    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Opodatkowanie wynajmu mieszkania
    Date: Tue, 27 May 2008 09:47:01 +0200

    On Tue, 27 May 2008, Piotr wrote:

    > podatku dochodowego mówi: "te dwa rodzaje najmu pociągają za sobą różne
    > skutki; brak obecności umowy przy najmie krótkotrwałym dla letników

    Jaaaasne.
    Nie ma umowy.
    Jeden gościu przyłazi, mieszka i płaci.
    Drugi gościu wpuszcza i przyjmuje zapłatę.
    A trzeci gościu mówi że NIE MA UMOWY!
    Dobre... albo i nie.

    Żeby była jasność: nie podejmuję się oceny, czy "najem letniskowy"
    w wyniku jakiegoś szczególnego przepisu np. dot. hotelarstwa może
    byc wyłączony z pojęcia "najem" i podpadać pod kategorię jakieś innej
    usługi. Nie wiem.
    Ale jeśli takiego przepisu nie ma, to mamy najem jak każdy inny.

    Oczywiście sprawa się zmieni, jeśliby dla letników były świadczone jakieś
    inne usługi, np. żywienie :)
    No i OT pozostaje dopilnowanie obowiązków wynajmującego, czyli siakieś
    meldowanie i inne takie (dopóki nie uchylono :>).

    > Dziwne, prawda?

    Dziwne. Szczególnie teza o "braku umowy".

    > Załóżmy, że kierownik się mylił. I mogę rozliczać najem np. na zasadach
    > ogólnych, wystawiając rachunki (nie faktury!).

    WRRRRÓĆ!
    Odrębność najmu od DG (i innych rodzajów przychodu) w podatku
    *dochodowym* to jedno.
    I nie ma NIC wspólnego z tym, iż *dla VAT* podatnik pozostaje JEDNĄ osobą.

    Mam pytanie: czy rejestrowany podatnik, prowadzący DG w zakresie wynajmu
    mieszkań (na cele mieszkaniowe), wystawia r-ki czy jednak f-ry? ;)
    Bo w przypadku jeśli podatnik VAT prowadzi najem, to z p. widzenia DG
    w rozumieniu VAT jest to JEDNA DG!
    wKF: ktos to liczył, chyba w zeszłym roku, zdaje się coś siedem czy osiem
    *różnych* definicji DG mamy w przepisach. Nic dziwnego, ze czasem zbiory
    rozłączne na siebie zachodzą ;)

    > Czy wówczas prowadzę odrębną KPiR

    Hm... a to dla najmu KPiR się prowadzi? :O od kiedy?

    > wprowadzając po stronie kosztów kwoty brutto? Koszty takie muszą
    > zapewne dokumentować FV - wystawione jednak nie na prowadzoną przeze mnie
    > firmę, lecz na mnie samą, choć NIP jest ten sam.

    Przejrzyj dyskusje (stare).
    Dla VAT podatnik jest JEDEN i ma JEDEN NIP.

    Jeszcze dla porządku (podsumowanie jednej z byłych dyskusji).
    F-ra z podaną firmą (jeśli w firmie jest coś więcej niż imię i nazwisko)
    ma jeden plus: stanowi dowód, iż zakup dokonywany był z określonym ZAMIAREM,
    więc nie można próbować podważać zaliczenia go w koszt na podstawie podważania
    tezy iż "nie był w celu DG".
    Ale w drugą stronę to nie działa: jeśli na f-rze jest imię i nazwisko
    podatnika oraz jego NIP, to fakt braku firmy (jeszcze) nie dowodzi, ze
    zakup "nie był w określonym celu".
    Natomiast z p. widzenia VAT jak wyżej: podatnik jest *jeden*.
    I to co dla dochodowego może traktować odrębnie, dla VAT traktuje
    *łącznie*.

    pzdr, Gotfryd