  • 1. Data: 2002-06-27 20:58:01
    Temat: POMOCY - Eksport oprogramowania - PODATKI
    Od: "ralf78" <r...@b...pl>

    Witam,

    na grupie jestem pierwszy raz, do tego nie bardzo znam sie na niektorych
    sprawach dlatego prosze o wyrozumialosc...
    Czy moglby mi ktos powiedziec jak wygladaja kwestie podatkow,kosztow,co
    zyskuje a co trace i ile gdy cos eksportuje. Czy otrzymuje zwrot podatku i
    ile?
    Przyjmijmy ze sprzedaje do niemiec oprogramowanie stworzone w polsce warte
    10000zl (na przyklad jakies bazy danych).

    pozdrawiam,

    rafal

  • 2. Data: 2002-06-28 14:55:06
    Temat: Re: POMOCY - Eksport oprogramowania - PODATKI
    Od: bromden <b...@p...gazeta.pl.no.spam>

    http://groups.google.com/advanced_group_search?q=eks
    port+oprogramowania+group:pl.soc.prawo.podatki&hl=pl
    &lr=&ie=UTF-8&oe=UTF8

  • 3. Data: 2002-06-28 17:04:29
    Temat: Re: Eksport oprogramowania - policzmy
    Od: Stootch <s...@s...ebox.pl>

    Ponieważ czeka mnie w niedalekiej przyszłości rozliczanie sprzedaży
    własnych programów dla klientów zagranicznych, pozwoliłem sobie
    przeprowadzić *prostą* symulację.

    Załóżmy, że mam gotowy produkt. Jest przygotowany w wersji polskiej, z
    pudełkiem, nośnikami i papierami. Tutaj sprawa jest jasna - 22% na cały
    produkt i koniec.
    Przygotowuję ten sam program w wersji anglojęzycznej, wersję
    demonstracyjną umieszczam w Interku. Płatność kartą kredytową, w inne
    formy nie zamierzam się bawić. Klientowi produkt się podoba, płaci,
    przesyłam mu pełną wersję programu lub kody odblokowujące (na jedno
    wychodzi). Zapłata ląduje na moim koncie w złotówkach, nie zamierzam
    bawić się w śledzenie kursów za każdy dzień, niech bank sobie trochę zarobi.
    I teraz IMHO rysują się dwa scenariusze. Załóżmy dla uproszczenia, że za
    każdą kopię inkasuję $50 i tyleż ląduje mi na koncie.

    Wariant I

    Obliczam VAT 22%, od pozostałej kwoty, tj. $39 obliczam dochodowy 40%,
    na czysto zostaje mi $23,40.

    Wariant II

    Mam przygotowane pudełka w wersji anglojęzycznej. Kupujący otrzymuje
    Internetem swoją zabawkę prawie od razu (niby po co ma czekać?), ALE po
    jakimś czasie dociera do niego paczka ode mnie. Rzecz jasna ze
    wszystkimi kwitami, w tym - fakturą eksportową. Dostaję potwierdzenie,
    że mój produkt opuścił nasz obszar celny. Policzmy ten wariant:
    $50 - $3 (pudełko) - $16 (wysyłka) = $31.
    Opłata za wysyłkę wg cennika Poczty Polskiej.

    VAT 0%, PDOF $12,40, zostaje $18,60.

    Gdyby program kosztował $200, sprawy (czyli czysty zysk) mają się
    następująco:
    I: $93,60
    II: 108,60

    Wg założeń Rafała (10 000 PLN = $2 500):
    I: $1 170
    II: $1 489

    O te trzysta kilkanaście "papierów" IMHO warto powalczyć. Zrobić pudełko
    z wkładem (jeżeli ma to być sprzedaż jednostkowa, to zamów dwa, żeby w
    razie czego przedstawić US :)).

    Poczytałem archiwum grupy. Na przeforsowanie sprzedaży bezpudełkowej z
    VAT 0% szkoda czasu. Mam w nosie, czy jakiś urzędnik zakwalifikuje to
    tak, czy siak - chcę robić swoje, a nie użerać się z biurokracją. Do
    pewnej kwoty jednostkowej po prostu NIE OPŁACA się kombinować ze stawką
    preferencyjną. A powyżej tej kwoty - wszystko zależy od wolumenu sprzedaży.

    Stootch

    P.s. Jeśli gdzieś się pomyliłem lub przyjąłem błędne założenia, niech
    ktoś mądrzejszy mnie poprawi.

    P.s.2. W ogóle nie uwzględniłem cła. Upewnij się, czy i ile musiałby
    zapłacić kontrahent zagraniczny w przypadku importu oprogramowania z Polski.

  • 4. Data: 2002-06-28 22:01:29
    Od: bromden <b...@p...gazeta.pl.no.spam>

    > wychodzi). Zapłata ląduje na moim koncie w złotówkach, nie zamierzam
    > bawić się w śledzenie kursów za każdy dzień,

    niestety musisz, w dniu wplyniecia zaplaty musisz rozliczyc
    roznice kursowe

    > O te trzysta kilkanaście "papierów" IMHO warto powalczyć. Zrobić pudełko

    nie warto,
    udzielasz licencji na uzywanie programu - stawka vat 0%,
    dwa papiery: faktura i umowa (licencyjna)

    > Poczytałem archiwum grupy. Na przeforsowanie sprzedaży bezpudełkowej z
    > VAT 0% szkoda czasu. Mam w nosie, czy jakiś urzędnik zakwalifikuje to
    > tak, czy siak - chcę robić swoje, a nie użerać się z biurokracją. Do

    slabo szukales,
    art. 4 pkt. 2 lit. e oraz art. 4a pkt. 3 ustawy o ptu

  • 5. Data: 2002-06-28 22:42:42
    Od: Stootch <s...@s...ebox.pl>

    Użytkownik bromden napisał:

    > slabo szukales,
    > art. 4 pkt. 2 lit. e oraz art. 4a pkt. 3 ustawy o ptu

    Szukałem, szukałem. I na pewno nie raz będę jeszcze szukał. Coś mi się
    obiło o uszy, że licencje na programy komputerowe nasze MinFin obłożyło
    VAT-em jak się patrzy, w znaczeniu fiskalnym zrównując je z towarem.
    Pozostaje kwestia preferencyjnej stawki stosowanej przy eksporcie.

    Stootch

  • 6. Data: 2002-06-30 16:03:36
    Temat: Odp: Eksport oprogramowania - policzmy
    Od: "glos" <g...@p...onet.pl>

    Użytkownik Stootch <s...@s...ebox.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:3...@s...ebox.pl...

    > slabo szukales,
    > art. 4 pkt. 2 lit. e oraz art. 4a pkt. 3 ustawy o ptu

    z zasadnoscia art 4a pkt. 3 spieralbym sie - w tym przypadku to nabywca ma
    siedzibe POZA Polska, a nie odwrotnie. :)

    > Szukałem, szukałem. I na pewno nie raz będę jeszcze szukał. Coś mi się
    > obiło o uszy, że licencje na programy komputerowe nasze MinFin obłożyło
    > VAT-em jak się patrzy, w znaczeniu fiskalnym zrównując je z towarem.

    owszem, wczesniej licencje byly teoret. zwolnione z VAT (nie mylic z 0%
    VAT), jako nie podlegajace pod PTU, teraz sa ujete w Ustawie o PTU i
    oblozone 22% VAT.

    > Pozostaje kwestia preferencyjnej stawki stosowanej przy eksporcie.

    Art. 18 ust. 3 Ustawy o PTU

    --

    pozdrawiam,

    glos

  • 7. Data: 2002-06-30 17:32:46
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    > z zasadnoscia art 4a pkt. 3 spieralbym sie - w tym przypadku to
    nabywca ma
    > siedzibe POZA Polska, a nie odwrotnie. :)

    Jest jeszcze Art 4a 1. 2)
    To znacznie bardziej praktyczne :-)

    > Art. 18 ust. 3 Ustawy o PTU

    Tylko jako towar.

    Pzdr
    CEZ

  • 8. Data: 2002-06-30 17:40:19
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    > Tylko jako towar.

    No, nie tylko :-))

  • 9. Data: 2002-06-30 19:01:27
    Temat: Re: Odp: Eksport oprogramowania - policzmy
    Od: bromden <b...@p...gazeta.pl.no.spam>

    > z zasadnoscia art 4a pkt. 3 spieralbym sie - w tym przypadku to nabywca ma
    > siedzibe POZA Polska, a nie odwrotnie. :)

    slusznie, mialem na mysli art. 4a pkt 1 ppkt 2)