  • 1. Data: 2017-02-04 18:26:19
    Temat: Pit8c - rachunek maklerski bez transakcji z kosztami prowadzenia - czy powinien być wystawiony?
    Od: ian <i...@g...com>

    Witam

    Sprawa dotyczy niekatywnego od lat konta maklerskiego - biuro przysłało wezwanie do
    zapłaty za prawie 3 lata prowadzenia konta.

    Jeśli dobrze rozumiem, koszty prowadzenia rachunku są do rozliczenia w Pit38 z
    wykorzystaniem Pit8c

    Czy Biuro Maklerskie ma obowiązek wystawienia Pit8C na zakończenie każdego roku w
    sytuacji, gdy nie ma transakcji, ale naliczane są koszty?

    Jaka jest podstawa prawna tego obowiązku lub jego braku?

    Z góry dziękuję za pomoc.

  • 2. Data: 2017-02-06 14:49:03
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "ian" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...
> [...]
    >przysłało wezwanie do zapłaty za prawie 3 lata prowadzenia konta.
    >Jeśli dobrze rozumiem, koszty prowadzenia rachunku są do rozliczenia

    Sa, ale jest niuans w przepisach/deklaracjach - rozliczyc mozesz przy
    okazji zyskow :-)

    >Czy Biuro Maklerskie ma obowiązek wystawienia Pit8C na zakończenie
    >każdego roku w sytuacji, gdy nie ma transakcji, ale naliczane są
    >koszty?

    Wydaje mi sie, ze nie.

    >Jaka jest podstawa prawna tego obowiązku lub jego braku?

    ustawa o pit zapewne.

    J.

  • 3. Data: 2017-02-06 19:45:52
    Od: i...@g...com

    J. dzięki za odpowiedź :)

    > Sa, ale jest niuans w przepisach/deklaracjach - rozliczyc mozesz przy
    > okazji zyskow :-)

    to wiem :),
    tylko jak odliczyć koszty prowadzenia rachunku, jeśli nie otrzymuję Pit-8C?

    Biuro Maklerskie informuje, że wysyła Pit-8C, jeśli na rachunku były transakcje - ja
    transakcji nie wykonywałem, biuro naliczało koszty za prowadzenie rachunku.

    Otrzymuję Pit-8C z innego BM, w którym przeprowadzam transakcje.

    > Wydaje mi sie, ze nie.

    Przydatniejsza byłaby "pewna" odpowiedź :),
    może jeszcze ktoś odpowie.

  • 4. Data: 2017-02-06 20:15:38
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

    >to wiem :),
    >tylko jak odliczyć koszty prowadzenia rachunku, jeśli nie otrzymuję
    >Pit-8C?

    Na bezczelnego ? Wpisac, na podstawie wyciagu z BM.
    I przygotowac sie na wezwanie do zlozenia wyjasniej.

> [...]
    >prowadzenie rachunku.
    >Otrzymuję Pit-8C z innego BM, w którym przeprowadzam transakcje.

    Tylko czy one wtedy sa kosztem, oto jest pytanie ...

    J.

  • 5. Data: 2017-02-06 20:51:56
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2017-02-06 o 19:45, i...@g...com pisze:
    > J. dzięki za odpowiedź :)

    > to wiem :),
    > tylko jak odliczyć koszty prowadzenia rachunku, jeśli nie otrzymuję Pit-8C?

    No to poproś o PIT-8C i wtedy jak odpiszą jakieś ogólniki, to poproś
    o podstawę prawną dlaczego nie dają PITa

  • 6. Data: 2017-02-07 08:53:47
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2017-02-04 o 18:26, ian pisze:
    > Sprawa dotyczy niekatywnego od lat konta maklerskiego - biuro przysłało wezwanie do
    zapłaty za prawie 3 lata prowadzenia konta.

    Co to za konto? Bo mam nieużywane konto w mbanku, które w przypadku
    braku ruchu, kosztuje chyba 30zł, ale do tej pory bank nie naliczał
    opłaty. Czyżby znaleźli sposób na podreperowanie budżetu? ("hodowanie
    opłat")?

    --
    Liwiusz

  • 7. Data: 2017-02-07 12:05:39
    Od: i...@g...com

    Spróbuję skorzystać z Waszych rad - dzięki.

    Pisząc na grupę miałem na względzie dwa cele:
    1. Dowiedzieć się jak to wygląda z punktu prawnego
    2. Poinformować Grupowiczów, że biura maklerskie obciążają lub mogą obciążyć kosztami
    na nieaktywnych kontach.

    Moje konto jest w IngBsk, przez lata opłaty były umarzane (zgodnie z informacją jaką
    otrzymałem od maklera lata temu ), aż tu nagle zmiana.
    Przekwalifikowali konto na konto bez opłat (wg nowych regulacji), ale wezwali do
    zapłaty za rok 2014 , 2015 i do września 2016, w dodatku wiadomość w skrzynce
    emailowej banku, którą rzadko odwiedzam.

    Odwoływałem się od tego, bo wygląda mi to na "hodowanie opłat" co fajnie Liwiusz
    określił.
    Nie uznano mojego odwołania, a przyszedł mi na myśl Pit-8C, bo gdyby mieli bowiązek
    wystawienia, to po pierwsze mógłbym odliczyć koszty,
    a po drugie, gdybym go otrzymał np. za 2014 rok lub wezwanie do zapłaty, to od razu
    zamknąłbym konto, aby nie generować dodatkowych kosztów.

  • 8. Data: 2017-02-07 15:52:23
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik ian.biernat napisał w wiadomości
> [...]

    >Moje konto jest w IngBsk, przez lata opłaty były umarzane (zgodnie z
    >informacją jaką otrzymałem od maklera lata temu ), aż tu nagle

    Hm, o ile pamietam, to na poczatku wiekszosc tych BM miala platne
    rachunki, wiec zmianą bylo umarzanie :-)

> [...]
    >wezwali do zapłaty za rok 2014 , 2015 i do września 2016,
    >w dodatku wiadomość w skrzynce emailowej banku, którą rzadko

    A to nie wiem czy tak moga - nie powinni na poczatku 2015 pierwszy raz
    wezwac/naliczyc/poinformowac ?

    Rozliczenie rachunku powinni Ci co roku przeslac - tez sie chyba mozna
    powolac, ze stan zerowy zostal uzgodniony ... no chyba, ze informacje
    przesylali.

    J.

  • 9. Data: 2017-02-11 06:27:38
    Od: witek <w...@g...pl>

    On 2/7/2017 1:53 AM, Liwiusz wrote:

> [...]
    > braku ruchu, kosztuje chyba 30zł, ale do tej pory bank nie naliczał
    > opłaty. Czyżby znaleźli sposób na podreperowanie budżetu? ("hodowanie

    Jestes pewien, ze nie nalicza?

    Juz to kiedyś było. Naliczał ale po cichu, a pobierał dopiero wtedy
    kiedy na konto wpłynęły środki.

  • 10. Data: 2017-02-11 07:04:39
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2017-02-11 o 06:27, witek pisze:

    > Jestes pewien, ze nie nalicza?

    Gdzie jestem pewien, że nie naliczą? Kilka lat temu na okołobankowych
    forach był cynk, że "mimo że jest w cenniku, to bank nie naliczy" i od
    kilku lat tak jest, ale - rzeczywiście - jakby się bank uparł, to mógłby
    za ostatnie 3 lata opłaty naliczyć.

    > Juz to kiedyś było. Naliczał ale po cichu, a pobierał dopiero wtedy
    > kiedy na konto wpłynęły środki.

    Nikt takiej sytuacji nie zgłasza.

    --
    Liwiusz