  • 1. Data: 2003-03-11 18:35:51
    Temat: PIT-8/C - co zrobic?
    Od: Marek Krukowski <k...@u...pl>

    Myślałem że jestem twardzielem i sobie poradzę sam, ale mnie załatwili i
    zmiękłem.
    Przysłali mi PIT-8/C.

    Idzie o "wynagrodzenie za zezwolenie na rozpowszechnianie wizerunku zgodnie z
    art. 81 ust.1 ustawy o prawach autorskich i prawach pokrewnych". Od wypłaconej
    mi kwoty nie został potrącony podatek.
    Wedle mojego rozumienia prawo do dysponowania własnym wizerunkiem - jako
    występujące w ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych - jest prawem
    pokrewnym prawu autorskiemu i w związku z tym należy do praw majątkowych.
    Wobec tego w myśl ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uzyskałem
    przychód opisany w art.10 ust.1 pkt.7. Tymczasem płatnik potraktował to
    wynagrodzenie jako podlegające pod art.10 ust.1 pkt.9 i zastosował do niego
    art.20 ust.1, w związku z czym wysłał mi ów nieszczęsny PIT-8/C.
    Problem w tym, że jeśli prawo do własnego wizerunku jest prawem majątkowym,
    to powinienem dostać PIT-8/B, podatek powinien zostać opłacony przez płatnika.
    Co powinienem zrobić?
    Potraktować PIT-8/C jako pomyłkę płatnika i wypełnić PIT-37 dodając ów
    przychód do innych otrzymanych z tytułu praw majątkowych?
    Czy może uznać, że PIT to PIT i skoro przyszedł 8/C a podatek nie został
    wpłacony to muszę wypełnić PIT-36, a przychód policzyć jako osobny?
    I o dalej jeśli PIT-36?
    Jak policzyć koszty uzyskania przychodu? Czy tak jak przy prawach autorskich
    na 50% czy jakoś inaczej? Ale jak i na jakiej podstawie?

    Czy ktoś rozumie z tego cokolwiek?

    Dziękuję za każdą ewentualną pomoc

    Marek Krukowski

  • 2. Data: 2003-03-11 21:34:21
    Temat: Re: PIT-8/C - co zrobic?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 11 Mar 2003, Marek Krukowski wrote:

> [...]
    >+ art. 81 ust.1 ustawy o prawach autorskich i prawach pokrewnych". Od wypłaconej
    >+ mi kwoty nie został potrącony podatek.

    Chwila-moment.
    Co najmniej podpisywałeś rachunek, nieprawdaż ?
    I na nim powinno być rozliczenie przychodów - przecież oprócz
    kwoty brutto skądś powinna wziąć się należna kwota do wypłaty !!
    Co podpisałeś ?

    BTW: głęboko w stosie leży gdzieś dobrze zapowiadający się
    począttek dyskusji (Maddy sprowokowała mnie do odświeżania
    Ordynacji...) kto powinien rachunek wystawiać :), niemniej:
    nawet jeśli ktoś cię zastąpił - to rachunek musiałeś podpisać !

    [...]
    >+ Co powinienem zrobić?

    Ja bym sobie pomyślał, że czym prędzej zażądać sprostowania
    od płatnika. Jeśli US przypadkiem dojdzie do niespójności
    to ktoś może dostać "w łeb" :], a chyba na zepsuciu sobie
    stosunków z płatnikiem ci nie zależy ? ;)
    Bo jeśli chodzi o sposób opodatkowania - to IMHO masz
    ewidentnie rację.

    [...]
    >+ Czy ktoś rozumie z tego cokolwiek?

    Doskonale rozumiem :)
    Co nie znaczy że wiem jak rozplątać, proszę nie mylić ;>
    (BTW: a na grupie "prawo" któryś się dziwił że wspólnota
    może czegoś_tam zgodnie z prawem nie zrobić...)

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2003-03-11 22:43:46
    Od: Marek Krukowski <k...@u...pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > I na nim powinno być rozliczenie przychodów - przecież
    > oprócz kwoty brutto skądś powinna wziąć się należna kwota

    Umowę na udostępnienie wizerunku, głosu i wypowiedzi. Z załącznikiem
    stanowiącym jej integralną część, w tórym wymieniona est tylko kwota, którą
    dostałem na rękę. Ja w sumie nawet byłem pogodzony z tym, że sam będę musiał
    zapłacić ten podatek tylko nagle sią okazało, że to musi być zupełnie inny PIT
    niż ten, który wziąłem żeby wypełnić z żoną przed jutrzejszą pielgrzymką do
    Urządu Skarbowego odległego o kilkaset kilometrów (pielgrzymka bez żony). No
    to zacząłem drążyć ten PIT, co go nie miałem i okazało sią, że diabli wiedzą
    jak to interpretować, co gorsza żona nie zążyła zdobyć właściwego, a drukarka
    nie działa, o mógłbym przygotowa-sią na różne ewentualności.

> [...]
    > niespójności to ktoś może dostać "w łeb" :], a chyba na
    > zepsuciu sobie stosunków z płatnikiem ci nie zależy ? ;)

    Bo ja wiem? To był tylko szybki numerek, nic głębszego.

    > Bo jeśli chodzi o sposób opodatkowania - to IMHO masz
    > ewidentnie rację.

    Już zacząłem powątpiewać, ale znalezienie umowy z tymi "wypowiedziami" znów
    przywróciło mi wiarę. A rzecież szukałem jej dzisiaj z pią- razy, dopiero jak
    napisałeś, że musi być, nagle się znalazła.

    Marek Krukowski

  • 4. Data: 2003-03-11 23:24:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]
    >+ stanowiącym jej integralną część, w tórym wymieniona est tylko kwota, którą

    Ów załącznik powinien być rachunkiem - dowodem wypłaty
    lub wskazaniem rachunku "na przelew", bo inaczej to
    przyjmujący nie mógłby zaliczyć go w KUP (a w to nie
    wierzę :)).
    [...]
    Powodzenia w rozsupływaniu :), daj znać czy sprostowałeś !

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2003-03-14 07:46:06
    Od: Marek Krukowski <k...@u...pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > Powodzenia w rozsupływaniu :), daj znać czy sprostowałeś !

    US zgodził się z moją interpretacją i zostawiłem 37, mam nadzieję, że nie
    zmienią zdania.

    Marek Krukowski