  • 1. Data: 2004-12-30 12:30:10
    Temat: Opodatkowanie odsetek od pozyczki
    Od: "T.Zon" <z...@p...onet.pl>

    Witam

    Prośba o poradę w sprawie rozliczenia z fiskusem odsetek od pozyczki.

    Umowa pozyczki na cele zwiazane z prowadzeniem dzialalnosci gospodarczej
    zostala zawarta w 2003 roku. Co za tym idzie nie byl placony podatek od
    czynnosci cywilno prawnych a umowa nie byla zglaszana.

    Ustalono ze oprocentowanie pozyczki jest wymagalne w momencie jej zwrotu.
    W zwiazku z niewyplacalnoscia wierzyciela kwota pozyczki wraz z odsetkami
    zostala zwrocona poprzez umowe sprzedazy nieruchomosci gdzie kwota pozyczki z
    odsetkami zostala uznana jako zaplata.

    Przychod powstal i wydaje sie, ze teraz bedzie trzeba od tego zaplacic 19%
    zryczaltowanego podatku. Do kiedy powinien byc zaplacony? Razem z rozliczeniem
    rocznym?

    Zdaje sie ze kupno nieruchomosci jest zglaszane do US a co za tym idzie moga
    zaczac dochodzic czy od odsetek zostal zaplacony podatek ??

    Pozdrawiam i dzięki
    --
    Zonzi

  • 2. Data: 2005-01-03 10:18:54
    Temat: Re: Opodatkowanie odsetek od pozyczki
    Od: "T.Zon" <z...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > Przychod powstal i wydaje sie, ze teraz bedzie trzeba od tego zaplacic 19%
    > zryczaltowanego podatku. Do kiedy powinien byc zaplacony? Razem z

    Witam w Nowym Roku. Coby Was kontrole nie nekaly :-)

    Prosta konstrukcja powyzej zostala dodatkowo skomplikowana :-))

    Dluznik przeniosl prawo wlasnosci udzialu w nieruchomosci (dzialka zabudowana
    domem w stanie surowym zamknietym) na rzecz wierzyciela zaspokajajac jego
    roszczenia. Na rzecz dluznika (rodzice) zostalo ustanowione prawo bezplatnej i
    dozywotniej sluzebnosci mieszkania co zmniejszylo wartosc nieruchomosci.

    No i teraz mam watpliwosci jak oplacic podatek od odsetek od pozyczki. Ryczalt
    19% od:
    - wartosc odsetek z umowy
    - kwota pozyczki + odsetki - wartosc nieruchomosci
    - kwota pozyczki + odsetki - wartosc nieruchomosci - wartosc sluzebnosci
    - nie placic liczac ze sie US nie zorientuje (umowa pozyczki nie rejestrowana)
    i zalozyc lokate na 5 lat na kwote glowna plus odsetki plus ?

    Pozostaje jeszcze problem opodatkowania dluznika. Przeniosl wlasnosc
    nieruchomosci przed uplywem 5 lat od momentu kupna z czego nalezy domniemywac
    koniecznosc oplacenia 10 % ryczaltu. Czy ustanowienia sluzebnosci na
    nieruchomosci i to ze nie ma innych nieruchomosci cos zmienia ? Czy to tylko w
    przypadku darowizny ? Od jakiej kwoty ( i w jakim terminie) powinno sie oplacic
    ten podatek ?

    - wartosc nieruchomosci z ksiazeczki US
    - wartosc dlugu za jaka zostal przeniesiony udzial
    - wartosc dlugu za jaka zostal przeniesiony udzial minus sluzebnosc ? A moze
    jeszcze plus sluzebnosc ?

    Prosze o pokierowanie na wlasciwe tory bo nie wiem jak sie poruszac na styku
    prawa cywilnego i podatkowego.

    Zonzi
    zonzi at poczta onet pl