  • 1. Data: 2002-02-15 17:21:07
    Temat: Płacenie VAT.u
    Od: "Cyklista" <c...@i...pl>

    Witam!

    Jestem tłumaczem przysiągłym i prowadzę działalnośc na własne nazwisko (KPR+
    PIT5). Na obroty na razie nie narzekam, ale martwi mnie perspektywa płacenia
    VAT, jeżeli będą dalej na obecnym poziomie. Wykonuję głównie usługi dla
    ludności, więc albo do obecnej stawki musiałbym doliczyć 22% VAT, albo
    zmniejszyć stawki netto tak, aby po dodaniu VAT-u ceny pozostały na obecnym
    poziomie. Żadne z tych rozwiązań nie podoba mi się.
    Czy jest więc jakiś legalny sposób aby nie płacić VAT-u?
    Czy mógłbym na przykład zamknąć działalność, a następnego dnia otworzyć nową
    firmę o innej nazwie ale o takiej samej działalności i w ten sposób
    "wyzerować licznik"?

    Pozdrawiam

    Przemek

  • 2. Data: 2002-02-20 08:53:22
    Temat: Re: Płacenie VAT.u
    Od: "Bartek" <b...@p...onet.pl>

    Czyżby nikt nie wiedział jak to zrobić?

  • 3. Data: 2002-02-20 09:48:59
    Od: Graszka <g...@w...pl>

    Cyklista wrote:

    > Witam!
    > Czy móg?bym na przyk?ad zamkn?ae dzia?alno?ae, a nast?pnego dnia otworzyae now?
    > firm? o innej nazwie ale o takiej samej dzia?alno?ci i w ten sposób
    > "wyzerowaae licznik"?
    >
    > Pozdrawiam
    >
    > Przemek

    O ile dobrze pamietam z dyskusji na liscie wynikalo, ze osoba fizyczna
    jesli juz zostaje VAT-owcem, to na "dozywocie".
    ----------
    Graszka

  • 4. Data: 2002-02-20 10:40:07
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    On Fri, 15 Feb 2002 18:21:07 +0100, "Cyklista" <c...@i...pl>
    wrote:

    >Czy mógłbym na przykład zamknąć działalność, a następnego dnia otworzyć nową
    >firmę o innej nazwie ale o takiej samej działalności i w ten sposób
    >"wyzerować licznik"?

    Nie wiem, czy tak można, ale spróbuj założyć SC np. z żoną i wtedy
    masz osobną firmę.
    --
    Tristan hrabia Alder
    (ZTJ: Przemysław Adam Śmiejek)

  • 5. Data: 2002-02-20 22:04:08
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Wed, 20 Feb 2002, Graszka wrote:

    >+ Cyklista wrote:
    [...]
> [...]
    >+ O ile dobrze pamietam z dyskusji na liscie wynikalo, ze osoba fizyczna
    >+ jesli juz zostaje VAT-owcem, to na "dozywocie".

    Bo tak jest zapisane w ustawie o VAT.
    Ale Przemek szuka dziury w całym -:) jak obejść "wpadnięcie"
    w VAT, a nie jak wyjść z VATu :)

    Prawdę mówiąc... może mieć rację, ale głowy nie dam.
    Skoro założenie spółki S.C. z kolegą/kimkolwiek podobno
    JEST wyjściem (bo to inna działalność - BTW, Przemku, nie
    masz znajomych ?? ;)!) to może i jego metoda jest dobra...
    (ale nie wiem !)

    >+ Graszka

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 6. Data: 2002-02-20 22:30:21
    Temat: Re[2]: Płacenie VAT.u
    Od: b...@i...pl (biurach)

    przeczytałem, Gotfryd,

    GSld> On Wed, 20 Feb 2002, Graszka wrote:

> [...]
    GSld> [...]
> [...]

    GSld> Bo tak jest zapisane w ustawie o VAT.
    GSld> Ale Przemek szuka dziury w całym -:) jak obejść "wpadnięcie"
    GSld> w VAT, a nie jak wyjść z VATu :)

    GSld> Prawdę mówiąc... może mieć rację, ale głowy nie dam.
    GSld> Skoro założenie spółki S.C. z kolegą/kimkolwiek podobno
    GSld> JEST wyjściem (bo to inna działalność - BTW, Przemku, nie
    GSld> masz znajomych ?? ;)!) to może i jego metoda jest dobra...
    GSld> (ale nie wiem !)

    GSld> Pozdrowienia, Gotfryd

    skad sie wzielo DOZYWOCIE

    --
    Pozdrawiam,
    biurach mailto:b...@i...pl

  • 7. Data: 2002-02-21 00:03:18
    Temat: Re: Re[2]: Płacenie VAT.u
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On 20 Feb 2002, biurach wrote:

    >+ przeczytałem, Gotfryd,
    >+ GSld> On Wed, 20 Feb 2002, Graszka wrote:
    [...]
    >+ skad sie wzielo DOZYWOCIE

    Z postanowienia ustawy o VAT - dawniej była możliwość
    odstąpienia, teraz - wyraźnie napisali, że jak zaczniesz
    płacić to musi tak zostać. Dożywotnio :]
    Ale założenie innej DG jest metodą na obejście :)
    (bo np. S.C. jest INNYM podatnikiem)

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 8. Data: 2002-02-21 11:49:09
    Od: Graszka <g...@w...pl>

    biurach wrote:
    > skad sie wzielo DOZYWOCIE
    >
    > --
    > Pozdrawiam,
    > biurach mailto:b...@i...pl
    >
    > --
    > Archiwum grupy: http://niusy.onet.pl/pl.soc.prawo.podatki

    Zacytuje fragment z Leksykonu VAT Janusza Zubrzyckiego:
    "Istnieja watpliwosci, czy przepis art.14 ust.7a ustawy o VAT
    (stanowiacy o definitywnej utracie prawa do korzystania ze zwolnienia)
    bedzie mial zastosowanie do podatnikow, ktorzy po rezygnacji ze
    zwolnienia zlikwidowali dzialalnosc i wyrejestrowali sie, a nastepnie
    ponownie rozpoczeli wykonywanie czynnosci podlegajacych opodatkowaniu.
    W zakresie tym nalezy podzielic poglad, ze zaprzestanie dzialalnosci nie
    powoduje wygasniecia numeru NIP podatnika, dlatego tez ponowne
    rozpoczecie wykonywania czynnosci podlegajacych opodatkowaniu przez
    osobe fizyczna powoduje, ze mamy do czynienia z tym samym podatnikiem, a
    w zwiazku z tym bedzie mial do niego zastosowanie art.14 ust.7a ustawy o
    VAT".
    Tyle w zwiazku z "dozywociem".
    Rozumujac dalej tym samym tokiem co cytowany powyzej autor mozna wysnuc
    wniosek, ze likwidacja DG osoby fizycznej przed wejsciem w VAT (a nawet
    po) i rozpoczecie dzialalnosci w spolce bedacej podatnikiem VAT (wiec
    moze byc to np. takze s.c.) powoduje brak sukcesji podatkowej w zakresie
    obowiazkow dot. ustawy o VAT (rzecz jasna, do momentu zaistnienia
    takiego obowiazku, czyli przekroczenia limitu). Jak widac, taka ucieczka
    przed VAT-em, to sukces na krotka mete. Predzej czy pozniej i tak cie
    ten VAT dopadnie.
    ------------
    Graszka

  • 9. Data: 2002-02-21 12:37:51
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Wed, 20 Feb 2002, Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne wrote:
> [...]
    >+ w VAT, a nie jak wyjść z VATu :)
    >+
    >+ Prawdę mówiąc... może mieć rację, ale głowy nie dam.

    Przemyślałem i wychodzi na to że jednak raczej nie.
    Bo zapis dotyczy chyba "płatnika podatku", a to jest
    twór identyfikowany po NIPie. Zamkniecie i otwarcie
    NIPu nie zmieni, więc wychodzi na to że zdanie Graszki
    obejmuje przypadek manipulowania "działalnością osobistą"
    (tj. nie-S.C.)

    Pozdrowienia, Gotfryd