  • 1. Data: 2005-07-18 11:25:36
    Temat: Czy użyczenie lokalu US może opodatkować ?
    Od: "Marek" <z...@o...pl>

    Bardzo dawno załozyłem firmę z siedzibą u kuzyna .
    Teraz wyprowadziłem się z tamtąd ale siedziba pozostała.

    Słyszałem że US skarbowy domaga się umów uzyczenia lokalu ( w tamtych
    latach nikt o to nie pytał).
    Ponoć jesli nie jest to członek najblizszej rodziny ( a rozumiem że
    kuzyn nie jest) to pomimo, że w uzyczenie jest darmowe to US nalicza
    zyski tak jakby lokal był wynajęty po cenach rynkowych.
    Czy jest konieczność spisywania umów użyczenia skoro działalnośc
    wykonywana jest poza siedzibą ?
    Może należy to jakoś dokładnie zapisać w zgłoszeniu do ewidencji ?
    Czy jest jakiś sposób zabezpieczenia się aby US nie naliczył podatku
    kuzynowi ?

    Z góry dziekuję.
    --
    Marek

  • 2. Data: 2005-07-23 09:56:24
    Temat: Re: Czy użyczenie lokalu US może opodatkować ?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 18 Jul 2005, Marek wrote:
    [...]
    > Ponoć jesli nie jest to członek najblizszej rodziny ( a rozumiem że
    > kuzyn nie jest) to pomimo, że w uzyczenie jest darmowe to US nalicza
    > zyski tak jakby lokal był wynajęty po cenach rynkowych.

    Co gorsza zapisy w ustawie wskazują że wtedy OBIE strony użyczenia
    powinny wykazać przychód.

    Użyczający dlatego że:
    +++
    Art. 16. 1. Za przychód z nieruchomości odstąpionych bezpłatnie w całości
    lub w części do używania innym osobom fizycznym i prawnym oraz jednostkom
    organizacyjnym niemającym osobowości prawnej uważa się wartość czynszową,
    stanowiącą równowartość czynszu [...]
    ---

    ...zaś korzystający dlatego że "ma i nie musi płacić":
    +++
    Art. 11. 1. Przychodami, z zastrzeżeniem [...] są otrzymane lub
    postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze
    i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    i innych nieodpłatnych świadczeń.
    ---

    > Czy jest jakiś sposób zabezpieczenia się aby US nie naliczył podatku
    > kuzynowi ?

    ...i tobie.
    Nie wiem - nie znam.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2005-07-26 07:29:45
    Od: "Marek" <z...@o...pl>

    > Co gorsza zapisy w ustawie wskazują że wtedy OBIE strony użyczenia
    > powinny wykazać przychód.

    Zatem tak umowawa uzyczenia lokalu nie ma sensu :
    http://www.twoja-firma.pl/ekspert/9,czy-wystarczy-um
    owa-uzyczenia.html

    Niebezpieczne jest również zakadanie firmy w lokalu do którego nie ma
    sie tytułu np mieszkając u rodziców.
    Ciekawe jak zatem US przy zakładaniu firmy sprawdza tytuł do lokalu ?
    Czy i wtym przypadku obie strony uzyskują przychód ?

    > ...i tobie.
    > Nie wiem - nie znam.

    Nie pozostaje nic innego jak zniszczyć umowę użyczenia .
    Ponieważ działalność nie była prowadzona w siedzibie firmy należałoby
    uznać, że użycza się kawałka półki na dokumentację na co nie potrzeba
    nawet metra kwadratowego lokalu bo półka wisi na ścianie ;]
    --
    Marek

  • 4. Data: 2005-07-27 06:42:03
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 26 Jul 2005, Marek wrote:

    > Zatem tak umowawa uzyczenia lokalu nie ma sensu :
    > http://www.twoja-firma.pl/ekspert/9,czy-wystarczy-um
    owa-uzyczenia.html

    Ma głęboki sens, szczególnie w przypadku:

    > Niebezpieczne jest również zakadanie firmy w lokalu do którego nie ma
    > sie tytułu np mieszkając u rodziców.

    ...mieszkając u rodziców korzysta się ze zwolnienia z tytułu korzystania
    z nieruchomości "wykorzystywanej na potrzeby najbliższej rodziny"
    - ustawa stanowi że wtedy "nie określa się wartości czynszowej".
    Weź i poczytaj najpierw tę ustawę - a dopiero później komentarza :)

    > Ciekawe jak zatem US przy zakładaniu firmy sprawdza tytuł do lokalu ?

    Ktoś powiedział że sprawdza ? Ma taki obowiązek ?
    Przyjmuje twoje oświadczenie i już - a jak w razie kontroli wyjdzie
    że oświadczenie było falszywe to paragraf się znajdzie...

    > Czy i wtym przypadku obie strony uzyskują przychód ?

    Jak *od rodziców* to nie.
    Jest haczyk - może zacytuję całość:
    ++++
    2. Jeżeli właściciel nieruchomości używa jej na własne potrzeby
    lub potrzeby członków rodziny albo [...] nie ustala się wartości
    czynszowej tej nieruchomości lub jej części, a wydatki związane
    z nieruchomością nie stanowią kosztu uzyskania przychodów.
    ----

    ...haczyk polega na niemożliwości zaliczeniu kosztów, więc
    użyczający ponosi swojego rodzaju stratę: jakby wynajmował
    to mógłby koszty utrzymania nieruchomości odliczyć od
    przychodu, a tak NIKT nie może ich zaliczyć w KUP !!!
    Również korzystający - jak widzisz zapis jest wyraźny.

    Ponieważ sporne bywa czy np. telefon jest częścią "kosztu lokalu"
    to i telefon w użyczonym lokalu jest powodem do przemyśleń.

    > Nie pozostaje nic innego jak zniszczyć umowę użyczenia .

    wKF: ja się nie podejmuje powiedzieć czy kuzyn to "członek
    rodziny" - ustawodawca nie popisał się w tym miejscu, w innych
    artykułach ustawy odwołuje się wyraźnie np. do "osób w pierwszej
    i drugiej grupie podatkowej wg ustawy o spadkach i darowiznach"
    lub jakoś podobnie, co pozwala przeczytać definicję i powiedzieć
    "tak" lub "nie".
    A tak to na pytanie czy babcia jest "członkiem rodziy" trzeba
    szukać interpretacji.

    > Ponieważ działalność nie była prowadzona w siedzibie firmy należałoby
    > uznać, że użycza się kawałka półki na dokumentację na co nie potrzeba
    > nawet metra kwadratowego lokalu bo półka wisi na ścianie ;]

    Słusznie :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)