    From: "Piotr" <b...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Opodatkowanie wynajmu mieszkania
    Date: Tue, 27 May 2008 00:47:29 +0200

    > A jest w przepisach jakaś różnica między wynajmem krótkotrwałem
    > i długotrwałym? Bo nie widzę.
    >
    > Streszczając:
    > - dla dochodowego są to *odrębne* źródła przychodów
    > AFAIR nie ma żadnych przeciwwskazań, aby stosowane były do nich
    > odrębne zasady rozliczania (ryczałt itp), z tym zastrzeżeniem iż
    > oczywiście nie można wybrać "liniowego" :)
    > Pomijam to, że można "rozszerzyć DG", ale rozumiem że nie o to idzie.
    > - dla VAT jest to *jedna* "działalność gospodarcza" (najem i podobne
    > są *dla VAT* zaliczane do DG).

> [...]

    Sam Gotfryd, dziękuję za odpowiedź :)

    Skąd rozróżnienie krótkotrwały-długotrwały najem? Z US, gdzie kierownik ds.
    podatku dochodowego mówi: "te dwa rodzaje najmu pociągają za sobą różne
    skutki; brak obecności umowy przy najmie krótkotrwałym dla letników skutkuje
    tym, że nie wolno Pani (mnie) NIE włączyć tego rodzaju działalności do
    prowadzonej DG".
    Dziwne, prawda? Może nawet nieprawdziwe.

    Załóżmy, że kierownik się mylił. I mogę rozliczać najem np. na zasadach
    ogólnych, wystawiając rachunki (nie faktury!). Czy wówczas prowadzę odrębną
    KPiR, wprowadzając po stronie kosztów kwoty brutto? Koszty takie muszą
    zapewne dokumentować FV - wystawione jednak nie na prowadzoną przeze mnie
    firmę, lecz na mnie samą, choć NIP jest ten sam.

    Pytanie stąd, że "rozliczanie proporcji VAT" jest mi nieznane. Poszukam.

    Dziękuję
    Kasia