  • 1. Data: 2006-04-06 09:03:50
    Temat: Podatek dochodowy w projektach unijnych
    Od: "Andrzej Poninski" <a...@g...pl.nospam>

    Witam serdecznie,
    przeszukałem archiwum, ale znalazłem tyko delikatnie pokrewne tematy.
    Instytucja realizująca (firma, urząd itp.) wystąpiła o dotację unijną na
    realizację pewnego projektu. Dostała dofinansowanie w 100% (75% z
    Europejskiego Funduszu Społecznego, 25% z budżetu państwa). W celu
    realizacji projektu, z instytucją realizującą kilka osób ma zawiązane umowy
    o pracę, są też firmy, które wykonują określone działania (najczęściej DG).
    Przeszukując różne zasoby oraz czytając dzisiejszą Wyborczą znalazłem
    informacje, że według jednych urzędów skarbowych podatek dochodowy należy w
    tych wypadkach odprowadzać, w innych nie. I tak na przykład dwie osoby
    pracujące przy jednym projekcie mają sytuację taką, że jedna ma pensję netto
    wyższą, bo jej US wydał taką interpretację, a inny inną. Znam także sytuację
    dwóch firm z Katowic, gdzie jedna podlegała pod jeden US a inna pod drugi i
    jedna płaciła ów podatek, inna nie. Słyszałem też o następującym
    rozróżnieniu: jeśli dana pensja / umowa opłacana jest z tych 75%
    pochodzących z dotacji unijnej, to zwolnienie się należy, a jeśli z 25% z
    budżetu, to już nie. Ale tego nie da się rozróżnić, gdyż ani w umowie o
    dofinansowanie projektu ani na przelewie transzy ani na wniosku o płatność
    nikt nigdy nie rozróżnia źródła finansowania między EFS czy inny fundusz a
    budżet państwa.
    Nie ukrywam, że korzystniejsza interpretacja jest taka, że podatku
    dochodowego odprowadzać nie należy. Pytanie moje jest takie: jak podejść
    urząd skarbowy, aby wydał taką decyzję/interpretację zarówno dla osób
    fizycznych jak i DG i czy skarbowemu może się kiedyś odwidzieć i uchylić tą
    decyzję wzywając jednocześnie do odprowadzenia w/w zaległych podatków. Jeśli
    tak: ile ma na to czasu? Czy można gdzieś znaleźć wzorce takich pism lub
    wydane już decyzje różnych urzędów skarbowych, na które można się powołać?

    Andrzej Poniński, Bielsko-Biała
    mx[małpa]irc[kropek]pl pl.misc.samochody

  • 2. Data: 2006-04-06 14:20:25
    Temat: Re: Podatek dochodowy w projektach unijnych
    Od: "Paulus" <p...@t...pl>

    W wiadomosci: e12lha$shs$...@i...gazeta.pl,
    Andrzej Poninski <a...@g...pl.nospam> napisal:

    > Witam serdecznie,
    > przeszukałem archiwum, ale znalazłem tyko delikatnie pokrewne tematy.

    Witam.
    Poniewaz sam sie ostatnio biedze z podobnymi sprawami, odniose sie do kilku
    spraw, moze na cos sie to przyda.

> [...]
    > interpretację, a inny inną. Znam także sytuację dwóch firm z Katowic,
    > gdzie jedna podlegała pod jeden US a inna pod drugi i jedna płaciła

    Moze ten link cos wyjasni:
    http://www.vat.pl/pages/i/424.php

> [...]
    > dofinansowanie projektu ani na przelewie transzy ani na wniosku o
    > płatność nikt nigdy nie rozróżnia źródła finansowania między EFS czy

    A to chyba zalezy od konkretnego funduszu, w funduszach przedakcesyjnych, np
    PHARE jest to wyraznie okreslone w umowie. Zreszta na samym poczatku postu
    podane sa takie procenty.

> [...]
    > gdzieś znaleźć wzorce takich pism lub wydane już decyzje różnych
    > urzędów skarbowych, na które można się powołać?

    Podejsc sie chyba nie bardzo da. Pocieszajace moze byc to, ze ogolnie
    interpretacje US sa w tej sprawie dla podatnikow korzystne, wbrew stanowisku
    Instytucji Wdrazajacych, ktore uwazaja ze podatek trzeba placic. Byl o tym
    kilka dni temu artykul w Gazecie Prawnej - http://tiny.pl/gh63

    Co do interpretacji - sa one wiazace, wiec podatnik, ktory sie nimi kieruje
    i postepuje wg. zawartych w nich wyjasnien jest "kryty" i nie moze byc
    pociagniety do odpowiedzialnosci, nawet jesli interpretacja okaze sie
    niewlasciwa. Ale dotyczy to tylko indywidualnych interpretacji, wydanych
    konkretnemu pytajacemu. Interpretacje wyadane innym podmiotom - mozna je
    poczytac np tu http://sip.mf.gov.pl/sip/ - nie sa wiazace i moga byc
    traktowane jedynie jako zrodlo informacji.

    --
    Pozdrawiam, Paulus
    "Palenie kobiet w ciąży deformuje palce dzieci"- ONET

  • 3. Data: 2006-04-06 21:47:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 6 Apr 2006, Andrzej Poninski wrote:

> [...]
    > o pracę, są też firmy, które wykonują określone działania (najczęściej DG).

    IMHO status może być różny.
    Ja się odniosę wyłącznie dla osób otrzymujących wynagrodzenie z umowy
    o pracę lub o dzieło.
    Status DG jest inny - przepis o wyłączeniu z kosztów wydatków związanych
    z przychodami zwolnionymi z podatku skutecznie rozwiązuje problem
    "nieopodatkowania" co opisuje link podany przez Paulusa :)

> [...]
    > pracujące przy jednym projekcie mają sytuację taką, że jedna ma pensję netto
    > wyższą, bo jej US wydał taką interpretację, a inny inną.

    Przecież to jest bez sensu!
    Osoba która PRACUJE przy projekcie nie jest "beneficjentem projektu"!
    Popatrzymy na to tak: jak taka osoba, która zarabia pieniądze
    "przy projekcie" ma być zwolniona, to zarobione przez nią pieniądze
    będą (no, muszą być uznane za) ową "korzyść z projektu".
    Tak?
    No to jak ona ZA TE PIENIĄDZE coś kupi *u mnie* (tak po prostu)
    to one nadal będą zwolnione z podatku dochodowego, w myśl takiego
    rozumowania.
    Bo niby DLACZEGO NIE?
    Spytam inaczej: w którym momencie kolejny "w kolejce po pieniądze"
    przestaje być owym "beneficjentem" - i co ważniejsze: DLACZEGO?

    > Nie ukrywam, że korzystniejsza interpretacja jest taka, że podatku
    > dochodowego odprowadzać nie należy.

    :)
    Ale to jest postawione na głowie...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 4. Data: 2006-04-06 21:51:23
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 6 Apr 2006, Paulus wrote:

> [...]
    > Instytucji Wdrazajacych, ktore uwazaja ze podatek trzeba placic. Byl o tym

    Thx za link, choć sam tylko czytam dla ciekawości - IMO stanowisko
    doradcy z PricewaterhouseCoopers jest bez sensu.
    Skoro on domaga się literalnie tego czego się domaga, czyli żeby
    środki pomocowe "nie trafiały w żadnej częsci do budżetu" to ja
    bardzo proszę żeby skompletować mi klientów którzy mają dochody
    z pracy z takich projektów, jakiś sklep dla nich otworzymy.
    No bo jak oni będą kupować to nie wolno Z TYCH pieniędzy
    wziąć podatku... a przynajmniej on tak pisze ;)

> [...]
    > i postepuje wg. zawartych w nich wyjasnien jest "kryty" i nie moze byc
    > pociagniety do odpowiedzialnosci, nawet jesli interpretacja okaze sie

    Zgoda.
    Ale do zapłacenia należnego podatku może zostać zawezwany.
    Odłożyć na konto i trzymać na czarną godzinę ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 5. Data: 2006-04-07 15:04:33
    Od: "Paulus" <p...@t...pl>

    W wiadomosci: Pine.WNT.4.60.0604062334010.2012@athlon,
    Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> napisal:

> [...]
    > No to jak ona ZA TE PIENIĄDZE coś kupi *u mnie* (tak po prostu)
    > to one nadal będą zwolnione z podatku dochodowego, w myśl takiego

    To jaki sens ma w takim razie art 21 ust 1 pkt 46 updof? :)
    W PIT-11 jest przeciez na to specjalna rubryczka.

    A co u nas nie jest...

    --
    Pozdrawiam, Paulus
    Join US... Find THEM... http://tiny.pl/zfc