  • 1. Data: 2010-04-29 21:05:39
    Temat: PCC3 opoznienie a ulga
    Od: "annie" <s...@w...pl>

    Witam

    Mąż pożyczył od brata 100000 zł. Pieniądze zostały przelane 17.02.2010 na
    konto. 01.03.2010 złożona została deklaracja PCC-3 z datą dokonania
    czynności cywilno-prawnej 17.02.2010 w której skorzystać chciał ze
    zwolnienia. Urzednik z US poprosił umowę pożyczki i dziś dostał jej
    kserokopię - niestety na umowie umieszczona jest data 12.02. (do tej pory
    nie wiem jak czytałam przepisy że mi wyszło że dostanie pożyczki jest
    opodatkowane a nie sama umowa). Wniosek pana prosty - przekroczony termin
    więc zwolnienie nie przysługuje i wg niego nie ma żadnej metody żeby
    odzyskać prawo do zwolnienia. Jego propozycja to korekta PCC3 wraz z
    uzasadnieniem w którym tłumaczymy się z niewiedzy + wpłata 2% wartości
    pożyczki z odsetkami. Jak można się domyślić średnio mi się to podoba
    zwłaszcza że pieniądze zostały oddane po niecałym miesiącu co daje "jedyne"
    24% w skali roku.....
    I teraz moje pytanie czy z tym sie da coś jeszcze zrobić czy trzeba przyjąć
    że jest to dość droga "lekcja czytania ze zrozumieniem"? Jakieś pismo do
    naczelnika US o zwolnienie z podatku....
    Mąż mówi, żeby probować się tłumaczyć, że na umowie jest błąd jeśli chodzi o
    datę - jest to w ogóle do wybronienia? Sytuacja jest taka że jego
    rzeczywiście nie było wtedy w miejscu wymienionym w umowie przez kilka dni
    bo był na delegacji i są rachunki z hotelu + możliwość znalezienia świadków
    że wtedy pracował po 16-18 godzin na dobę. Faktycznie umowa została
    podpisana po 17.02 ale do tego to się chyba też nie możemy przyznać.....

    z góry dziękuję za pomoc
    a.

  • 2. Data: 2010-04-29 22:17:43
    Temat: Re: PCC3 opoznienie a ulga
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    annie wrote:
> [...]
    > że wtedy pracował po 16-18 godzin na dobę. Faktycznie umowa została
    > podpisana po 17.02 ale do tego to się chyba też nie możemy przyznać.....

    ja bym powalczył z tą datą probując dowieść, że nie było fizycznej
    możliwości sporządzenia umowy z tą datą ponieważ jedna ze stron nie była
    obecna w tym czasie i miejscu i nie bylo to fizycznie mozliwe. I data
    jest po prostu wadliwa. O antydatowaniu umowy raczej bym nie wspominał.

    Bedzie was to kosztowalo znaczek pocztowy lub wycieczka do US. Z tym, że
    US raczej was zleje.

    Jak bedziecie chcieli walczyc o te 2 tys zl, to dobry prawnik - doradca
    podatkowy bierze ode mnie 500 zł + VAT za godzine.
    W 4 godzinach na pewno sie nie zmiescicie zeby wygrac z US w odwołaniach.
    Sie po prostu nie opłaca.
    Zapłacić i uznać sprawe za zamkniętą. Za gapiostwo sie płaci. Nie ma na
    to rady.

  • 3. Data: 2010-04-29 23:11:20
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 30-04-2010 o 00:17:43 witek <w...@g...pl.invalid> napisał(a):

    > Jak bedziecie chcieli walczyc o te 2 tys zl, to dobry prawnik - doradca
    > podatkowy bierze ode mnie 500 zł + VAT za godzine.

    Chyba adwokat Orlenu?

    --
    Tomek

  • 4. Data: 2010-04-29 23:26:48
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Tomek wrote:

    > Chyba adwokat Orlenu?

    Nie. Ale za to dobry. I prawnik, i doradca podatkowy.
    Wszyscy poprzednicy o ile coś tam z prawa podatkowego wiedzieli, to na
    prawie cywilinym sadzili takie głupoty, że głowa boli, nie mowiąc już o
    KPA.
    Bierze kasę, ale jest tego warty.

  • 5. Data: 2010-04-29 23:55:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 29 Apr 2010, annie wrote:

> [...]
    > nie wiem jak czytałam przepisy że mi wyszło że dostanie pożyczki jest
    > opodatkowane a nie sama umowa). Wniosek pana prosty - przekroczony termin

    Na jakiej podstawie?
    Umowa jest *NOTARIALNA*???

    Bo jak nie, to "zwykła pisemna" umowa darowizny sama w sobie jest
    nieskuteczna prawnie, a mocy (prawnej) nabiera dopiero wraz z wykonaniem,
    czyli wydaniem przedmiotu darowizny.
    Regulacja prawna *nie* zawiera słów wskazujących na to, że akceptacja
    powoduje działanie "wstecz" - w niżej cytowanym KC są takie przypadki,
    ale nie przy darowiźnie.
    Skoro pieniądze zostały wydane (poprzez dyspozycję przelewu) 17.02,
    to dopiero z tym dniem umowa darowizny uzyskała "ważność".

    Przepis:
    Art. 890.
    § 1. Oœwiadczenie darczyńcy powinno być złożone w formie aktu
    notarialnego. Jednakże umowa darowizny zawarta bez zachowania tej
    formy staje się ważna, jeżeli przyrzeczone œwiadczenie zostało spełnione.
    ---

    "staje się".

    Ale nie ma słów jak np. tu:
    +++
    Art. 63.
    § 1. [...o czymś tam...]
    Zgoda wyrażona po złożeniu oœwiadczenia ma moc wstecznš od jego daty.
    ---

    Mi wychodzi, że (w przypadku darowizny) "staje się" z dniem wykonania
    (a nie wstecz, czyli dniem podpisania).

> [...]
    > 24% w skali roku.....
    > I teraz moje pytanie czy z tym sie da coś jeszcze zrobić

    Sprawdzić, czy mi się dobrze wydaje ;) (prawnikiem nie jestem).
    Jeśli tak, to po prostu objaśnić, że darowizna miała miejsce 17.02
    a nie 12.02, bo fakt podpisania papierka w myśl KC nie powoduje
    skuteczności umowy, skoro zaś coś jeszcze *nie* jest skuteczną
    umową, to opodatkowaniu jako taka umowa podlegać nie może, więc
    bieg terminu rozpoczyna się 17.

    > że jest to dość droga "lekcja czytania ze zrozumieniem"? Jakieś pismo do
    > naczelnika US o zwolnienie z podatku....

    Nie zadziała, dałbym jakieś 99,8% na "nie", jakby należało obstawić ;)

    > Mąż mówi, żeby probować się tłumaczyć, że na umowie jest błąd jeśli chodzi
    > o datę - jest to w ogóle do wybronienia?

    "Prosimy o dowody" :D

    > że wtedy pracował po 16-18 godzin na dobę. Faktycznie umowa została
    > podpisana po 17.02 ale do tego to się chyba też nie możemy przyznać.....

    De facto byłoby to "stwierdzenie zawarcia umowy".
    W myśl Kodeksu Cywilnego, i tak przesądza treść a nie tytuł, a US tak
    naprawdę nie tyle umowy potrzebuje, lecz dowodów stwierdzających dokonanie
    czynności.
    Przecież skromne 99%++ tzw. "umów sprzedaży samochodu" to tak naprawdę
    nie są *umowy* (bo umowę zawiera się *PRZED* dokonaniem transakcji,
    z umową idzie się do sądu w celu wyegzekwowania, jak druga strona
    uchyla się od wykonania tego na co się *umówiła*, a nie do skarbówki
    celem wykazania że coś *już zrobiono*!) lecz właśnie takie stwierdzenia,
    z pokwitowaniem i dowodem wydania (na tym samym papierku).
    Ale nikt nie robi problemu z niewłaściwego tytułu "papierka" - bo też
    nie ma o co. Jest "stwierdzenie umowy pismem", są potrzebne dane...

    Ale faktycznie można się nie przyznawać do dokonania antydatowania
    dokumentu ;) (bo to INNA sprawa, niż fakt iż ten papierek tak naprawdę
    nie był "umową").

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2010-04-30 00:17:46
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 30 Apr 2010, Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > W myśl Kodeksu Cywilnego, i tak przesądza treść a nie tytuł, a US tak
    > naprawdę nie tyle umowy potrzebuje, lecz dowodów stwierdzających dokonanie

    Dla porządku - w przypadku umowy darowizny, fakt "intencji" jest
    w miarę ważny, aby było "zobowiązanie" (klasyka to wałkowany od
    czasu do czasu przypadek "odpuszczenia długu" - to nie jest darowizna
    i dlatego jeśli "odpuszczenia" dokona instytucja, to ona wystawia PIT,
    a nie "korzystający" deklarację od darowizny).
    Wcześniejsza data umowy (mimo, że prawnie nieskutecznej) jednoznacznie
    dowodzi owego zamiaru; oczywiście data późniejsza nie dowodzi jego
    braku :), dla porządku jedynie sygnalizuję, że późniejsza data
    oświadczenia o darowiźnie (bo de facto czymś takim byłby ów dokument)
    może być odebrana jako "słabszy" dowód darowizny, niż taka
    sama treść, ale wystawiona wcześniej.
    Sam wątpię, aby ktoś kiedyś taki element wyciągnął w postępowaniu
    podatkowym (znaczy nie podważając faktu przelania pieniędzy twierdził
    np. że przelew był "przypadkowy" i wcale darowizny nie było, lecz
    przelewający ręką machnął i powiedział "nie musisz mi oddawać" :P)
    a już w przypadku jak przelew miał tytuł "darowizna", to więcej
    IMVHO nie trzeba. Ale dla porządku, skoro już sobie pogdybałem,
    to poruszyłem i ten element ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2010-04-30 00:21:42
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 30-04-2010 o 01:26:48 witek <w...@g...pl.invalid> napisał(a):

> [...]
    > Wszyscy poprzednicy o ile coś tam z prawa podatkowego wiedzieli, to na
    > prawie cywilinym sadzili takie głupoty, że głowa boli, nie mowiąc już o

    Dobrego mozna znaleźć za 1/3-1/2 tej stawki - i to do złożonych spraw z
    VATem.
    Więc zastanawiam się jakie masz 'stany faktyczne'

    --
    Tomek

  • 8. Data: 2010-04-30 03:15:18
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Tomek wrote:

    > Dobrego mozna znaleźć za 1/3-1/2 tej stawki - i to do złożonych spraw z
    > VATem.
    > Więc zastanawiam się jakie masz 'stany faktyczne'

    no troche sie z US pokłóciłem parę razy.
    narazie jest 4:0
    Obecnie mają szansę zmienić ten stan na "do jednego" o ile znowu nie
    przegapią terminów.

  • 9. Data: 2010-04-30 03:15:47
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > Na jakiej podstawie?
    > Umowa jest *NOTARIALNA*???

    Gotfryd, poźno jest...

    > Bo jak nie, to "zwykła pisemna" umowa darowizny

    POŻYCZKI....
    i o PCC chodzi.

    aleś się naprodukował :)

  • 10. Data: 2010-04-30 06:36:39