  • 1. Data: 2003-04-21 13:52:36
    Temat: PIT-36: pole 198 a pole 201 (a takze pole 64)
    Od: "Latet" <N...@p...onet.pl>

    Witam,

    Oficjalna instrukcja do PIT-36 na temat pol 198-199-200 milczy.
    Dlatego zawracam Wam glowe w Lany Poniedzialek :-)
    (bo jutro skladam PIT-5 wiec jednoczesnie chce sie pozbyc rocznego).

    Zaczne od tego, ze do szalu doprowadza mnie na PIT-36
    sformułowanie:
    "Należna zaliczka, W TYM zaliczka pobrana przez platnika".
    Jak to interpretowac?

    Czy to jest tak dziwnie nazwane z racji tego, ze w listopadzie
    placi sie zaliczke x2, wiec suma wplaconych zaliczek w roku
    nie bedzie sie zgadzac z podatkiem naleznym za caly rok?
    (no, chyba, ze w grudniu ktos osiagnal taki sam dochod jak w listopadzie).
    (abstrahujac od odliczen typu ulgi rozniaste i innych takich).

    Instrukcja do PIT-36 na temat pola 64 mowi jasno:
    "... wykazac kwote naleznych zaliczek za rok podatkowy
    wynikajaca z deklaracji PIT-5 za listopad, powiekszona
    o zaliczke za grudzien w wysokosci naleznej za listopad"

    DG ledwie zaczalem w listopadzie 2002, dochod w XI byl znikomy,
    wiec za listopad nie skladalem PIT-5, tak wiec nie placilem
    tez nic "niby za grudzien", choc gdyby sie skladalo osobny
    PIT-5 w styczniu za grudzien, to juz bym musial zaplacic zaliczke".

    I stad wlasnie moje watpliwosci - bo w polu 62 wyszlo mi,
    powiedzmy 5000 PLN. A ZUS-y placone w grudniu byly małe.
    Tak wiec teoretyczna zaliczka NALEZNA bylaby jakas tam,
    a "w tym pobrana" wynosi oczywiscie zero.
    Czy nie ma tu pewnej rozbieznosci?
    I nie mam teraz pewnosci - czy na pewno w poz. 64 mam
    wpisac 0 lub zostawic pusta, czy jednak.......... eeeee.... chyba nie.
    Prosze o potwierdzenie!

    Przechodzac do sedna:
    po co na PIT-36 sa pola 198, 199 i 200,
    skoro do obliczenia kwoty do zaplaty (pole 202)
    wystarczy od wartosci pola 197 odjac kwote z pola 201 ???
    Sa jako sumy kontrolne? :-)

    Czy kwota w polu 201 musi byc rowna tej z pola 198?
    Opisy tych pol sugeruja, ze nie koniecznie.
    Mi wyszlo to samo, przy zalozeniu, ze w pole 64 powinienem byl
    wpisac zero/nic/krechę (ktore najlepsze?).

    Czy w polu 199 musi byc to samo co w 202?

    DZIEKI!

    Pozdrawiam,

    latet