  • 1. Data: 2010-03-24 11:38:41
    Temat: Podatek i taksa notarialna - darowizna nieruchomości
    Od: hipek <b...@m...pl>

    Witam

    Takie problemy mam:
    Teściowa daruje swoim dwóm córkom działki. Czytałem, że nie ma od tego
    podatku od darowizny (gdzie indziej czytałem że jest :( ale nie wierzę).
    Notarialnie, więc nie trzeba wypełniać SD-Z2 żeby uniknąć podatku. Tu
    pytanie - jakie są maksymalne taksy notarialne za działkę wartą ok.
    60-80-100tys?

    Dalej - na jednej z tych działek chciałem się pobudować z żoną, ale
    ponieważ sprzedajemy mieszkanie i musimy zapłacić 10% podatku - chcemy
    pieniądze wykorzystać na cele mieszkaniowe. Warunkiem uniknięcia tego
    podatku jest współwłasność działki - inaczej to nie będą moje cele
    mieszkaniowe. Tymczasem teściowa stanowczo nie chce przepisywać działki
    na drugiego zięcia (mnie by jeszcze odpuściła) i w związku z tym nie
    chce robić precedensu dla mnie :P

    Pytanie: czy jest szansa żeby żona dostała działkę a potem (kiedy?)
    darowała połowę jej mnie? Rozszerzyła własność? Czy taka operacja w
    krótkim (bardzo, bo budować chcemy się już) czasie wiąże się z
    dodatkowymi podatkami? Czy też teściowa jednak musi obdarować połową
    działki mnie - a ja muszę zapłacić podatek 5%(?) + taksę (ile?)

    I na koniec jedno pytanie - w tabelach na www znajduję trzy grupy
    "powinowactwa podatkowego" w pierwszej "3%" m.in. żonę, rodziców, dzieci
    i zięcia.
    W innych miejscach pojawia się grupa "0%" - osoby zwolnione od podatku -
    tym razem już bez zięcia.
    Jak to ma się w praktyce do siebie? Czemu niektórzy (pomijam zięcia, ale
    matka, dziecko) raz są w grupie 3% a raz 0% podatku??? Dodam, że
    znalazłem na www maila do jakiejś tam gazety prawnej, w którym ktoś
    pytał czy matka może mu przekazać już 1/10 mieszkania bo to <9000zł więc
    nie ma podatku a resztę "załatwić" przeniesieniem własności u
    notariusza. I ktoś z redakcji w marcu 2009 odpowiedział że tak właśnie
    trzeba to zrobić. A o zwolnieniu z podatku od darowizny całości - ani słowa.

  • 2. Data: 2010-03-24 11:45:55
    Od: Dominik & Co <d...@c...invalid>

    hipek rzecze:

    > Pytanie: czy jest szansa żeby żona dostała działkę a potem (kiedy?)
    > darowała połowę jej mnie? Rozszerzyła własność? Czy taka operacja w
    > krótkim (bardzo, bo budować chcemy się już) czasie wiąże się z

    Notarialne rozszerzenie współwłasności małżeńskiej? (Art 47 KRiO)
    Taksa 400 zł plus VAT.

    --
    Dominik (& kąpany)

  • 3. Data: 2010-03-24 11:54:16
    Od: Dominik & Co <d...@c...invalid>

    Dominik & Co rzecze:

    > Notarialne rozszerzenie współwłasności małżeńskiej? (Art 47 KRiO)

    Tak BTW: dobrze rozumiem, że w KRiO

    "Art. 49.
    § 1. Nie można przez umowę majątkową małżeńską rozszerzyć wspólności na:
    1) przedmioty majątkowe, które przypadną małżonkowi z tytułu
    dziedziczenia, zapisu lub darowizny"

    chodzi o _przyszłe_ spadki/darowizny (tzn. które miały miejsce po
    zawarciu umowy majątkowej- wejdą zawsze do majątku odrębnego), natomiast
    przedmioty już stanowiące własność odrębną małżonka można do
    wspólności majątkowej włączyć?

    --
    Dominik (& kąpany)

  • 4. Data: 2010-03-24 22:25:12
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 24 Mar 2010, Dominik & Co wrote:

> [...]
    > § 1. Nie można przez umowę majątkową małżeńską rozszerzyć wspólności na:
    > 1) przedmioty majątkowe, które przypadną małżonkowi z tytułu

    IMVHO dobrze.
    Ale dlaczego ustawodawca nie zapisał tego wyraźniej, tak jak
    np. w ustawie prawo autorskie, używając słowa "przyszłe", tego nie wiem.

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2010-03-25 12:23:11
    Od: hipek <b...@m...pl>

    No dobrze - żona notarialnie i za 400zł rozszerza współwłasność (na
    mnie) darowanej jej uprzednio działki.
    Pyt.1. Czy jest jakiś (jaki?) okres uprawomocnienia tego?
    Pyt.2. Czy to rozszerzenie jest warunkiem wystarczający do uznania przez
    US, że dom stawiany na tej działce spełnia wymogi "potrzeby
    mieszkaniowej" i dla mnie (dom za moje pieniądze na nie mojej działce
    nie łapie się na ulgę, podobnie jak jeszcze kilka "niuansów" - nie
    chciałbym trafić na "niuans" kolejny, stąd pytanie)

    PS Gdzieś w sieci można znaleźć definicję celów mieszkaniowych
    sformułowaną inaczej niż "...na budowę domu...". Chodzi mi o informację
    typu "FVAT za pustaki, FVAT od murarzy, umowa o dzieło od tynkarza" itp.

  • 6. Data: 2010-03-25 13:18:11
    Od: Dominik & Co <d...@c...invalid>

    hipek rzecze:

    > No dobrze - żona notarialnie i za 400zł rozszerza współwłasność (na
    > mnie) darowanej jej uprzednio działki.
    > Pyt.1. Czy jest jakiś (jaki?) okres uprawomocnienia tego?

    Rozszerza na was oboje- teraz działka wchodzi w skład majątku
    wspólnego.

    Ad 1. A jest jakiś okres uprawomocnienia aktu notarialnego
    kupna lub darowizny? Skąd w ogóle pomysł tego "okresu uprawomocnienia"?

    > Pyt.2. Czy to rozszerzenie jest warunkiem wystarczający do uznania przez
    > US, że dom stawiany na tej działce spełnia wymogi "potrzeby
    > mieszkaniowej" i dla mnie (dom za moje pieniądze na nie mojej działce

    Jeśli sprzedaliście mieszkanie wchodzące w skład majątku wspólnego
    i środki te przeznaczycie na budowę domu na omawianej działce- wszystko ok.

    > PS Gdzieś w sieci można znaleźć definicję celów mieszkaniowych
    > sformułowaną inaczej niż "...na budowę domu...". Chodzi mi o informację

    Ustawa o podatku dochodowym rzecze "na budowę(...) własnego budynku
    mieszkalnego". I tyle.

    IMVHO wydatki na tynkarza w postaci umowy o dzieło powinny "się łapać",
    ale w praktyce nie spotkałem się z tym. Na pewno "łapią" się faktury
    VAT za materiały budowlane czy faktury VAT firmy budowlanej.

    --
    Dominik (& kąpany)

  • 7. Data: 2010-03-25 13:42:56
    Od: hipek <b...@m...pl>

    Dominik & Co pisze:
> [...]
    > ale w praktyce nie spotkałem się z tym. Na pewno "łapią" się faktury
    > VAT za materiały budowlane czy faktury VAT firmy budowlanej.

    OK bardzo dziękuję! A co do umów - w US (się w końcu dodzwoniłem, ale
    tak mówili żeby nic nie powiedzieć) powiedzieli że faktury i ew.
    rachunki. Czyli umowa im wisi, liczy się FV do umowy. Co do konkretnych
    pozycji (cegła, pustak, deska, pach, gips) - to najwyraźniej czekają na
    okazję, żeby powiedzieć "nie" - więc jak się kupi drzwi (na FV będzie
    skrzydło drzwiowe) i US to łyknie, to jeszcze nie znaczy że klamka do
    tych drzwi mi ujdzie na sucho. Trudno...

  • 8. Data: 2010-03-25 20:02:12
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 25 Mar 2010, hipek wrote:

    > A co do umów - w US (się w końcu dodzwoniłem, ale tak
    > mówili żeby nic nie powiedzieć) powiedzieli że faktury i ew. rachunki. Czyli
    > umowa im wisi, liczy się FV do umowy.

    ...albo rachunek.
    Ale to jest oczywiste - tylko to są dowody księgowe, umowa dowodzi że
    umówiliście się, a nie że "poniesiono wydatek"! (przecież wykonawca mógł
    nic nie zrobić, mimo że była umowa).
    Raczej chodziło o to, czy akceptowalne są rachunki *nie* będące
    fakturami VAT.

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2010-03-26 05:56:52
    Od: Dominik & Co <d...@c...invalid>

    Gotfryd Smolik news rzecze:

    > Raczej chodziło o to, czy akceptowalne są rachunki *nie* będące
    > fakturami VAT.

    Właśnie. Bardzo przepraszam za niejasność.

    --
    Dominik (& kąpany)

  • 10. Data: 2010-05-02 19:14:13
    Od: ąćęłńóśźż <a...@i...pl>

    Może być +/- z uwagi na jakieś prawo pierwokupu.

    -----