  • 1. Data: 2010-04-29 14:32:25
    Temat: błędy zaokrągleń a deklaracja vat7
    Od: Mich <n...@n...pl>

    Witam,

    Wystawiam faktury licząc kwoty netto od kwot brutto - wiadomo więc, że
    wystepują pewne błędy zaokrągleń (zresztą gdybym brutto liczył od netto, to
    też by były). Vat liczę na końcu jako różnicę netto i brutto.

    W kwartale takich faktur jest ponad 100. Na deklaracji vat7 w polu 29
    wpisuję sumę netto faktur, a w 30 sumę vat. Jednak ta suma netto razy 22%
    jest inna od wpisanej sumy vat (o kilka złotych).

    Pytanie jest takie czy to problem dla US? Czy można to im wyjaśnić właśnie
    tymi błędami zaokrągleń?

    A może to ja sie za to źle zabieram i powinno się to inaczej rozliczać?
    Z góry dzięki za radę.

    Mich

  • 2. Data: 2010-04-29 17:08:44
    Temat: Re: błędy zaokrągleń a deklaracja vat7
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 29 Apr 2010, Mich wrote:

    > Z góry dzięki za radę.

    IMVHO to był zły pomysł (z radą)!

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2010-05-05 08:03:35
    Od: Mich <n...@n...pl>

    Dnia Thu, 29 Apr 2010 19:08:44 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > IMVHO to był zły pomysł (z radą)!

    Eee, ale o co chodzi? Jakieś grupowe tabu?;)
    Dzwoniłem na KIP i tam mi pan powiedział, że niedokładność rzędu 1zł
    jest do przyjęcia, i coś jeszcze mówił o zaokrąglaniu od 50gr w górę i w
    dół. Ale tak się zastanawiam czy dobrze zrozumiał moje pytanie, bo tu
    przecież nie chodzi o zaokrąglanie tylko o sumowanie, które daje zły wynik.
    Pytanie do grupowych teoretyków: jaki byłby vat od czegoś sprzedawanego za
    1gr brutto (np. zapałka)? I co wpiszemy na deklaracji vat7 jeżeli sprzedamy
    milion tych zapałek.

  • 4. Data: 2010-05-05 09:50:12
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On 5 Maj, 10:03, Mich <n...@n...pl> wrote:

    > Eee, ale o co chodzi? Jakieś grupowe tabu?;)

    Hint: doradztwo podatkowe i wymogi na doradców. Innymi słowy: nie licz
    na rady w tej grupie. Wskazówki, podpowiedzi, uwagi, spostrzeżenia -
    tak, ale rady - nie :-)

    IMHO: VAT należny wykazujesz na każdej fakturze (a liczysz go jednym z
    dopuszczalnych sposobów, jak się wydaje), więc zsumuj te wartości i
    nie przejmuj sie tym, czy ta suma to 22% netto czy nie.
    Ja nawet nigdy nie sprawdzałem czy wpisana kwota vat to 22% netto, a
    po prostu brałem sumy z wystawionych faktur.

    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 5. Data: 2010-05-05 10:19:24
    Od: "\\n" <n...@m...xy>

    > IMHO: VAT należny wykazujesz na każdej fakturze (a liczysz go jednym z
    > dopuszczalnych sposobów, jak się wydaje), więc zsumuj te wartości i
    > nie przejmuj sie tym, czy ta suma to 22% netto czy nie.

    Czy rzeczywiście dopuszczalnych? O ile w przypadku faktur wystawianych
    "od netto" kwota podatku może być wyliczona "z podsumowania" albo jako
    "suma pozycji" o tyle w przypadku faktur "od brutto" IMHO w grę wchodzi
    wyłącznie wyliczanie "z podsumowania". Dla faktur "nettowych" istnieje
    art. 5 ust. 3 rozporządzenia, dla faktur "bruttowych" podobnego artykułu
    nie ma! (Przynajmniej wydaje mi się że nie ma po, przyznaję pobieżnym,
    przeleceniu tekstu rozporządzenia).

    --
    http://www.surfersvillage.com/gal/

  • 6. Data: 2010-05-05 11:04:06
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On 5 Maj, 12:19, "\\n" <n...@m...xy> wrote:

> [...]
    > art. 5 ust. 3 rozporządzenia, dla faktur "bruttowych" podobnego artykułu
    > nie ma! (Przynajmniej wydaje mi się że nie ma po, przyznaję pobieżnym,

    ano właśnie, takie to te moje "rady" :-)
    Dzięki za zwrócenie "uwagi".

    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 7. Data: 2010-05-05 13:01:59
    Od: Mich <n...@n...pl>

    > Pytanie do grupowych teoretyków: jaki byłby vat od czegoś sprzedawanego za
    > 1gr brutto (np. zapałka)? I co wpiszemy na deklaracji vat7 jeżeli sprzedamy
    > milion tych zapałek.

    O, prawie znalazłem odpowiedź:
    http://www.goldenline.pl/forum/podatki-i-prawo-podat
    kowe/1134980

    Jednak czy te 2 rzeczy nie są ze sobą sprzeczne:
    1."Zgodnie z art. 29 podstawą opdatkowania jest obrót".
    2.Wpisy do deklaracji vat powinny być oparte na wartościach z ewidencji
    vat.

    Zaś w ewidencji kwota vat jest liczona jako suma poszczególnych pozycji,
    a nie 22% obrotu (czyli sumy netto).

    Chyba, że po prostu moja ewidencja jest zła i niepotrzebnie sumuje vat
    zamiast go wyliczać z sumy netto.

    Poza tym, wracając do przykładu z zapałkami, co jeżeli liczymy od brutto, a
    nie od netto?
    Patrzyłem jak rozwiązują to w kasach fiskalnych i znalazłem taki artykuł:
    http://mojafirma.infor.pl/podatki/114516,.html
    I jest, że księgujemy na podstawie raportów dobowych, ale co będzie kasa
    miała w pozycji vat, jeżeli dana rzecz kosztowała 1gr brutto? Zapewne zero,
    więc netto wyjdzie jej równe brutto.
    Czyli dostaniemy raport dobowy: 100zł netto, vat 0zł, brutto 100zł.

    Chyba, że gdy sprzedajemy licząc od brutto, to raport dobowy też będzie
    liczony od brutto, ale na to "nie znajduję umocowania w przepisach".

  • 8. Data: 2010-05-06 05:38:16
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 5 May 2010, Mich wrote:

    > Eee, ale o co chodzi? Jakieś grupowe tabu?;)

    Nie, ministerialne ;) i wycenione na 50 000 zł ;)
    (max kara za nieuprawnione doradztwo)

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2010-05-06 05:38:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 5 May 2010, \n wrote:

> [...]
    > pozycji" o tyle w przypadku faktur "od brutto" IMHO w grę wchodzi wyłącznie

    Za to z zaskoczenia sięgasz za pazuchę i ładujesz w gościa "urzędowym
    zaokrągleniem" liczenia *z definicji* podatku VAT :) (przypomnę: VAT
    z definicji liczy się od brutta, co ma całkiem poważne pozytywne
    konsekwencje, np. w razie błędnego nieopodatkowania transakcji).

> [...]
    > rozporządzenia, dla faktur "bruttowych" podobnego artykułu nie ma!
    > (Przynajmniej wydaje mi się że nie ma po, przyznaję pobieżnym, przeleceniu

    I tu leży błąd :O

    "podatnik może" jest dla odmiany zapisane w ustawie, art.85
    Zamiast liczyć 1-1/(1+x) łapiesz za gotowe zaokrąglenie, urzędowo
    uchwalone przez Wysoki Sejm, Senat i Prezydenta (śmie ktoś podważyć
    taki wynik, niezależnie od matematyki? :D)

    pzdr, Gotfryd