  • 1. Data: 2009-05-25 19:31:59
    Temat: Podatek od nieruchomości
    Od: Adramelech <a...@t...nie.ma>

    Witam

    Otrzymałem razem z matką w spadku(wyrok sądu w 2000 roku) po połowie z
    50% mieszkania należączych do mego ojca. W efekcie tego 75% należy do mojej
    matki, 25% do mnie. Zapomnielismy zgłosić spadku do skrabówki i w efekcie
    tego w 2005 roku przyszło pismo ze skarbówki
    "odstępuje od ustalenia wysokości podatku(...)pod warunkiem spełnienia
    przesłanek uprawniających do skorzystania z ulgi przewidzianej w art. 16
    ustawy o podatku od spadków i darowizn".
    Teraz sprzedaliśmy mieszkanie. Czy okres 5 lat wymagany by nie płacić podatku
    od spadku liczy się od daty uprawomocnienia się wyroku sądu o spadku, czy od
    daty złożenia zeznania podatkowego, czyli w tym wypadku od daty pisma ze
    skarbówki?
    Jeżeli te drugie, czyli mieszkanie zostało sprzedane przed okresem 5
    latnim, czy fakt że pieniądze będą przeznaczone na nabycie nowego mieszkania
    może uchoronić przed zapłaceniem zaległego(?) podatku?

    Pozdrawiam!
    --
    Piotr Sobolewski

  • 2. Data: 2009-05-25 20:27:16
    Temat: Re: Podatek od nieruchomości
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Adramelech wrote:
> [...]
    > latnim, czy fakt że pieniądze będą przeznaczone na nabycie nowego mieszkania
    > może uchoronić przed zapłaceniem zaległego(?) podatku?

    ustawa z 2000 roku

    2. Ulga, o której mowa w ust. 1, przysługuje osobom, które łącznie
    spełniają następujące warunki:

    5) będą zamieszkiwać w nabytym lokalu lub budynku przez 5 lat:

    a) od dnia złożenia zeznania podatkowego - jeżeli w chwili złożenia
    zeznania nabywca mieszka w nabytym lokalu lub budynku,

    To o przeznaczeniu pieniedzy na nabycie innego mieszkania t zupelnie
    inna bajka.
    Tu macie podatek od spadku, a to przeznaczenie na nabycie innego
    mieszkania chroniło przed zaplaceniem podatku dochodowego, a nie od spadku.
    W waszym przypadku podatku dochodowego nie zaplacicie, bo sprzedaz
    mieszkania nabytego w drodze darowizny lub spadku w owczesnym czasie
    byla zwolniona z podatku dochodowego. Placilo sie tylko podatek od
    spadku, a potem mozna bylo sprzedac i sie cieszyc.
    Na dzien dzisiejszy, skoro nie dotrzymaliscie warunkow zawartych w art
    16, wypadaloby poinformowac o tym US, a ten wam naliczy podatek do
    zaplacenia. Przy czym tu jest dzwon. Od dzisiejszej wartosci mieszkania.
    Wiec, sobie troche odlozcie. 7% rynkowej wartosci mieszkania wystarczy.
    Podatek bedzie ciut nizszy, bo wejda w to ulgi, a 7% obowiazuje powyzej
    20 tys. Wczesniej jest 3%.