    From: Maddy <m...@e...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: PIT a dobrowolne ubezpieczenie zdrowotne
    Date: Fri, 28 Apr 2006 10:30:50 +0200

    Yaga napisał(a):
    > Słuchajcie, pani w US po telefonie mi powiedziała, że dobr. ub. zdro. się
    > nie odlicza!
    >
    > Jest to w sumie informacja z pierwszej ręki, więc cóz...
    > Czy ktoś się jeszcze z tym spotkał?

    Hmm...bierzemy do raczki ustawę o PDOF, i oczom zdumionego turysty
    ukazuje się:

    Art. 27b. 1. Podatek dochodowy, obliczony zgodnie z art. 27 lub art.
    30c, w pierwszej kolejności ulega obniżeniu o kwotę składki na
    ubezpieczenie zdrowotne, o którym mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004
    r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków
    publicznych (Dz. U. Nr 210, poz. 2135):
    1) opłaconej w roku podatkowym bezpośrednio przez podatnika zgodnie z
    przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków
    publicznych

    I teraz zaglądamy do ustawy o świadczeniach opieki itd....
    No i w tej ustawie są uregulowane zarówno składki obowiązkowe jak i
    dobrowolne.
    W szczególności
    Art. 68. 1. Osoba niewymieniona w art. 66 ust. 1 [wymienia osoby objęte
    obowiązkowym ub. zdrowotnym - przypis mój] może ubezpieczyć się
    dobrowolnie na podstawie pisemnego wniosku złożonego w Funduszu, jeżeli
    ma miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z
    zastrzeżeniem art. 9 rozporządzenia Rady (EWG) nr 1408/71.

    Ergo - składki dobrowolne są opłacone zgodnie z przepisami owej ustawy

    Odliczeniu nie podlegają jedynie składki których podstawą jest dochód
    wolny od opodatkowania, ale ta sytuacja tu nie występuje.

    Moim zdaniem nie odliczać można, oczywiście tylko faktycznie zapłacone w
    roku podatkowym i tylko 7,75% postawy. Ale nie widzę innych ograniczeń
    szczególnych la składek dobrowolnych.

    Cos przeoczyłam?

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk