  • 1. Data: 2008-05-26 17:30:07
    Temat: Opodatkowanie wynajmu mieszkania
    Od: "Piotr" <b...@g...pl>

    Dzień dobry

    Proszę o radę na temat możliwych sposobów opodatkowania dochodów z wynajmu
    mieszkania letnikom.

    Prowadzę DG, branża: tłumaczenia, jestem VAT-owcem, zasady ogólne. Od tego
    roku chcę również wynajmować posiadane mieszkanie w miejscowości letniskowej
    (uwaga: nie jest to agrotyrystyka, rządząca się swoimi prawami, jest to
    gmina miejska). Co ważne, są to pobyty krótkotrwałe letników, bez umowy na
    najem.

    W jaki sposób rozliczać się z wynajmu przed urzędem skarbowym:
    1. W ewidencji DG podać dodatkowy przedmiot działalności i wystawiać
    faktury.
    Proste. Ale niekorzystne. Bo choć mogę wówczas odliczać koszty, będę też
    musiała odprowadzać 7% (a może 22%?) VAT i podatek dochodowy.
    2. Ryczałt (8,5%, czy jednak 17%)
    Ale czy mi wolno? Znajduję sprzeczne informacje. Czy jako osoba prowadząca
    DG mogę niezależnie rozliczać się ryczałtem w związku z wynajmem, uwaga,
    krótkotrwałym.
    3. Karta podatkowa
    Podobne pytanie jak w punkcie 2. Być może nie mogę skorzystać z tej opcji,
    jako że prowadzę DG, a wynajem odbywa się na zasadach krótkotrwałego pobytu.
    4. Zasady ogólne
    Być może najkorzystniejsza forma, bo choć oznacza 19% podatku dochodowego,
    ale mogę odliczać wcale niemałe koszty. Pytanie jednak jak w punkcie 2 i 3 -
    czy mi wolno?

    Dziękuję
    Kasia

  • 2. Data: 2008-05-26 21:14:26
    Temat: Re: Opodatkowanie wynajmu mieszkania
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 26 May 2008, Piotr wrote:

    > Ale czy mi wolno? Znajduję sprzeczne informacje. Czy jako osoba prowadząca
    > DG mogę niezależnie rozliczać się ryczałtem w związku z wynajmem, uwaga,
    > krótkotrwałym.

    A jest w przepisach jakaś różnica między wynajmem krótkotrwałem
    i długotrwałym? Bo nie widzę.

    Streszczając:
    - dla dochodowego są to *odrębne* źródła przychodów
    AFAIR nie ma żadnych przeciwwskazań, aby stosowane były do nich
    odrębne zasady rozliczania (ryczałt itp), z tym zastrzeżeniem iż
    oczywiście nie można wybrać "liniowego" :)
    Pomijam to, że można "rozszerzyć DG", ale rozumiem że nie o to idzie.
    - dla VAT jest to *jedna* "działalność gospodarcza" (najem i podobne
    są *dla VAT* zaliczane do DG).

    Nie wiem co w takim układzie zrobić z rozliczaniem proporcji VAT,
    znaczy czy i co zrobić z "kosztami ogólnymi" (które powinno się
    rozliczać proporcją).

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2008-05-26 22:47:29
    Od: "Piotr" <b...@g...pl>

> [...]
    >
    > Nie wiem co w takim układzie zrobić z rozliczaniem proporcji VAT,
    > znaczy czy i co zrobić z "kosztami ogólnymi" (które powinno się

    Sam Gotfryd, dziękuję za odpowiedź :)

    Skąd rozróżnienie krótkotrwały-długotrwały najem? Z US, gdzie kierownik ds.
    podatku dochodowego mówi: "te dwa rodzaje najmu pociągają za sobą różne
    skutki; brak obecności umowy przy najmie krótkotrwałym dla letników skutkuje
    tym, że nie wolno Pani (mnie) NIE włączyć tego rodzaju działalności do
    prowadzonej DG".
    Dziwne, prawda? Może nawet nieprawdziwe.

    Załóżmy, że kierownik się mylił. I mogę rozliczać najem np. na zasadach
    ogólnych, wystawiając rachunki (nie faktury!). Czy wówczas prowadzę odrębną
    KPiR, wprowadzając po stronie kosztów kwoty brutto? Koszty takie muszą
    zapewne dokumentować FV - wystawione jednak nie na prowadzoną przeze mnie
    firmę, lecz na mnie samą, choć NIP jest ten sam.

    Pytanie stąd, że "rozliczanie proporcji VAT" jest mi nieznane. Poszukam.

    Dziękuję
    Kasia

  • 4. Data: 2008-05-27 07:47:01
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 27 May 2008, Piotr wrote:

    > podatku dochodowego mówi: "te dwa rodzaje najmu pociągają za sobą różne
    > skutki; brak obecności umowy przy najmie krótkotrwałym dla letników

    Jaaaasne.
    Nie ma umowy.
    Jeden gościu przyłazi, mieszka i płaci.
    Drugi gościu wpuszcza i przyjmuje zapłatę.
    A trzeci gościu mówi że NIE MA UMOWY!
    Dobre... albo i nie.

    Żeby była jasność: nie podejmuję się oceny, czy "najem letniskowy"
    w wyniku jakiegoś szczególnego przepisu np. dot. hotelarstwa może
    byc wyłączony z pojęcia "najem" i podpadać pod kategorię jakieś innej
    usługi. Nie wiem.
    Ale jeśli takiego przepisu nie ma, to mamy najem jak każdy inny.

    Oczywiście sprawa się zmieni, jeśliby dla letników były świadczone jakieś
    inne usługi, np. żywienie :)
    No i OT pozostaje dopilnowanie obowiązków wynajmującego, czyli siakieś
    meldowanie i inne takie (dopóki nie uchylono :>).

    > Dziwne, prawda?

    Dziwne. Szczególnie teza o "braku umowy".

    > Załóżmy, że kierownik się mylił. I mogę rozliczać najem np. na zasadach
    > ogólnych, wystawiając rachunki (nie faktury!).

    WRRRRÓĆ!
    Odrębność najmu od DG (i innych rodzajów przychodu) w podatku
    *dochodowym* to jedno.
    I nie ma NIC wspólnego z tym, iż *dla VAT* podatnik pozostaje JEDNĄ osobą.

    Mam pytanie: czy rejestrowany podatnik, prowadzący DG w zakresie wynajmu
    mieszkań (na cele mieszkaniowe), wystawia r-ki czy jednak f-ry? ;)
    Bo w przypadku jeśli podatnik VAT prowadzi najem, to z p. widzenia DG
    w rozumieniu VAT jest to JEDNA DG!
    wKF: ktos to liczył, chyba w zeszłym roku, zdaje się coś siedem czy osiem
    *różnych* definicji DG mamy w przepisach. Nic dziwnego, ze czasem zbiory
    rozłączne na siebie zachodzą ;)

    > Czy wówczas prowadzę odrębną KPiR

    Hm... a to dla najmu KPiR się prowadzi? :O od kiedy?

    > wprowadzając po stronie kosztów kwoty brutto? Koszty takie muszą
    > zapewne dokumentować FV - wystawione jednak nie na prowadzoną przeze mnie
    > firmę, lecz na mnie samą, choć NIP jest ten sam.

    Przejrzyj dyskusje (stare).
    Dla VAT podatnik jest JEDEN i ma JEDEN NIP.

    Jeszcze dla porządku (podsumowanie jednej z byłych dyskusji).
    F-ra z podaną firmą (jeśli w firmie jest coś więcej niż imię i nazwisko)
    ma jeden plus: stanowi dowód, iż zakup dokonywany był z określonym ZAMIAREM,
    więc nie można próbować podważać zaliczenia go w koszt na podstawie podważania
    tezy iż "nie był w celu DG".
    Ale w drugą stronę to nie działa: jeśli na f-rze jest imię i nazwisko
    podatnika oraz jego NIP, to fakt braku firmy (jeszcze) nie dowodzi, ze
    zakup "nie był w określonym celu".
    Natomiast z p. widzenia VAT jak wyżej: podatnik jest *jeden*.
    I to co dla dochodowego może traktować odrębnie, dla VAT traktuje
    *łącznie*.

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2008-05-27 08:46:58
    Od: "Piotr" <b...@g...pl>

> [...]
    > Natomiast z p. widzenia VAT jak wyżej: podatnik jest *jeden*.
    > I to co dla dochodowego może traktować odrębnie, dla VAT traktuje

    Dziękuję raz jeszcze.

    Podsumuję:
    - wynajem w ramach DG i poza nią
    opcja A: w ramach DG, wówczas wynajmowane mieszkanie czynię drugą siedzibą
    we wpisie do EDG
    opcja B: poza DG, czyli wynajem majątku prywatnego, w tym wypadku zamiar
    wynajmu muszę ponoć zgłosić do Urzędu Statystycznego z prośbą o nadanie
    PKWiU
    - czy wystawiać faktury letnikom?
    opcja A: tak, jesli sobie tego życzą (w przeciwnym razie - stosuję zapewne
    dowody wewnętrzne)
    opcja B: co ciekawe, chyba podobnie jak w A (z tym ,że wystawcą jestem
    wówczas ja - bez nazwy prowadzonej niezależnie firmy w ramach DG)
    - jak rozliczać podatek dochodowy?
    opcja A: jak podatek z pozostałej DG (w moim wypadku zasady ogólne)
    opcja B: ryczałt (8,5% do 4000 euro przychodów) lub zasady ogólne - niestety
    nie karta podatkowa
    - jak rozliczać koszty?
    opcja A: tradycyjnie (zasady ogólne)
    opcja B: ryczałt nie daje tej możliwości, zasady ogólne - tak (w tym wypadku
    jednak do kosztów wprowadzam kwoty brutto z faktur na zakup wyposażenia)
    - jak rozliczać VAT?
    opcja A: tradycyjnie
    opcja B: ryczałt - nie daje mozliwości, zasady ogólne - zagadka! (zapewne
    oddaję owe 7% US w całości, podatek ten nie jest w żaden sposób pomniejszany
    przez podatek, jakim obłożone były zakupy wyposażenia)

    Nic nie pokręciłam? Dziękuję, Gotrydzie.
    Kasia
    foka 10:46:16
[...]

    w obydwu wypadkach: 7% VAT
[...]
    opcja B: ryczałt - nie daje mozliwości (więc oddaję owe 7% w całości),

  • 6. Data: 2008-05-27 10:05:05
    Od: r...@o...pl

    On 27 Maj, 09:47, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:

    >   Hm... a to dla najmu KPiR się prowadzi? :O od kiedy?

    Fakt - nie trzeba, ale przeciez mozna, zamiast zapisywac na jakims
    zwitku
    zakupujesz kpir michalczyka i prokopa i sobie wpisujesz :)

    pozdr

  • 7. Data: 2008-05-27 21:35:58
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 27 May 2008, Piotr wrote:

    [cięcie pół strony, składam wniosek o nabycie nożyczek ;>]
    > Podsumuję:
    > - wynajem w ramach DG i poza nią
    > opcja A: w ramach DG, wówczas wynajmowane mieszkanie czynię drugą siedzibą
    > we wpisie do EDG

    Nie ma takiej możliwości.
    "Drugim miejscem prowadzenia DG" :)

    > opcja B: poza DG, czyli wynajem majątku prywatnego, w tym wypadku zamiar
    > wynajmu muszę ponoć zgłosić do Urzędu Statystycznego z prośbą o nadanie
    > PKWiU

    Jestem zaskoczony, ale tu się nie znam. Ktoś może potwierdzić?

> [...]
    > opcja B: co ciekawe, chyba podobnie jak w A (z tym ,że wystawcą jestem
    > wówczas ja - bez nazwy prowadzonej niezależnie firmy w ramach DG)

    Najwyrażniej :D

    > - jak rozliczać VAT?
    > opcja A: tradycyjnie
    > opcja B: ryczałt - nie daje mozliwości

    Czekaj, co chcesz powiedzieć?
    Sposób rozliczania VAT *nie ma związku* ze sposobem rozliczania
    dochodowego!
    Spokojnie można być ryczałtowcem, również na karcie - i rozliczać
    VAT (jako podatnik czynny).
    Będąc podatnikiem czynnym z jakiegoś tytułu nie ma się już wyboru:
    jest się podatnikiem czynnym i basta.

    > zasady ogólne - zagadka! (zapewne
    > oddaję owe 7% US w całości, podatek ten nie jest w żaden sposób pomniejszany
    > przez podatek, jakim obłożone były zakupy wyposażenia)

    Kto Ci takie coś powiedział? :O
    Raz jeszcze: można być na karcie, na ryczałcie ewidencjonowanym, na
    księgach... i można korzystać z podmiotowego zwolnienia z VAT
    albo być podatnikiem czynnym.
    Jedno do drugiego nie ma NIC!
    Oczywiście ryczałtowiec nie może rozliczać kosztów.
    Ale to nie znaczy, jakoby nie mógł dokonywać odliczenia VAT od
    zakupów "służących celom opodatkowanym"!
    O ile oczywiście owa *sprzedaż* jest opodatkowana.
    A tu nie wiem... na cele mieszkaniowe jest zwolniona, ale na cele
    turystyczne chyba rzeczywiście będzie "jak hotel" (czyli 7%).

    I przy sprzedaży 7% prawdopodobne są nawet zwroty podatku :)

    > Nic nie pokręciłam?

    Tam gdzie się skręcało protestuję ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2008-05-28 10:40:31
    Od: "Piotr" <b...@g...pl>

    Gotfrydzie, dzień dobry :)

    Nożyczki nabyłam.

    Napisałam: opcja B: poza DG, czyli wynajem majątku prywatnego, w tym wypadku
    zamiar
    wynajmu muszę ponoć zgłosić do Urzędu Statystycznego z prośbą o nadanie
    PKWiU

    Wyjaśniam:
    Tego zażyczyła sobie Pani z Krajowej Informacji Podatkowej oraz pani
    kierownik w moim US :)
    Żądają, bym udała się po ów numer. Lepiej! Bym wprowadziła zmiany w
    ewidencji DG. A jakie? "Stosowne".
    Czym to się różni od włączenia dodatkowego przedmiotu do DG, hm?! Zagadka:)
    O jej wyjaśnienie mogę się zwrócić do Ministra Finansów, zachęca mój US :)

    Spasowałam, i poszerzyłam przedmiot DG. Trudno. Ale jeszcze komentarz do
    Twoich słów, Gotfrydzie.

    Napisałam: - jak rozliczać VAT?
    opcja B: ryczałt - nie daje mozliwości

    Gotfryd: Czekaj, co chcesz powiedzieć? Sposób rozliczania VAT *nie ma
    związku* ze sposobem rozliczania
    dochodowego!

    Coś takiego! Słowem mogłabym - przy ryczałcie lub przy zasadach ogólnych
    przy wynajmie POZA DG - wykonywać działanie:
    VAT naliczony letnikom (tak, 7%) - VAT naliczony przy zakupach wyposażenia =
    VAT, wpłacany na rachunek US?

    A VAT musiałabym pewnie naliczać, bo jestem już VAT-owcem, prowadząc biuro
    tłumaczeń.

    Ojej. Tymczasem wszystkich wynajmujących mieszkania letnikom zachęcam w
    podsumowaniu, aby poczytali o karcie podatkowej. Być może się na nią łapią,
    a takie rozwiązanie może być dla nich szczególnie korzystne przy rozliczaniu
    podatku dochodowego. Mnie z niego skorzystać nie wolno, wszak prowadzę DG,
    jak powiedziała srogozłowroga pani z US.

  • 9. Data: 2008-05-28 21:24:07
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 28 May 2008, Piotr wrote:

    > Gotfrydzie, dzień dobry :)

    Bry wieczór :)
    Płeć sobie ustabilizuj, bo jak się czasem podpisujesz to odnoszę
    wrażenie że niekoniecznie Piotr ;)

> [...]
    > PKWiU
    >
    > Wyjaśniam:
    > Tego zażyczyła sobie Pani z Krajowej Informacji Podatkowej oraz pani

    Przyznaję, że sam kiedyś przy dywagacjach różnych o tym pisałem, acz
    nie w kontekście (wyłącznej) własności lokalu lecz wspólnoty mieszkaniowej
    (małej), znaczy że REGON powinien być (jeśli mają miejsce przychody),
    jako że GUS ustawowo ma mieć "spis działalności wszelakich" (nie tylko
    zaliczanych do DG w rozumieniu przepisów o rejestrowanej DG).

    Tego, czy dokonujący osobistego wynajmu powinien mieć REGON... nie wiem.
    Osobiście (nie w DG) wynajmujący cokolwiek proszeni są o zabranie głosu :)

    > Żądają, bym udała się po ów numer. Lepiej! Bym wprowadziła zmiany w
    > ewidencji DG. A jakie? "Stosowne".

    To drugie mi się ZDECYDOWANIE nie podoba.
    O ile wiem, prowadzący wynajem "normalnie" nie rejestrują tego faktu
    w EDG - i podkreślam, że o ile odrębna obsługa podatku dochodowego jest
    zapisana *wyraźnie* w przepisach, o tyle literalne:
    http://www.gofin.pl/5,45,46916,0.html
    +++
    Art. 2. Działalnoœciš gospodarczš jest zarobkowa działalnoœć wytwórcza,
    budowlana, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i
    wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalnoœć zawodowa, wykonywana w
    sposób zorganizowany i cišgły.

    Art. 3. Przepisów ustawy nie stosuje się do działalnoœci wytwórczej w
    rolnictwie w zakresie upraw rolnych oraz chowu i hodowli zwierzšt,
    ogrodnictwa, warzywnictwa, leœnictwa i rybactwa œródlšdowego, a także
    wynajmowania przez rolników pokoi, sprzedaży posiłków domowych i
    œwiadczenia w gospodarstwach rolnych innych usług zwišzanych z pobytem
    turystów.
    ---

    ...mogłoby wzbudzać wątpliwości w zakresie "zwykłego wynajmu".

    Ale PRAKTYKA jest taka, że wynajmujący NIE rejestrują się do EDG.

    Czy ktos zna wykładnię w zakresie "wynajem a rejestracja DG"?

    Pomijam już zahaczenie o turystów w wyłączeniu, bo najwyraźniej
    ustawodawca miał na myśli "rolnika" :)
    Takoż pomijam pytanie, czy to "inna usługa ujęta w jakimś PKWiU
    pod pozycją inna niż wynajem".

    > Czym to się różni od włączenia dodatkowego przedmiotu do DG, hm?! Zagadka:)
    > O jej wyjaśnienie mogę się zwrócić do Ministra Finansów, zachęca mój US :)

    :)

    > Spasowałam, i poszerzyłam przedmiot DG. Trudno.

    Jasne.

> [...]
    > przy wynajmie POZA DG - wykonywać działanie:
    > VAT naliczony letnikom (tak, 7%) - VAT naliczony przy zakupach wyposażenia =

    Ano.
    Podobnie, jak będąc VATowczem czynnym "z okazji DG", w razie wynajmu
    "osobistego" mieszkania (własnego jakiejś firmie) na cele niemieszkalne
    (na biuro) też nie ma wyboru: VAT i tyle.

    > A VAT musiałabym pewnie naliczać, bo jestem już VAT-owcem, prowadząc biuro
    > tłumaczeń.

    Ano.

    > Ojej. Tymczasem wszystkich wynajmujących mieszkania letnikom zachęcam w
    > podsumowaniu, aby poczytali o karcie podatkowej. Być może się na nią łapią,

    :)

    Jak pisałem poprzednio: nie jest dla mnie oczywiste, czy "najem letnikom"
    klasyfikuje się jako "najem" czy jako odmiana "prowadzenia hotelu",
    czyli DG.
    Natomiast *jeśliby* to był najem, to przeszkód do stosowania odrębnej
    metody opodatkowania dochodowego AFAIK nie widać.

    pzdr, Gotfryd