  • 1. Data: 2002-08-19 08:31:26
    Temat: PIT-5 i ZUS
    Od: "Viabart" <v...@o...pl>

    Witam,
    mam kilka pytań dotyczących rozliczeń z US i ZUSem. Pewnie temat był juz
    poruszany ale w archiwum nie mogłem sie doszukać odpowiedzi.

    1. Czy w PIT-5 odliczamy ZUS w miesiącu którego dotyczy ZUS DRA czy w
    miesiącu kiedy faktycznie wpłacamy składkę? Co jeśli mam zaległości w
    składkach do ZUS (np. zdrowotne) i w danym miesiącu wpłacam składkę bieżącą
    plus np. za trzy zaległe misiące?
    2. Czy ZUS przesyła do US informacje o wpłacanych przez podatnika składkach?

    --------------------------------------
    Pozdrawiam,
    Bartek

  • 2. Data: 2002-08-19 08:53:58
    Temat: Re: PIT-5 i ZUS
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Mon, 19 Aug 2002, Viabart wrote:

    >+ Witam,
    >+ mam kilka pytań dotyczących rozliczeń z US i ZUSem. Pewnie temat był juz
    >+ poruszany ale w archiwum nie mogłem sie doszukać odpowiedzi.

    Googla użyłeś ?

> [...]
    >+ składkach do ZUS (np. zdrowotne) i w danym miesiącu wpłacam składkę bieżącą

    Odliczasz kasowo, składki faktycznie zapłacone. Oczywiście
    w miejscu "właściwym" (odliczasz), czyli FP w KPiR, społ.
    w KPiR lub PIT-5 a zdrowotne od podatku w PIT-5.
    Ponieważ odliczasz "faktycznie zapłacone" to nie ma problemu
    z rozliczeniem "zaległych": po prostu wpisujesz tyle ile naprawdę
    zapłaciłeś, czyli np. za cały kwartał naraz.

    >+ 2. Czy ZUS przesyła do US informacje o wpłacanych przez podatnika składkach?

    Nie wiem, ale z p. widzenia płatnika gorzej jeśli US się
    przyczepi za jakiś czas przy kontroli (jeszcze odsetki dojdą !)

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 3. Data: 2002-08-19 09:07:55
    Od: "Viabart" <v...@o...pl>

    napisał w wiadomości
    npol.com.pl...

    (...)

> [...]
    > z rozliczeniem "zaległych": po prostu wpisujesz tyle ile naprawdę
    > zapłaciłeś, czyli np. za cały kwartał naraz.

    Więc w takim razie jeśli wpłacam zaległą składkę ZUS z odsetkami to w koszty
    idzie cała wpłacona kwota łącznie z odsetkami czy tylko kwota wynikająca z
    deklaracji ZUS DRA?

    Pozdrawiam,
    Bartek

  • 4. Data: 2002-08-19 09:51:49
    Od: "Wiola Pikorska" <p...@p...com.pl>

    Użytkownik "Viabart" <v...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    koszty
    > idzie cała wpłacona kwota łącznie z odsetkami czy tylko kwota wynikająca z

    ------------------------------------
    Odsetki do ZUS nie stanowią kup a wiec nigdzie ich nie odliczasz w PIT-5
    Jolka

  • 5. Data: 2002-08-19 10:05:25
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Mon, 19 Aug 2002, Viabart wrote:
    [...]
> [...]
    >+ idzie cała wpłacona kwota łącznie z odsetkami czy tylko kwota wynikająca z

    Tylko "składki zapłacone".
    Odsetki karne dla US, ZUS (i inne "dla urzędów") nie są KUP.
    Zajrzyj do Ustawy o podatku :)

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 6. Data: 2002-08-19 10:28:30
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    > Tylko "składki zapłacone".

    Karol, co Ty na to? :-))

  • 7. Data: 2002-08-19 11:45:22
    Od: "Ryszard Frejno" <r...@f...com.pl>

    Jest taki wyrok NSA. Nie mam sygnatury pod ręką, ale wynika z niego, że
    tylko zapłacone...
    Rysiek

  • 8. Data: 2002-08-19 11:47:15
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Mon, 19 Aug 2002, cef wrote:

    >+
    >+ > Tylko "składki zapłacone".
    >+
    >+ Karol, co Ty na to? :-))

    Oj, zapomnaiałem o koncepcie rozliczania którychś składek
    memoriałowo.... Zaraz oberwę :( -;)

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 9. Data: 2002-08-19 13:04:44
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    > Jest taki wyrok NSA. Nie mam sygnatury pod ręką, ale wynika z niego,
    że
    > tylko zapłacone...

    Też nie mam pod ręką, a z mojego
    wynika co innego :-))

    CEZ

  • 10. Data: 2002-08-19 13:20:32
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Mon, 19 Aug 2002, cef wrote:

    >+ > Jest taki wyrok NSA. Nie mam sygnatury pod ręką, ale wynika z niego,
> [...]

    A dotyczy on *własnych* składek podatnika ?
    Bo AFAIR jakaś różnica między składkami podatnika a składkami
    płatnika była :)
    Niemniej - to że Karol występował :) przeciw - pamiętam !

    Pozdrowienia, Gotfryd