  • 1. Data: 2011-01-30 13:44:20
    Temat: Podatek CIT - kto ?
    Od: " " <j...@N...gazeta.pl>

    Ciekawa sprawa:

    Deweloper oddaje budynek do uzytkowania i zleca zarządzanie i administrowanie
    nieruchomością spółce jawnej, do czasu wyboru przez właścicieli lokali
    zarządu właścicielskiego złożonego z osób fizycznych.

    Spółka jawna otwiera rachunek bieżący prowadzony na swoje imię, dodatkowo
    jeszcze rachunek oszczędnościowy też na swoje imię spółki jawnej.

    Rozrachunki z właścicielami odbywają się poprzez ten rachunek spółki jawnej
    (chociaż drobna część właścicieli odmawia i wpłaca zaliczki na rachunek
    bankowy dewelopera).

    (Po uchwale właścicieli lokali o powołaniu zarządu, nowy zarząd wspólnoty
    otwiera rachunek bankowy wspólnoty mieszkaniowej prowadzony na jej rzecz i
    imię.)

    Ale wróćmy do owych rachunków otwartych na imię zarządcy/administratora.

    Z rachunku oszczędnościowego osiągane są przychody w postaci odsetek
    kapitalizowanych na koniec każdego miesiąca kalendarzowego, które to odsetki
    zarządca/administrator księguje jako przychód wspólnoty mieszkaniowej
    (a nie jako przychód spółki jawnej)
    i tak też opłaca co miesiąc zaliczki na CIT-8 w imieniu i na rzecz Wspólnoty.

    No i teraz pytanie, czy jest to postępowanie prawidłowe?

    Czy płatnikiem zaliczek od odsetek na rachunku winna być Wspólnota, czy
    spółka jawna będąca posiadaczem rachunku bankowego?

    (Rachunek prowadzony na imię spółki jawnej został po paru miesiącach od
    ustanowienia zarządu właścicielskiego zamknięty, a saldo przelane na rachunek
    własny Wspólnoty).

  • 2. Data: 2011-01-31 10:34:44
    Temat: Re: Podatek CIT - kto ?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 30 Jan 2011, wrote:

> [...]
    >
    > Czy płatnikiem zaliczek od odsetek na rachunku winna być Wspólnota, czy
    > spółka jawna będąca posiadaczem rachunku bankowego?

    Mam pytanie uboczne.
    Niewątpliwie pieniądze na rachunku pochodzą ze środków zebranych
    w celu i przeznaczonych na "obsługę" owej wspólnoty.
    Są więc przychodem ubocznym z *tego* źródła, a nie samoistnym
    przychodem z inwestowania w lokaty.
    Dobrze wnioskuję?

    To skąd teza, że pochodzą one z "innej działalności gospodarczej
    niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi"?

    Intryguje mnie mianowicie, kto i jaką metodą doszedł do konieczności
    płacenia zaliczek na podatek w przypadku, jeśli uznamy że jest
    to dochód wspólnoty.
    IMVHO, ale powinno być "VVHO", też odnoszę wrażenie że to jest
    jednak dochód sj z zarządzania obcymi środkami, niemniej wątpliwości
    wzbudza 741 KC, zaś IMVHO przechowywanie pieniedzy na koncie
    bankowym (w szczególności - oddzielnym) trudno uznać za "działanie
    we własnym interesie", nawet jeśli (konto) byłoby "nieprawidłowe".

    Niemniej przedstawiasz tezę iż ktoś uznał że:
    - są to pieniądze wspólnoty
    i:
    - powinny być opodatkowane

    To co, współwłaściciele je sobie wypłacili czy zainwestowali
    w akcje PKP? ;)

    Jeśli mam rację, to widzę problem. Ktoś powinien sprawdzić
    rozliczenia prowadzone "poprzez sj". Bo nie wiadomo czy to
    jedyny kwiatek.

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2011-01-31 13:14:25
    Od: " " <j...@g...pl>

    Zapewne z ostrożności administratora/zarządcy wynikającej z licznych orzeczeń
    IS itp.
    Jak nie jest właścicielem ("to nie jego"), a jedynie
    księgowym/administratorem/zarządcą, to woli zapłacić z cudzych te 300
    zł/mies., niż za 5 lat mieć coś z KSK.

    Dla mnie ciekawym jest moment powstania przychodu dla wspólnoty:
    IMHO nie jest w momencie uznania "oszczędnościowego" rachunku bankowego sp.j.
    odsetkami, lecz w momencie przelania tychże na rachunek własny wspólnoty.
    Ale to w sumie przy całości byłby detal (czy przychód był w lutym, czy w
    lipcu).

    -----