyzowemu mogą podlegać zwolnieniu z tego podatku, jeżeli zakwalifikowane
    zostaną jako "towar używany". Zgodnie z definicją zawartą w ustawie (art. 7
    pkt 7 ppkt b ustawy) towarem używanym jest w tym przypadku towar, którego
    okres używania przez podatnika dokonującego jego sprzedaży wyniósł co
    najmniej pół roku.

    Oleje odpadowe uzyskują swoją klasyfikację:

    a.. 23.20.18-09.11 Oleje odpadowe - przepracowane, w tym:
    elektroizolacyjne, sprężarkowe (do sprężarek chłodniczych),
    b.. 23.20.18-09.12 Oleje odpadowe - przepracowane, turbinowe,
    . 23.20.18-09.19 Oleje odpadowe - przepracowane, (z wyjątkiem
    emulgujących i natłuszczających), pozostałe.

    Przedmiotowe oleje pozostające w urządzeniu (sprężarce, silniku) posiadają
    klasyfikację nadaną mu przez producenta. Jak traktować takie oleje w
    przypadku ich opróżnienia z urządzenia, np. spuszczenia oleju z z miski
    olejowej? Jak można obliczyć okres używania, żeby móc skorzystać ze
    zwolnienia?

    6. W razie awarii przemysłowej, czy kolizji drogowej cysterny
    przewożącej paliwo zachodzi konieczność zlikwidowania ich skutków, usunięcia
    zanieczyszczonej ziemi. Zgodnie z powyżej podanymi procesami, jakie nasza
    spółka prowadzi, jesteśmy w stanie odzyskać substancje ropopochodne. Jaka
    jest wtedy stawka akcyzy? Co zrobić gdy cysterna przewoziła kilka rodzajów
    paliw obłożonych różnymi stawkami akcyzy?

    7. W przypadku opróżniania separatora olejowego (łapacza
    zanieczyszczeń ropopochodnych w kanalizacji warsztatu mechanicznego)
    wykazuje się obecność około 1000 litrów wody i 10 litrów oleju. W naszych
    procesach olej odzyskujemy. Jaką stawkę akcyzy należy przyjąć jeżeli nie
    wiemy z jakich olejów powstały ścieki?

    8. W przypadku odbioru emulsji olejowych (chłodziwa do obrabiarek
    skrawających) zawartość oleju odpadowego wynosi ok. 0,5 %. Czy należy
    naliczać podatek od całości czy od procentowej części?

    9. Czy w przypadku odbioru zużytych filtrów olejowych obecność w nich
    resztowego oleju odpadowego czyni je towarem akcyzowym?

    10. Zgodnie z rozporządzeniem MF o podatku akcyzowym istnieją różnica w
    stawce akcyzy olejów odpadowych wymienionych w katalogu odpadów:

    . Oleje silnikowe - 1129 zł / 1000 litrów

    . Oleje odpadowe - 1800 zł / 1000 litrów

    . Oleje syntetyczne nie objęte podatkiem akcyzowym

    . Oleje opałowe

    . Oleje napędowe

    . Benzyny silnikowe

    . Olej z układów wspomagania ?

    Jaką należy przyjąć metodę określania zawartości poszczególnych frakcji,
    jeżeli odpady znajdują się w stanie wymieszanym (warsztaty mechaniczne
    zazwyczaj posiadają jeden zbiornik gdzie gromadzą wszystkie rodzaje odpadów
    olejowych)?

    10. Jaka jest stawka akcyzy na odpady olejowe z czyszczenia zbiorników
    paliwowych:

    . Po benzynie

    . Po oleju napędowym

    . Po oleju opałowym zabarwionym na czerwono

    . Po oleju średnim

    . Po oleju ciężkim

    . Po mazucie?

    --
    Wojtek

  • 2. Data: 2003-09-26 13:13:02
    Temat: Re: Olej odpadowy i akcyza
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    Ja tylko jeden szczegół...:

    On Fri, 26 Sep 2003, Wojtek K wrote:
    [...]
> [...]
    >+ zostaną jako "towar używany".
    >+ Zgodnie z definicją zawartą w ustawie (art. 7

    ...u mnie jest art.4..7.b :)
    Natomiast w art.7.1.5 jest zwolnienie, owszem, ale
    z dość istotnym zastrzeżeniem jak niżej.

    Możesz sprawdzić i zapodać który dokładnie art/ust/pkt/ppkt
    masz na myśli ?

    >+ towarem używanym jest w tym przypadku towar, którego
    >+ okres używania przez podatnika dokonującego jego sprzedaży wyniósł co
    >+ najmniej pół roku.

    "pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało
    sprzedającemu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony"
    To właśnie z art.7.1.5.
    I jeszcze w 7.2e wyłączenie dla ŚT (z wyłączeniem od tego
    wyłączenia jeśli używane ponad 5 lat, jak to w ustawie o VAT :>)

    Krótko mówiąc: masz zamiar skupowac od nieVATowców ?
    Czy VAT nie wpływa na akcyzę, i zwolnienie dotyczy
    OSOBNO akcyzy i osobno VATu ?
    Wg mnie powinno wtedy w art. 7 być "od PTU oraz *odpowiednio*
    pod.akcyzowego" - a jest tylko "oraz".
    Hm...

    A reszta... to IMHO szkoda gadać :(

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2003-09-27 09:32:45
    Od: "Wojtek K" <w...@o...plll>

> [...]

    > z dość istotnym zastrzeżeniem jak niżej.
    >
    > Możesz sprawdzić i zapodać który dokładnie art/ust/pkt/ppkt

    To ja moze zacytuje cale pismo ..
    http://oiler.com.pl/akcyza/new_page_2.htm
    Wojtek

  • 4. Data: 2003-09-27 15:20:16
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 27 Sep 2003, Wojtek K wrote:
    [...]
> [...]
    >+ > ...u mnie jest art.4..7.b :)
    >+ > Natomiast w art.7.1.5 jest zwolnienie, owszem, ale
    >+ > z dość istotnym zastrzeżeniem jak niżej.

    Kwalifikuje się do "dalszych badań przez brytyjskich
    specjalistów" (tych od literek).
    Moim zdaniem - literówka, bo 7.1.5 to rolnictwo.
    Jedyne co mi się przejaśnia to to iż p. dyrektor
    departamentu pisze iż VAT i akcyza są traktowane
    "łącznie" - co podejrzewałem, a wynika z tego
    że "jeśli podatnik VAT..."
    No i jest: "w przypadku spełnienia tych warunków",
    czyli cytowane przeze mnie z ustawy "pod warunkiem".
    Przechlapane, nie wiem jak udowodnić że podatnik
    miał czy nie miał prawa do odliczenia VAT z oleju
    który przywiózł w skrzyni biegów :(
    W sumie ilość pytań rośnie zamiast maleć...
    "to nie jest mądry przepis", IMHO.

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 5. Data: 2003-09-28 07:35:14
    Od: "Wojtek K" <w...@o...plll>

> [...]
    > miał czy nie miał prawa do odliczenia VAT z oleju
    > który przywiózł w skrzyni biegów :(
    > W sumie ilość pytań rośnie zamiast maleć...

    W branzy olejow odpadowych pracuje kilka lat ...
    Olej opadowy zawsze byl kupowany i sprzedawany ze stawka VAT 22%
    Jezeli teraz stwierdza ze jako towar uzywany nie podlega akcyzie to i nie
    podlega podatkowi VAT, no to extra .. . korekta VAT-u za kilka lat wstecz.
    Calkiem niebagatelne pieniadze ...
    Ja to rozumiem tak -
    Wojtek K