  • 1. Data: 2005-07-18 17:49:41
    Temat: Podatek dochodowy i PCC w przypadku zadośćuczynienia pieniężnego
    Od: Krzysztof Trybowski <t...@g...pl.invalidd>

    Szanowni grupowicze!

    Pogryzł mnie pies. W wyniku negocjacji ustaliliśmy z właścicielem pewną
    kwotę zadośćuczynienia pieniężnego i chcemy podpisać stosowną umowę.

    Powstają pytania:
    -- czy od zadośćuczynienia muszę płacić podatek?
    -- czy jeśli tak, to jest to podatek dochodowy?
    -- kto ma zarejestrować umowę w U. Skarbowym?
    -- czy trzeba zapłacić podatek od czynności cywilnoprawnych?
    -- lub inną opłatę za sam fakt zarejestrowania umowy w U.S.?
    -- czy ma znaczenie czy w umowie stosowną kwotę nazwę zadośćuczynieniem,
    odszkodowaniem, czy nawet "zadośćuczynieniem i odszkodowaniem"?

    Pozdrawiam serdecznie,
    Krzysztof

  • 2. Data: 2005-07-18 21:25:37
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > -- czy ma znaczenie czy w umowie stosowną kwotę nazwę zadośćuczynieniem,
    > odszkodowaniem, czy nawet "zadośćuczynieniem i odszkodowaniem"?

    Podaj kwotę i zakres umowy; co innego odszkodowanie,co innego zadość
    uczynienie.
    Wymień straty materialne i niematerialne podlegające czynności.
    Napisz o szkodach , metodach wyceny,formie itp.
    A swoją drogą przyzwoity ten właściciel i dość niefrasobliwy - OC od
    posiadania psa to dość stary produkt.

    Pzdr-Kriss

  • 3. Data: 2005-07-18 22:03:15
    Od: Krzysztof Trybowski <t...@g...pl.invalidd>

    On 18 Jul 2005 23:25:37 +0200, Kriss wrote:

    > Podaj kwotę i zakres umowy; co innego odszkodowanie,co innego zadość
    > uczynienie.
    > Wymień straty materialne i niematerialne podlegające czynności.
    > Napisz o szkodach , metodach wyceny,formie itp.

    Piesek skoczył, złapał za rękę, będzie blizna. To głównie tytułem tej
    blizny jest ta ugoda. Oraz kwestia, że byłem przez tydzień wyłączony z
    pisania czegokolwiek, bo cholernie bolało. Straty materialne? Podarty
    sweter (dziuuuura w rękawie). Do tego jeszcze w ugodzie wpisane, że to
    także za straty moralne takie jak strach i narażenie życia. Wg ugody
    właściciel wypłaca, a ja uznaję wszelkie roszczenia za zaspokojone.

    Hmmm, nie wiem co jeszcze miałbym napisać...

  • 4. Data: 2005-07-25 21:27:55
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 18 Jul 2005, Kriss wrote:
    [...]
    > Podaj kwotę i zakres umowy; co innego odszkodowanie,co innego zadość
    > uczynienie.

    No prawda (że co innego).
    Ale wobec podatku dochodowego - co to zmieni ?
    Patrzę tak sobie:
    ++++
    Art. 21.
    1. Wolne od podatku dochodowego są:
    3) otrzymane odszkodowania, jeżeli ich wysokość lub zasady ustalania
    wynikają wprost z przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych
    wydanych na podstawie tych ustaw, z wyjątkiem:
    g) odszkodowań wynikających z zawartych umów lub ugód,
    ----

    IMHO jedynie sądowe zawarcie ugody pozwalałoby na skorzystanie
    ze zwolnienia :( Coś przeoczyłem ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 5. Data: 2005-07-27 16:27:21
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > ----
    >
    > IMHO jedynie sądowe zawarcie ugody pozwalałoby na skorzystanie

    W zasadzie nie,ale ;
    -odszkodowanie kwalifikowane jest do tzw innych przychodów i opodatkowane na
    zasadach ogólnych (z wyjątkiem podanym wyżej).Oznacza to możliwość wyłączenia
    z podstawy opodatkowania tej części odszkodowania,któa dotyczy poniesionych
    nakładów na odtworzenie stanu przed "szkodą" lub rekompensaty poniesionej
    faktycznie materialnej ,wymiernej finansowo i wycenionej straty.Dodatkowo
    można wyłączyć z tej kwoty poniesione faktycznie wydatki na leczenie,pralnię
    itp.Nie można niestety wyłaczyć zadość uczynienia obejmującego wypłacone kwoty
    z tytułu "strat moralnych" czy utraconych zarobków.Dlatego też za celowe i
    istotne uważam rozgraniczenie pomiędzy odszkodowaniem a zadość uczynieniem.
    - ponad to w przypadku znacznych sum strony mogą poddać się procedurze sądowej
    i zawrzeć ugodę przed sądem lub na podstawie ugody i aktu notarialnego
    ustanowić dla poszkodowanego rentę odszodowawczą a ta jest nadal w katalogu
    przychodów zwolnionych.

    Pzdr-Kriss