  • 1. Data: 2004-04-14 18:42:29
    Temat: Podatek od dywidendy
    Od: t...@p...fm (Tomasz Staszewski)

    Archiwum przeczytałem, m.in. dyskusję zainicjowaną przez Maddy w 1998
    jeszcze z adrsu @pdi:-)), ale ustawa się dość drastycznie zmieniła jesli
    chodzi o stawki, to może i terminy.
    Stan faktyczny:
    Sp. z o.o.
    zysk netto leży na koncie 821 (rozliczenie wyniku finansowego lat
    ubiegłych).
    Jest protokół ze zgromadzenia wspólników z 29.03 o przeznaczeniu całości
    zysku na podwyższenie kapitału rezerwowego.
    Nie wiem niestety co jest w umowie spółki, ale zakładając wariant
    pesymistyczny, czyli nie ma nic i trzeba zapłacić podatek to do kiedy i
    jaki kwit wypełnić? Składa się toto wg siedziby spółki?

    pzdr

    Tomek

  • 2. Data: 2004-04-15 06:43:45
    Temat: Re: Podatek od dywidendy
    Od: Catbert <v...@w...pl>

    On 4/14/2004 8:42 PM, Tomasz Staszewski wrote:
> [...]
    > pesymistyczny, czyli nie ma nic i trzeba zapłacić podatek to do kiedy i
    > jaki kwit wypełnić? Składa się toto wg siedziby spółki?

    IMHO podwyższenie kapitału = brak dywidendy = brak podatku.

    Pzdr: Catbert

  • 3. Data: 2004-04-15 11:02:02
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 15 Apr 2004, Catbert wrote:

> [...]
    >+ > pesymistyczny, czyli nie ma nic i trzeba zapłacić podatek[...]

    >+ IMHO podwyższenie kapitału = brak dywidendy = brak podatku.

    Jak rozumiem pytanie dotyczyło kwestii pt. "jeśli w umowie spółki nie
    przewidziano przeznaczenia dochodu na cele inne niż dywidenda
    to dywidenda należy się z mocy prawa i uchwała wspólników onacza
    że wspólnicy przeznaczają na podwyższenie kapitału *własne pieniądze*".
    Nie wiem jak dzisiejsze przepisy na to "patrzą", ale wyrok z wnioskami
    jak wyżej kiedyś czytałem :), być może coś zmieniono w KSH.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 4. Data: 2004-04-15 14:05:26
    Od: "Damian Surdyn" <s...@i...pl>

    Użytkownik "Tomasz Staszewski" <t...@p...fm> napisał w wiadomości
> [...]
    > pesymistyczny, czyli nie ma nic i trzeba zapłacić podatek to do kiedy i
    > jaki kwit wypełnić? Składa się toto wg siedziby spółki?

    Witam,

    1. art 7 us1 1 PDOP Przedmiotem opodatkowania jest dochód bez względu na
    rodzaj źródeł przychodów
    2. art 7 ust 2 Dochodem z zastrzeżeniem art 10, 11 jest nadwyżka symy
    przychodów nad kosztami ich uzyskania.
    3. art 10 ust.1 pkt 4 - Dochodem z udziału w zyskach osób prawnych jest
    ..dochód przeznaczony na podwyższenie kapitału zakładowego, oraz dochód
    stanowiący równowartość kwot przekazanych na ten kapitał z innych kapitałów
    osoby prawnej.

    Tak wię niestety, chcąc przeznaczyć część zysku sp. z o.o. na podwyższenie
    Kapitału Zakładowego należy zapłacić podatek w wysokości 19%.
    W przypadku przekazania całości zysku na Kapitał Rezerwowy (a może zapsowy
    w sp. z o.o.) nie należy płacić podatku. Dopiero po przeniesieniu części
    kapitału zapasowego na kapitał zakładowy należy zapłacić podatek.

    pozdrawiam

    DS

  • 5. Data: 2004-04-15 19:08:32
    Od: t...@p...fm (Tomasz Staszewski)

    Użytkownik Damian Surdyn napisał:

> [...]
    > w sp. z o.o.) nie należy płacić podatku. Dopiero po przeniesieniu części
    > kapitału zapasowego na kapitał zakładowy należy zapłacić podatek.

    Ja miałem raczej na myśli ust o PDOF, bo przecież udziałowcami są osoby
    fizyczne i to u nich ew. występuje dochód z dywidendy.
    A w ustawie o PDOF jest art 24 ust 5 p. 4 i art. 30a. czyli raczej od
    rezerwowego zaryzykujemy nie zapłacić.
    BTW Jaką deklarację się na to wypełnia? Bo jak już drążę temat to
    chciałbym wiedzieć, a żadna mi nie pasuje.
    BTW: umowa nic nie mówi o przeznaczeniu zysku.

    pzdr

    Tomek

  • 6. Data: 2004-04-15 20:07:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 15 Apr 2004, Damian Surdyn wrote:

> [...]
    >+ W przypadku przekazania całości zysku na Kapitał Rezerwowy (a może zapsowy
    >+ w sp. z o.o.) nie należy płacić podatku.

    Możesz (dla zaspokojenia ciekawości :)) skomentować to czy *wolno*
    przeznaczyć dochód na inny cel o ile umowa sp-ki nic nie stanowi
    w tej sprawie ?
    Kilka lat temu był problem i jakoś tak jestem przekonany iż widziałem
    wyrok (chyba aż do SN poszło) że jeśli nie ma zapisu (w umowie) nt.
    "na co można przeznaczyć zysk" to "dywidenda należy się udziałowcom"
    z czego US a później sąd wydedukował iż w takim razie *przed*
    przekazaniem na jakikolwiek kapitał pieniądze były "postawione do
    dyspozycji udziałowców" (opodatkować !)... pamięć mnie zawodzi ? :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)